Dalmacija Split

Dokle?

Je li poginula djevojka žrtva utrke za zaradom? U Splitu je 2000 taksista iz cijele države, krše propise, rade po cijeli dan, preumorni su...

Dokle?
'Zainteresirani vozači se mogu javiti iz cijele države kako bi taksirali na splitskim ulicama', tvrdi vještak Smodlaka
'Zainteresirani vozači se mogu javiti iz cijele države kako bi taksirali na splitskim ulicama', tvrdi vještak Smodlaka
Stručna osposobljenost za obavljanje prijevoza putnika više nije potrebna
Nedavni sudar ispod 'Higijenskog' u kojem je sudjelovao taksist očito nije bio dovoljna opomena

Prošlo je točno mjesec dana od prometne nesreće na raskrižju Ulice slobode i Vukovarske, kada je, prema izjavama svjedoka, taksist izazvao sudar prolaskom kroz crveno svjetlo na semaforu.

Tada je u našoj dnevnoj novini objavljen tekst o premorenim i nestručnim vozačima taksija s, neki su tada komentirali, preuveličanim naslovom koji je glasio: "Pitanje je dana kada će se dogoditi tragedija". Nažalost, bili smo u pravu.

Mjesec dana nakon nesreće ispod "Higijenskog", ponavljamo gotovo isti tekst koji je tada trebao biti glasni apel odgovornima, a danas je samo zakasnjela obveza. To upozorenje, na žalost, palo je u vodu, budući da je u nedjelju, u prometnoj nesreći u kojoj je sudjelovao i taksist, život izgubila djevojka koja nije bila ni u jednom od vozila već je na pločniku uz raskrižje Vukovarske i Dubrovačke ulice samo čekala da prijeđe cestu.

Saznajemo detalje strašne prometne nesreće: Taksist je Škodom naletio na Peugeot i odbacio ga na pločnik gdje su bile pješakinje. Poginulu djevojku je auto odbacilo 30 metara, a moglo je biti i još žrtava...

Očevidom nesreće koja je zgrozila cijeli Split rukovodio je Damir Mišić, zamjenik općinske državne odvjetnice, uz Stanka Smodlaku, stalnog sudskog vještaka za cestovni promet i motorna vozila, te prometne policajce. Pretpostavlja se da se jedan od vozača nije zaustavio na crvenom svjetlu i tako izazvao tragediju, a Smodlaka nam sa sigurnošću, dan nakon nesreće, nije mogao potvrditi takvu informaciju, niti kazati je li taksist krivac za nesreću.

Svakako, vještak je naglasio da je liberalnije taksi tržište sigurno jedan od ključnih razloga povećanog broja incidenata u kojima sudjeluju taksisti.

- Zainteresirani vozači se mogu javiti iz cijele države kako bi "taksirali" na splitskim ulicama, i to s neadekvatnim vozilima, starije dobi i upitne tehničke ispravnosti. Svjedoci smo ponekad nekontroliranog ponašanja tih vozača, trčanjem za putnicima i profitom, kršenjem propisa, a sve u cilju ostvarenja dobiti za sebe, a još češće za vlasnika prijevozničke tvrtke. Naravno, svatko ima pravo da s vlastitim radom ostvaruje prihod za život, ali bez ugrožavanja drugih sudionika u prometu - upozorava Smodlaka i ističe da je jedan od najvećih problema nemogućnost kontrole radnog vremena vozača.

- Hoće li gradska uprava pokušati ograničiti broj taksi vozila? Teško je to kazati, jer je ovdje riječ o izmjenama i dopunama Zakona o prometu, ali ako se nešto odvija mimo zdrave pameti i logike to treba na vrijeme spriječiti kako se ne bi dogodile veće tragedije koje izazivaju vozači taksi vozila na području Splita - apelira naš sugovornik.

Naime, prema neslužbenim procjenama stručnjaka upućenih u taj problem, pretpostavlja se da je na gradskim ulicama oko 2000 taksi vozila, dok je prije liberalizacije tržišta njih niti 200 imalo dozvolu iz Banovine za obavljanje te djelatnosti. Pametnome dosta.

Milivoj Topić, predsjednik Ceha prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, smatra da je zbog takvih nevjerojatnih podataka došlo do nereda na splitskim prometnicama.

- Stručna osposobljenost za obavljanje taksi prijevoza više nije potrebna. Profesionalni vozač nije doktor, ali definitivno ima određenu dozu predostrožnosti i profesionalnosti da ocijeni kada je umoran i kada može ili ne može odraditi taj posao, ukratko, svjestan je svojih mogućnosti. Danas putnike voze momci koji su do jučer koristili auto samo za odlazak na kavu - tvrdi Topić i dodaje:

- Nažalost, u nedjelju je mladi život ugašen, ali vjerujte da je krivac, kako je u crno zavio obitelj te djevojke, tim činom i svoju obitelj uništio. Dokle god se ne promijeni zakon, dok se ne budu znala jasna pravila i standardi, te dok ovaj posao ne postane profesionalan kao i u ostatku Europe, bolje ne može biti, samo gore. Uvijek postoji gore - oštro će Topić, a s njim se slaže i kolega mu Lovre Ćatipović, dugogodišnji prijevoznik i član gradskog Udruženja obrtnika.

- Ovdje je problem u bešćutnoj administraciji koja radi gluposti na štetu građana. Najveći uzrok nereda je izvlaštenje lokalne samouprave iz nadležnosti izdavanja dozvola za autotaksi prijevoznike - kaže Čatipović i dodaje da se svakodnevno osjete posljedice stihije i kaosa u taksi vrsti prijevoza.

- Kada dozvolite sve i svašta, onda to i dobijete. Tako imate tučnjave na aerodromu, zapravo probleme na gotovo na svakom punktu gdje je koncentriran veći broj taksista. To su jako nezgodne i neprijatne scene s kojima se turisti i domaći suočavaju - upozorava dugogodišnji prijevoznik koji se ne raduje idućim danima kada će zbog "Ultre" sigurno zavladati potpuni kaos na prometnicama zbog stotina taksista "sa strane" koji dolaze u Split.

Jedna poginula i pet teško ozlijeđenih

Tijekom prošle godine na splitskim prometnicama smrtno je stradalo sedam osoba, a od početka ove godine jedna osoba, i to djevojka - žrtva nedjeljne nesreće u Dubrovačkoj ulici. Na raskrižjima je zabilježeno ukupno 36 prometnih nesreća kojima je uzrok bio nepoštivanje crvenog svjetla na semaforu, a u tim situacijama jedna je osoba poginula, a pet ih je teško ozlijeđeno.

- Navodimo samo prometne nesreće na raskrižjima kojima je uzrok crveno svjetlo, dok je ukupan broj nesreća na raskrižjima znatno veći ako se uzmu u obzir ostale greške vozača, a posebno nepoštivanje prednosti prolaza u odnosu na vozila iz suprotnog smjera - dodaju iz Policijske uprave.

Postaja prometne policije, isključujući nesreće, u svom nadzoru evidentirala je 1260 prekršaja nepoštivanja svjetla na semaforu, dok ih je u istom lanjskom razdoblju zabilježeno 1280.

Na ključna raskrižja stižu nadzorne kamere

- Kontinuirano nadziremo nepoštivanje crvenog svjetla na gradskim raskrižjima koristeći prijenosne kamere. Nadzor i kontrolu prometa provodimo tijekom redovitih zadaća, ali i posebno planiranih i provedenih preventivno-represivnih akcija koje i redovito najavljujemo kroz medije. Također, inicirali smo postavljanje kamera za nadzor prolaska kroz crveno svjetlo u zonama raskrižja na području grada - naglašavaju iz policije.

 

Naslovnica Split