StoryEditorOCM
DalmacijaAutohtoni domaći proizvod

Najopasniji rotor na svijetu nalazi se na ulazu u Split: sve naučeno u autoškoli u njemu pada u vodu, tu se vozi izvan svake logike i pameti, izbjegavajte ga!

26. prosinca 2019. - 09:41
rotor 1

Pa, morate li vi, blitvari, u svemu biti posebni? - pita zadihan glas s druge strane slušalice.

Zove me Luka, prijatelj iz Zagreba. Ako ste odmah pomislili da mu je želja bila istaknuti animozitet prema “južnjacima” - varate se. Naime, samo je prvi put doživio vožnju kroz rotor u Solinu. Bolje rečeno, samostalno je odvozio to adrenalinsko iskustvo na Bilicama.

- Jeste li vi jedini koji su odlučili da u rotoru prednost ima vozač koji ulazi u kružni tok, a ne onaj koji je već unutar njega? Je li ovo jedini takav rotor u svijetu? Pa mislio sam da je onaj u Zagrebu bio najgori, ali svaka vam čast! Moram vam priznat, pobjeđujete i ovaj put - nervozno će Luka.

Očigledno je tek prošao rotor i još je uvijek pod dojmom. Kaže, morao je nekoga nazvati tko će to razumjeti.

Nisam mu mogla odgovoriti postoji li još jedan kružni tok u svijetu u kojem sve što ste u autoškoli naučili - pada u vodu. Pritom ne mislim na poštovanje prometnih propisa, već potpuno drugačija pravila prednosti nego u svakom drugom rotoru.

Pa je tako Luka, vodeći se desetljetnim vozačkim iskustvom, usporio na prilasku rotoru. Ubrzo je uočio signalizaciju i najblaže rečeno - nije mogao vjerovati svojim očima, odnosno znakovima prednosti. Oprezno i malo sporije, krenuo je ulaziti u rotor, bez puno povjerenja koja bi se trebala baš njemu zaustaviti da uđe u kružni tok.

U međuvremenu, trubilo se oko njega, gestikuliralo, vozači su mu nabrajali obiteljsko stablo do trećeg koljena, a Luka se pokušavao što sporije izvući iz situacije koju uopće nije razumio.

Pojašnjenje da je razlog takvoj, potpuno drugačijoj regulaciji prednosti veliki priljev vozila koja stižu s Klisa, odnosno državne ceste D1 za koju se može kazati da je kao prilazna prometnica autocesti, zvuči suviše blago i minorno naspram činjenice da za rotor na Bilicama vrijede pravila s kakvima se vozači, koliko smo upoznati, nigdje drugdje nemaju priliku susresti, osim u Solinu.

Čuđenje na sve strane

Nažalost, nesvakidašnja pravila prednosti nisu jedina stavka koja izaziva čuđenje vozača u tom kružnom toku. Prije nešto manje od mjesec dana kolegica, novinarka Mia Sesartić prenijela je strah brojnih sudionika u prometu koji su primorani “prebaciti” iz prve u drugu brzinu, kao vozači relija na startu utrke, i sukladno prometnim propisima u tom rotoru, “presjeći” čak tri kolnička traka kako bi iz smjera Splita skrenuli na izlaz prema Solinu.

- Svaki dan nailazimo na brojne opasnosti, a za pristup iz smjera Splita prema istočnom dijelu Solina prisiljeni smo spuštati se s obilaznice u kružni tok i zatim sjeći tri traka, kojima se uglavnom velikom brzinom spuštaju vozila s brze ceste iz smjera Dugopolja i Klisa - poručili su tada građani.

Kao da ekshibicije koje su vozači “po pravilu” primorani izvoditi već nisu dovoljne, još malo “šuga” dodaju i oni sudionici u prometu kojima bi rado trajno oduzeli dozvolu i mogućnost upravljanja bilo kojim prijevoznim sredstvom - od automobila do romobila, a pogotovo romobila.

Tako se često može svjedočiti izlasku iz rotora iz lijevog prometnog traka koji bi trebao služiti nastavku prometovanja unutar kružnog toka, a kada je vozač spreman takvo nešto napraviti, onda mora biti spreman prekršiti još nekoliko pravila i ugroziti desetke života kako bi se “iskobeljao” iz kaosa koji je uzrokovao.

Tijekom pola sata promatranja rotora susreli smo pet takvih vozača.

Osim suludih i opasnih prestrojavanja te ulazaka u sam rotor, tek je zaustavni trak u kružnom toku posebna “pisma”. Osim za krajnje nužne situacije, u rotoru Bilice zaustavni trak služi za iskrcaj putnika iz autobusa, razmjenu dobara, dostavu paketa, krumpira, kapule, odojaka, pršuta, domaćih jaja, štemalice, pločica…

Uoči pisanja ove reportaže i odlaska na lice mjesta kako bismo zabilježili sve ono čemu godinama svjedočimo, bojali smo se da u tom trenutku, kao za inat, neće biti nikoga u zaustavnom traku, ali nas vozači ni ovoga puta nisu razočarali.

Štoviše, čitavih pola sata koje smo proveli pokraj obližnjeg trgovačkog centra promatrajući rotor, šleper je bio parkiran u zaustavnom traku. Izmijenilo se još nekoliko automobila pokraj njega, ali je kamion cijelo to vrijeme bio konstanta.

No, vratimo se na one koji nisu u stanju mirovanja unutar rotora. Naime, osim opasnog prestrojavanja iz kružnog toka na izlazu prema Solinu, još je “luđi” ulaz na parcelu na kojoj se nalaze plastenici. Budući da je konstruiran za ulazak vozila direktno s rotora, nismo htjeli niti svjedočiti trenutku kada vozač izvodi takav manevar.

Ilegalni ulaz

Nažalost, ni to nije sve.

Na samom prilazu rotoru iz smjera Splita, prije nego što morate izvoditi sve već spomenute ekshibicije kako biste stigli u Solin, čeka vas moguća opasnost na ilegalnom ulazu u naselje Bilice. Riječ je o ulazu/izlazu s prilazne ceste rotoru na Bilicama koji je već gotovo 20 godina - privremen.

Više puta su stanovnici Bilica, Mostina i dijela Dračevca prosvjedovali kako bi spriječili zatvaranje jedinog ulaza u naselje, a svjesni su kako je na tom dijelu brze ceste prema rotoru, usporavanje i skretanje u naselje ravno samoubojstvu. “Hrvatske ceste” pokušale su postaviti znakove zabrane ulaska i izlaska s te sporedne ceste na brzu, no građani su to fizički spriječili.

Zatvaranjem tog ulaza u naselje, oko 1000 obitelji koje tu žive do svojih kuća bi trebali ići obilazno, odnosno, kružiti šest kilometara preko Solina (?!), pa natrag preko Dujmovače i ceste koja vodi na Karepovac, koja, uzgred rečeno, nema uporabnu dozvolu i u katastrofalnom je stanju.

Navedeni problemi dovode do zaključka da je prilaz rotoru, ali i sam kružni tok, iznimno opasna prometna točka kojoj je potrebna hitna rekonstrukcija.

Čini se da su toga svjesne i “Hrvatske ceste” koje su izradile građevinsko-prometni elaborat “Analiza prometnog funkcioniranja rotora Bilice kao značajnog čvorišta s analizom postojećeg prometnog režima i mogućnosti dogradnje (rekonstrukcije) cestovnih rampi kao spojeva na državnu cestu oznake DC 8 i Mravinačku cestu”.

U cilju povećanja protočnosti prometa i razine sigurnosti zbog manjeg broja konfliktnih točaka u rotoru Bilice, proveden je postupak javne nabave, a u tijeku je projektiranje rampi s kojima će se izbjeći presijecanje triju kolničkih trakova za izlaz u Solin.

Zaključak navedenog elaborata je i taj da je do izgradnje i puštanja u promet navedenih rampi potrebno izraditi semaforizaciju brze ceste iz smjera Klis - Solin, kojom će se u punu prometnu funkciju staviti i treći trak ispod nadvožnjaka koji sada nije u funkciji, odnosno u kojemu se trenutačno nepropisno odvija primopredaja robe i iskrcavanje putnika.

Kako doznajemo, HC je raspisao natječaj za izradu izvedbenog projekta semaforizacije rotora Bilice (smjer Klis – Solin) koji uključuje i dopunu postojećeg prometnog rješenja. Navedena semaforizacija trebala bi omogućiti lakše uključivanje vozila iz smjera budućeg spoja Matoševe ulice, a posljedično i Solinske, s obilaznicom i rotorom na Bilicama. To će privremeno, do završetka izgradnje “rampe” za spoj obilaznice i Mravinačke ceste, olakšati ulaz u kružni tok i iz smjera Split – Solin.

Privremeno rješenje

- Osim što je semaforizacija privremeno rješenje do izgradnje rampi, u budućnosti će imati i trajnu funkciju zbog izgradnje rampe uz “AD Plastik” za skretanje udesno iz Matoševe ulice (kod “Tommyja”) u smjeru Splita, a u konačnici i puštanja u promet Zagorskog puta - naveli su iz “Hrvatskih cesta”.

Ugradnja semaforskih uređaja na brzoj cesti Klis - Solin očekuje se nakon usvajanja plana nabave Hrvatskih cesta i njegove provedbe u 2020. godini.

- Do navedene ugradnje semaforskih uređaja, odnosno izgradnje navedenih rampi upućujemo vozače da koriste alternativni pravac kao što je prometnica preko rotora Bilice, privoz smjer Dračevca, te postojeći podvožnjak u smjeru Mravinaca - stoji u preporuci Tamare Pajić, glasnogovornice “Hrvatskih cesta”.

Dakle, svi vi koji iz Splita svakodnevno vozite u Solin, do semaforizacije i izgradnje rampi - izbjegavajte rotor! 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. travanj 2024 07:06