Dva su načina kako povećati vrijednost zemljištu – prenamjenom u građevinsku zonu i izgradnjom prometnica u blizini.
Ludu sreću imale su inozemne kompanije investitora koji su obećavali darovati medicinski turizam otoku Braču. Njima se i jedno i drugo potrefilo.
Ne znajući da će Općina Nerežišća povećati vrijednost parcelama koje su, eto, te tvrtke kupile nekoliko godina ranije, dogodilo im se još i da je splitska Županijska uprava za ceste (ŽUC) potrošila najmanje 30 milijuna naših kuna na izgradnju ceste praktički od tih parcela pa sve do prve uvale. Stvorili su dionicu od nigdje do ničega.
Samo za 2019. godinu planirano je na nju potrošiti još dva i pol milijuna kuna. Potpisao im je to i Petar Škorić, ravnatelj ŽUC-a. Iz dokumentacije javno dostupne na stranicama Županije jasno je vidljivo koliko planiraju izdvojiti na cestu punog naziva "Nerežišća – Vela Farska – Murvica – Bol", i zašto je toliki iznos, po njihovu mišljenju, potreban.
– Dionica je podijeljena na tri poddionice, I. i II. poddionica su završene ranijih godina, a za III. poddionicu je ishođena potvrda glavnog projekta i završeni su radovi donjeg stroja. Sredstva su planirana za završetak građenja gornjeg stroja ceste i opreme – navodi se u obrazloženju za ovu godinu.
Pusti milijuni
U troškovniku je još i slična stavka "Nerežišća (D113) – Uvala Farska – Murvica – Bol", gdje namjeravaju dati dodatnih 200.000 kuna, zatim "Donji Humac – Nerežišća" još 25 tisuća kuna, "Ložišća – Nerežišća" 50 tisuća kuna, i još 350 tisuća kuna za održavanje dionice "Ložišća – Nerežišća".
U javno dostupnim godišnjim izvješćima o izvršenju financijskih planova ŽUC-a, vidimo koliko se proteklih godina za tu cestu izdvajalo.
Lani je na njezino građenje planirano bilo četiri milijuna kuna, a potrošeno je 5.408.314,62 kune.
U obrazloženju piše: "Napravljena je podjela na 3 dionice, a I. i II dionica su ranije završene. Za III. dionicu dobivene su sve dozvole i radovi donjeg stroja koji su završeni 2017. godine. Tijekom 2018. nastavljeni su radovi na gornjem stroju u duljini oko 3,7 km i kolnik je asfaltiran do kraja godine. Trasa prolazi izuzetno složenim planinskim predjelom, svi radovi će završiti na proljeće 2019. godine", te da je za dionicu "Vela Farska – Murvica" napravljen idejni projekt za lokacijsku dozvolu.
Izvješće od 2017. donosi podatak da je za ovu cestu "izvršeno" davanje od 4.918.224 kune, a to je 18 tisuća kuna više od planiranog. "Napravljena je podjela na 3 dionice, a I. i II dionica su ranije završene. Za III. dionicu dobivene su sve dozvole i radovi donjeg stroja su završeni 2017. godine. Trasa prolazi izuzetno složenim geološkim predjelom, tijekom 2017. završit će radovi donjeg stroja i sanacije pokosa."
U podacima za 2016. godinu vidimo da je potrošeno 1.244.694 kune.
"Napravljena je podjela na 3 dionice, a I. i II dionica su ranije završene. Za III. dionicu su dobivene sve dozvole i radovi donjeg stroja su počeli krajem 2014. i nastavljeni su 2016. godine. Trasa prolazi izuzetno složenim geološkim predjelom, tijekom 2017. završit će radovi donjeg stroja i sanacije pokosa."
Iz Godišnjeg izvješća ŽUC-a za 2015. godinu vidimo da je na gradnju ceste otišlo 4.236.101 kuna.
Godinu prije, na cestu je planirano bilo 1.800.000 kuna, a utrošeno 2.199.699,83 kune.
Godine 2013. ŽUC je utrošio 583.982 kune i 43 lipe na ovu cestu.
Čitamo "prijedlog zaključka o prihvaćanju Godišnjeg izvještaja o izvršenju financijskog plana ŽUC-a za 2012. godinu".
Na dnu je otisnuto ime tadašnjeg župana Ante Sanadera. Po sredini dokumenta nalazi se tablica sa stavom iz koje se može zaključiti da je te godine na ovu cestu otišlo nevjerojatnih 9.010.338,69 kuna.
Tri dionice
U obrazloženju navode:
"Dionica Nerežišća – Vela Farska; napravljena je podjela na 3 dionice, a I. i II. dionica su ranije završene. Za III. dionicu je dobivena potvrda glavnog projekta 2012. godine i riješeno je izvlaštenje. Dionica Murvica – Bol (Ž6191) 24. Sredstva su planirana i utrošena za izvlaštenje i građenje 2,8 km ceste na području Općine Bol i Općine Nerežišća, a sve se završava u 2013. godini."
Među javnim podacima stranica Županije i ŽUC-a nismo pronašli godišnja izvješća u kojima se spominje koliko novca je potrošeno na cestu 2011. godine. No, pronašli smo naš članak iz srpnja u kojem se spominje da je "simboličnim pokretanjem bagera radove na prometnici Nerežišća – Vela Farska otvorio župan Ante Sanader".
Uzmimo kalkulator. Za nerežišku infrastrukturu, računajući i gore navedene okolne ceste, samo u ovoj kalendarskoj godini namijenjeno je 3.125.000 kuna. Pridodajmo 5.408.314,62 kune od prošle godine, zatim 4.918.224 iz 2017., onda 1.244.694 od 2016., plus 4.236.101 kunu iz 2015. godine, onda još 2.199.699,83 kune iz 2014. godine, znajući da smo godinu ranije za ovu prometnicu dali 583.982,43 kune, uzmimo i da smo čarobnih 9.010.338,69 kuna na nju potrošili 2012. godine... To je ukupno 30.726.354,57 kuna.
Bez da znam koliko je otišlo one prve, 2011. godine.
Gotovo 31 milijun kuna poreznih obveznika pojela je cesta "od nigdje do nigdje", čime je povećana vrijednost zemljišta offshore kompanija.
Prije nego lokalni šerifi krenu davati izjave da su cestu gradili radi "bolje prometne povezanosti otoka", zapitajte se zašto nekoliko kilometara dalje roditelji oboljele djece moraju prosvjedovati jer im država već deset godina ne želi omogućiti besplatni trajekt.
Oprošteni doprinos
Iz aneksa ugovora koji je Kuščević prije četiri godine potpisao sa Željkom Holikom (danas glavnim savjetnikom u njegovu ministarstvu) vidljivo je kakve su planove investitori i Općina imali. Holik je tada bio predstavnik tvrtke koja ulaže u medicinski centar. U člancima ugovora piše da će investitor dati zemljište potrebno za cestu, a jedinica lokalne samouprave će im zauzvrat umanjiti iznos koji moraju platiti za komunalni doprinos.
Razvoj marine, turizma...
U ožujku 2017. godine Hina je objavila članak o posjetu ministra Kuščevića prometnici Nerežišće – Vela Farska.
– Ova prometnica je prevažan projekt za Brač, posebice za općine Nerežišća i Bol, jer će se njezinim završetkom otvoriti perspektive za zdravstveni turizam, razvoj marine, obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva te maslinarstva i vinogradarstva na ovom otoku – kazao je Kuščević.
No ono što je još zanimljivije jest izjava tadašnjeg župana Zlatka Ževrnje. Istaknuo je da se radi "o četiri kilometra građevinski iznimno zahtjevne dionice jer počinje na nadmorskoj visini od 280 metara i spušta se gotovo do mora", a u čiju izgradnju su "investirali deset milijuna kuna".
Prema podacima godišnjih izvješća, iznos višestruko premašuje spomenuti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....