Dalmacija Split

nervozni skiperi

Dok se vi nervirate u kolonama, u splitskoj luci najveća je gužva na moru! Svakog jutra odvija se pravi 'gumeni' desant, a odgovor na pitanje kud će sav taj svit stane u dvi riči...

nervozni skiperi

Dok se s nogom na kočnici vučemo u koloni prema radnome mjestu, i u naletu ranojutarnjeg ronzanja nabrajamo članove obitelji svih krivaca kojih se sjetimo, istovremeno se u splitskoj gradskoj luci stvara još jedan prometni čep. No, ovoga puta ne mislimo na vozače koji čekaju ukrcaj u trajekt, već na gužve nastale na moru, točnije na dijelu od Lučke kapetanije do Matejuške.

Naime, i s gumenjacima se, paralelno s ostatkom radnika prve smjene na kopnu, rano ujutro kreće na posao.
Krkljanac u splitskom portu zna biti i veći nego za našega posjeta, more se doslovno pjeni i bijeli od pustih glisera koji oko sedam sati ujutro s turistima kreću prema otocima. Gosti, umorni i neispavani, bauljaju dok traže svoj štand na kojem su dan prije ostavili polog za izlet. Oni koji su stigli ranije, umalo preduhitrivši i sunce, već isplovljavaju, brazde po moru, dok one druge hostesa ili skiper u koloni vode prema Matejuški gdje započinje njihova jednodnevna avantura.

- Kuda ovi brodovi većinom odlaze - usput smo na brzinu zaustavili jednog skipera.

- Blue cave - brzo i kratko je odgovorio i još brže otrčao prema gumenjaku.

Modra špilja, dakle. Biševo. Nije blizu, stoga i ne čudi žurba. Skoro pa utrka u kojoj je za naše reportaže sudjelovalo preko dvadesetak brodova, istovremeno manevrirajući i čekajući red da pokupe goste.

Jedan po jedan prilaze kraju, hostese ih brzo, pridržavajući pomalo nespretne strance za ruku, smještaju u brodove i dok se udaljavaju od kraja, već idući gumenjak prilazi kopnu, a desetak drugih strpljivo čeka svoj red na ukrcaj. Premda situacija na prvi pogled izgleda prilično kaotično, u samo pola sata ugledali smo barem 30-ak brodova koji su isplovili iz luke, što znači da red itekako postoji.

- Imaš li dva mista za Blue cave? - čuli smo više puta u nekoliko minuta.

Oni preostali, koji već pomalo kasne s odlaskom, jedno drugome popunjavaju preostala mjesta na brodovima, jer se, očekivano, neki gosti ne pojave, dok se drugi ujutro sjete da bi i oni mogli otići na vožnju brodom. No, do 8.30 i oni odlaze.

Mir u luci kratko traje, jer oko 10 sati na putovanje kreću izletnički brodovi za Krknjaše, Čiovo, Hvar…

- Iz Splita je definitivno najpopularnije i najatraktivnije putovanje u Modru špilju. Kada si već došao do Biševa, odvedeš goste da razgledaju južnu stranu Visa, preko Paklenjaka do Hvara i vraćamo se natrag - kaže nam jedan od skipera.

Premda se nama laicima na prvu čini da posla za brodare uvijek ima, izgleda da pozitivne turističke rezultate niti oni ove godine ne osjećaju.

- Svibanj je bio katastrofalan, lipanj se nekako izvukao, ali srpanj ima rupu koja nije bila nikada toliko velika. Sada će nas nekako "Ultra" izvući, ali je generalno puno lošije nego što je bilo prošle godine, a da ne govorimo kako je bilo prije dvije godine - govori nam vlasnik 12-metarskog broda.

Nadaju se, kaže, da će do polovice kolovoza izvući sezonu, jer ih krajem tog mjeseca ponovo očekuje "rupa".

- Ovih par dana je srce sezone, ako sada ne bude posla, neće biti nikada. Ako ne budemo radili punim kapacitetima, onda smo svi u problemu - žali nam se brodar.

Na naše pitanje o proteklim danima kada su nam čitatelji dojavljivali da preko stotinu brodova ujutro isplovljava iz luke, odgovara:

- Dakle, jučerašnje ili današnje slike ne dokazuju da je puna sezona, ovo je inače takvo vrijeme. Zadnja dva dana je skočilo, a vjerojatno je i "Ultra" doprinijela. Da ste bili prije tri ili pet dana, ne biste vidjeli pet brodova, a sada su s full kapacitetom počeli voziti svi koji su tu. To vam je kao ona velika gužva na ulasku u Split koja se neki dan desila. Rekli bi da je ovdje milijun ljudi, a ustvari je problem što zbog lošeg vremena ljudi nisu išli po plažama, nego su svi išli u grad. Evo, neka dva dana bude lipo vrime, gosti se raspodijele pa se vidi da ipak nema toliko turista koliko se prikazuje - iskreno će naš sugovornik.

Brodari su zbog toga ove godine u još većem problemu jer ih je veliki broj nabavio nova plovila, koja se, kako su nam kazali, sigurno neće isplatiti.

- Svaki je možda nabavio novi brod, ali to su sve ljudi koji su već imali brodove pa su jednoga prodali, drugoga nabavili ili dodali još jedan. Rast je bio zadnje dvije godine, zato su ljudi uzimali drugi brod, ali ove godine se ne može napuniti niti oni prošlogodišnji broj brodova. Razumite me što oću reć - pojašnjava vlasnik jednog plovila.

Osim toga, dodaje, pravila su se postrožila, tako da prekrcaja više nema, a doduše, nema niti potrebe za tim.

- Prekrcaj je iskorijenjen jer su kazne došle prevelike i nerealne, ali ima i puno manjkavosti taj pravilnik. Primjerice, mi koji imamo brod za 12 ljudi prodamo deset karata, a onda vam dođu muž i žena i dvoje djece koje ne možete uzeti jer ste u prekršaju. Djeci ne možete naplatiti kartu, tako da je složena priča oko prekrcaja. Tu i tamo se dogodi u ovoj situaciji da, ako se dogodi grupa, dodate jednog više, ali i to je jako rijetko - govori.

Nezadovoljan je i nerealnim "dampinškim" cijenama koje postavlja konkurencija, ali izgleda da je ove godine njihov najveći problem manjak gostiju koji u službenim statistikama ne postoji, ali ga zato osjećaju svi oni koji su se ove godine odlučili za širenje posla i, očito, neprospavano ljeto zbog te odluke.

Naslovnica Split