Iako statistički podaci ne govore u prilog značajno lošijoj sezoni, manje-više se svi turistički akteri, što profesionalci, što obični privatni iznajmljivači, trgovci ili ugostitelji, slažu oko jednoga: ove godine prava nas je špica zaobišla. Potvrđuje to i jedan od naših sugovornika Jakša Medić, inače direktor Hotela Baška Voda, koji kaže da ove godine očigledno nije bilo overbookinga.
Ide i dalje pa kaže kako špice ove godine nije bilo, ne samo u Baškoj Vodi, ili u Makarskoj, nego u svim mjestima je, veli, bilo prostora za “više”. Turistička zajednica Makarska bilježi pad od nekih 5 posto u odnosu na lani. Kada se pogleda stanje na 20. kolovoza 2017.godine, kada je u gradu pod Biokovom noćilo preko 15 tisuća gostiju, i usporedi s ovogodišnjih 14.370, na prvi bi se pogled reklo da situacija jest lošija, ali ne dramatična u postocima koji se dadu čuti na ulici i u neformalnim razgovorima s turističkim radnicima.
Dvoznamenkasti pad
Međutim, kada se zna da je broj kreveta (registriranih, a one na crno nećemo niti spominjati) narastao za čak 1600, onda je jasno kao dan da privatni iznajmljivači imaju prostora za lamentiranje nad nekim starim sezonama. S jedne strane pratimo porast registriranih ležaja od gotovo 10 posto u samo jednoj jedinoj godini, dok s druge strane imamo pad od 5 posto. U kontekstu evidentne apartmanizacije taj je pad bez sumnje strmoglaviji. Dodamo li tome i činjenicu da pojma nemamo koliki je turistički promet ostvaren, jer se turističke statistike time ne bave, a znamo li da su ljudi ove godine snižavali cijene, dolazimo do zaključka da ova sezona nikako nije bila dobra i da se realni pad generalno bilježi i u dvoznamenkasti, ciframa.
I dok privatni iznajmljivači gledajući brojke imaju razloga za žaliti se, pa neki traže krivce u sve većem broju stanova-apartmana, premda je uzroka više, a među vodećim je zapravo stanje na globalnom tržištu, hotelijere muče neki drugi problemi. Ne žale se na pad noćenja, ali kada se sve zbroji i oduzme, stanje u turizmu daleko je od bajnog i puno kompleksnije od temeljnih statističkih podataka.
Jakša Medić kaže kako su Hoteli Baška Voda što se tiče ostvarenog prometa zaključno s ovim datumom, gledajući prethodne mjesece, bilježili porast od 2,35 posto.
- Međutim, s druge su strane brutto plaće porasle za 30 posto i sve to ima svoj dalekosežni učinak na naš turizam. Jer, slabija profitabilnost sektora otežava nove investicije koje s ovakvim PDV-om neće biti moguće u narednom periodu. Možda ne odmah, ali za tri godine svakako ćemo vidjeti negativne efekte. Sve se to odražava na turizam – kaže Medić koji je, kako smo već naveli, razmjerno zadovoljan s njihovim poslovanjem. Kako je sve relativno, tako su relativne i usporedbe s proteklom godinom koja je, slažu se svi naši sugovornici, bila iznimno plodna.
Lanjska sreća
- Lanjska 2017.godina ni u kojem slučaju ne bi mogla biti polazišna točka jer se radi o atipičnoj godini. Imali smo, zbog nesreće nekih drugih tržišta, povoljnu tržišnu poziciju, a u prilog nam je išlo i dugo, suho, toplo ljeto, što se pozitivno odrazilo na vanpansionsku potrošnju. Utjecalo je i na duljinu, i na kvalitetu i na intenzitet sezone – kaže Medić.
Duljina sezone, koja posljednjih godina zalazi sve više u jesen, pa ni u 2018. godini prema svim najavama ne bi trebala biti upitna. Neće biti za sve, što se vidi već pogledom na Booking.com, gdje se posljednjeg tjedna kolovoza može naći 22 posto raspoloživih kapaciteta, a samo tjedan poslije čak 43 posto. No, svjedoci smo da se sezona produljuje, što za hotelijere pogotovo nije upitno, a prema riječima ugostitelja Maria Tomaša, vlasnika konobe Kalalarga, ni za njih.
- Možemo reći da sezona u Makarskoj sada traje već od 1. svibnja pa do sredine listopada iako se slažem da ova sezona nije bila osobito dobra. Početak sa svibnjem bio je izvanredan, ali uslijedio je jako loš lipanj i iznenađujuće je podbacio srpanj. Izvukli su nas Talijani u kolovozu, koji iz nekog razloga očito jako vole Makarsku, a koji su poznati kao ljubitelji dobre hrane, pa smo mi ugostitelji bilježili i bilježimo solidan kolovoz. Međutim, crtu možemo podvući tek 15. listopada kada se može zaključiti je li sezona zaista bila loša – kaže Tomaš.
Da se sezona produljuje posljednjih godina, kažu nam i u turističkoj agenciji Delfin. Ova agencija posluje već 25 godina i jako dobro pamte bolja vremena, ne samo za turističke agencije koje teško vode bitku s internet prodajom i svjetski popularnim platformama, a koje za razliku od njih za tih 10-15 posto odrade sav posao, od prijave gosta pa do dovođenja gosta u apartman te odgovaranje na sve njegove molbe. Bolja vremena pamte, naime, prije svega u smislu kvalitetnih sezona.
- Sezona nije kao što se očekivala, lošija je svakako. S brojkama ne bismo izlazili, jer mi smo bili na nekom nivou kao lani, ali nije to to. Tržišta s fiksnim zakupom se, naime, jako teško prodaju. Reaktivirala su se tržišta poput Tunisa i Maroka gdje se tjedan dana s avionskom kartom i polupansionom sada može naći već za 250 eura, a mi tome nikako ne možemo konkurirati.
Kako možemo uspoređivati to s uvjetima koje mi nudimo – 15-ak sati vožnje autobusom, a kad napokon dođu, dođu u prljav grad u kojem se nema gdje ostaviti ručnik – kažu nam u agenciji, dodajući kako s fiksnim zakupom u posezoni imaju više uspjeha. Logično, cijene su niže, ali tome treba pridodati i činjenicu da je u to vrijeme grad mirniji, a samim time i čistiji, što sve veći broj turista prepoznaje.
Vremenska prognoza
Marko Luketina, direktor hotela Slavija, kaže da je popunjenost dobra sve do sredine listopada.
- Prvih pet mjeseci radili smo bolje nego lani, lipanj je bio na granici, neke su stvari, istina, mogle biti bolje. Imali smo k tome i svjetsko nogometno prvenstvo, a da ne spominjem Tursku s kojom se mi ne možemo natjecati. Naposljetku, četvrti je razlog vezan uz korištenje pametnih telefona i interneta, pa su gosti provjeravali vrijeme, a ono je bilo nestabilno. Zaključit ću s riječima kako mi nismo bilježili pad, ali svim hotelima koji su pružali lošiju uslugu, a povećavali cijene turisti neće oprostiti. To je fake usluga koja ne prolazi – kazao je Luketina dodajući kako sezona nije bila bajkovita kako su najavljivali političari.
I dok sezona ne završava više iza Velike Gospe, kako se to nekad običavalo reći, vratit ćemo se na priču o intenzitetu sezone koja svakako za sobom ove godine nosi i solidne minuse. U prvom se redu to odnosi na privatne iznajmljivače i obrtnike koji će kazati kako se minusi mjere u dvoznamenkastim brojevima, dok hotelijeri u svemu tome i dalje "plivaju". Kada znamo da je u Makarskoj dominantan broj postelja u privatu, četiri puta premašujući hotelske kapacitete, i kada tome dodamo činjenicu da veliki broj obitelji živi od ugostiteljstva, trgovine i uopće djelatnosti koje prate turizam, jasno je da su praznine sve veće i da se minusi multipliciraju.
Vodi li putanja prema dolje, vodeći tamo i sve one koji su se proteklih (dobrih) godina navikli na to da se samo od turizma može živjeti, ili je riječ o lošoj sezoni koja je, eto, sasvim slučajno iskočila, malo tko će se usuditi kalkulirati. No, činjenica je da se šteta ne misli spriječiti stručnom strategijom razvoja turizma koja bi možda ponudila rješenja, jer ju u prošlotjednom intervjuu za
Kroniku nije spominjao ni predsjednik Gradskog vijeća Marko Ožić Bebek, koji je očito vrlo suvereno govorio o planovima vlasti, potvrđujući time da postoje razlozi zašto ga se smatra master mindom. A država kao glavni kapetan? Jakša Medić otvoreno kaže da država niti ne doživljava turizam. Uistinu čudno kada znamo da je udio prihoda od turizma u ukupnom BDP-u u protekloj, rekordnoj godini, u Hrvatskoj iznosio čak 24 posto.
'U zadnjih pet godina, ovo je najgora sezona'
- Sezona 2018. je što se tiče poslovanja u našoj turističkoj agenciji 'Siesta' lošija u odnosu na svih pet prethodnih. Sezona, doduše, još uvijek traje i nemam podatke za cijelu sezonu, ali prema odrađenim rezervacijama i prema prihodima do 1. kolovoza slabija je za oko 15 posto.
Što se tiče cijena, one se ugovaraju kroz ljeto i jesen prethodne godine i tu nismo imali većih promjena. Takozvane 'rupe' smo solidno popunjavali, a u dogovoru s iznajmljivačima po potrebi i spuštali cijene, u nekim slučajevima i do 20 posto. Ove godine nam je sezona ranije započela i kasnije završava, ali uz sve to nećemo dostići rezultate proteklih godina. S obzirom da pored on-line rezervacija mi kao agencija u glavnoj makarskoj ulici ostvarujemo i prihode od takozvanih 'walk in' gostiju i tu smo osatli uskraćeni.
Tu nam posao oduzimaju ulični 'presretači' koji s tablama zaustavljaju turiste na ulazu u grad i na još nekoliko dobro poznatih punktova ili ih presreću na skuterima. U tom se smislu osjećamo uskraćeni i prevareni jer nam niti jedna institucija ne pomaže u suzbijanju tih nelegalnih pojava. Što se tiče prodaje izleta i transfera, nismo ostvarili očekivane rezultate.
Ove godine nismo anketirali turiste, ali mnogi se žale na prenatrpane plaže i promet. Osobno svakodnevno prošetam preko plaže i grada i nezadovoljna sam čistoćom, koja je na najgorem nivou od kada pamtim. Sve se odvija stihijski i mislim da je vrijeme da se konačno počne kvalitetno upravljati destinacijom, jer ćemo se na ovakav stihijom vođen način pretvoriti u nepoželjno turističko mjesto. Već nas mnogobrojni dugogodišnji gosti zaobilaze u širokom luku - komentirala je temu Ivana Miočević-Franić, vlasnica turističke agencije Siesta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....