Više od 600 stanovnika Vrgoračke krajine, južnog dijela Makarskog primorja i otoka Hvara okupilo se u subotu na mirnom prosvjedu, na malom nadvožnjaku između Majića i Jurilja, koji je izgrađen kao dio spojne ceste tunela Ravča - Drvenik.
Prosvjed su organizirali čelnici Vrgorca, Gradca i Jelse, zbog, kako kažu, bojkotiranja ovog važnog infrastrukturnog projekta od strane državnih i županijskih vlasti. Dva dana prije prosvjeda nedaleko od nadvožnjaka stigao je bager kao dio performansa. Za vrijeme prosvjeda bager je čak čistio okolno grmlje, dok su pomalo stizali prosvjednici autobusima i automobilima, a sa zvučnika je odzvanjalo: "Ovo je moja zemlja…".
Među prosvjednicima je bio dobar dio vrgoračkih poduzetnika, čelni ljudi Mesne industrije "Braća Pivac", vodeći ljudi makarskog i metkovskog SDP-a, saborski zastupnik Mosta Miro Bulj, ali i "mali, obični" ljudi, kao i zaposlenici vrgoračkih gradskih ustanova i poduzeća. Jedan dio prosvjednika stigao je s majicama na kojima je pisalo: "Bušite tunel, p….vam materina".
Za ravnomjeran razvoj
- Ja govorim iz srca, tako ću i ovo reći, probijanjem tunela Ravča - Drvenik dobili bismo za 30 posto kraću trajektnu liniju prema Lastovu, a četiri puta kraću prema Korčuli. Ovo nije politički prosvjed, iako ga neki mogu tako protumačiti jer nas tri koji smo ovo organizirali dolazimo iz oporbe. Dosta nam je više zapostavljanja. Ako želimo ravnomjeran razvoj Lijepe naše, onda to ova Vlada treba pokazati. Zašto nam treba tunel "Kozjak"? Da bi 15 minuta ranije došlo smeće u Lećevicu. Ma nemamo mi ništa protiv tunela "Kozjak", ali ovaj projekt ima sve potrebne papire, no godinama ga se zaobilazi. Zašto je izbačen iz strateških projekata Vlade? - upitao se Matko Burić, načelnik općine Gradac.
Na Burićeve riječi nadovezao se i Nikša Peronja, načelnik općine Jelsa:
- Planovi za ovaj tunel postoje još od vremena Austro-Ugarske, a aktualizirani su 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća. Tunel ima svu potrebnu dokumentaciju, najkraći je spoj prema srednjodalmatinskim otocima, zapadnoj Hercegovini. Osim toga, nadovezuje se na koridor VC. S njim bi oživjeli Makarsko primorje, otoci i Zabiokovlje, vjerujte da bi ljeti rasteretio Split i Makarsku od gužvi i kilometarskih kolona. Ne želimo biti građani "drugog reda" – istaknuo je Peronja.
Vrgorački gradonačelnik Ante Pranić, kao treći govornik, bio je možda najbritkiji među govornicima.
Dosta je zaobilaženja
- Ovo nije politika i ideologija, ovo je borba za projekte, za bolje sutra ovog kraja i njegovih mještana. Dosta nam je zaobilaženja, dosta nam je stavljanja ovog projekta sa strane. Ne želim se vraćati u prošlost, ali evo, kad i to spominjemo. Treba reći ovo, radovi na tunelu su otvoreni 2009. godine u predizborno vrijeme, a otvorili su ih tadašnji predsjednik Sabora i državni tajnik. Pogledajte na što to danas sliči. Zamislite koliko se generacija u proteklih deset godina iselilo s ovog područja zbog toga. Čujem da danas u Vrgorac dolazi saborski zastupnik i predsjednik ŽO HDZ-a Ante Sanader, neka dođe ovdje i neka vidi što su napravili. Sad vas pozivam da krenete za mnom u prosvjednoj koloni autocestom do Vrgorca, vozeći se u obje prometne trake usporeno. Kažu da se ne može voziti tako u dvije trake, no ovaj put ćemo tako voziti. Nećemo stati na ovome, vidjet ćemo se ponovno za šest mjeseci - naglasio je Pranić i pokupio pljesak okupljenih.
Među brojnim prosvjednicima zatekli smo i iskusnog pomorca Matu Dragičevića iz Vrgorca, koji već godinama sigurno plovi kopnom, kao djelatnik HAC-a.
- Mislim da je tunel Ravča - Drvenik dobar za razvoj ovog kraja, ja sam 25 godina navigavao. No, vrgorački kraj je zapostavljan godinama, desetljećima, pa čak i više. Ni jedna vlast nam nije bila sklona. A to je rezultiralo iseljavanjima, od 1904. godine do 1914. godine s područja Vrgorca, Makarske i Podgore u Novi Zeland i Australiju iselilo se oko 10.000 stanovnika. Tako i danas ljudi bježe - objašnjavao je Dragičević.
S druge strane slušao ga je Tihomir Tolj, koji je rodom iz Stilja, ali živi u Pločama i prevalio je 30-ak kilometara da dođe na prosvjed.
- Svi smo mi za tunel, ali treba biti malo realan u svemu. Moje mišljenje je da se tu politika malo više umiješala nego što treba. Tunel je postao predmet nadmetanja između Mosta i SDP-a s jedne strane i HDZ-a s druge. Ne gleda se realno, treba pronaći 100 milijuna eura za njegovu realizaciju. Da država nije sanirala "Uljanik", možda bi bilo novca i za ovaj tunel - smatra Tolj.
Nakon završetka prosvjeda okupljeni su pomalo počeli sjedati u svoje automobile i uključivati se na autocestu A1 kod Ravče te su se u dvije kolone usporenom vožnjom zaputili do 10 kilometara udaljenog Vrgorca kao završni čin prosvjeda.