StoryEditor
OtociJEDAN BRAČ

Europskim sredstvima za ‘Jedan Brač‘: Ostvaruje nam se san, stiže cesta koja život znači

9. kolovoza 2021. - 09:30

Cesta koja život znači! Ovako su nam prilikom obilaska zborili mještani Pučišća čiji se tereni, maslinici ili kućice za odmor nalaze na potezu izgradnje ceste Pučišća – Povlja, dionice Pučišća – uvala Luka, u sklopu EU projekta čiji je nositelj Županijska uprave za ceste (ŽUC).

Važna je to prometnica za sve njih, koja će po dovršetku druge faze spojiti istočni dio Brača s njegovim središnjim dijelom. Ukupna vrijednost projekta je 60.797.696,35 kuna, od čega je 85 posto odnosno 51.678.041,90 HRK sufinancirano iz Kohezijskog fonda, dok je ostatak osiguran iz državnog proračuna, te je najveći projekt ŽUC-a koji se financira europskim sredstvima. Projekt koji se provodi pod sloganom “Jedan Brač” predstavlja tek prvu od tri faze sveobuhvatnog projekta rekonstrukcije i izgradnje ceste Supetar – Pučišća – Povlja – Sumartin, a za čije preostale dvije faze ŽUC namjerava aplicirati za dodatna EU sredstva. Realizacijom prve dionice od Pučišća do uvale Luke, u idućim godinama i one druge do Povlja, udaljenost između ovih dviju općina smanjit će se za više od 12 kilometara.

image
U obilasku radova su bili predstavnici ŽUC-a, Županije, te općina Pučišća i Selca, izvođača radova - tvrtke 'Patrlji' d.o.o., te u ime tvrtke 'Opstinatio' koja nadzire radove Mladen Škomrlj i Zvonimir Bašić
Josko Supic/Cropix

Veliki optimizam

“Cesta koja život znači”, o kojoj smo u “Slobodnoj Dalmaciji” pisali još 1971. godine, dakle, prije pedeset godina, ovog je ljeta dobila svoje prve kilometre asfalta i probudila, koliko smo imali prilike vidjeti, veliki optimizam kod lokalnog stanovništva. Da je riječ o velikom pothvatu misli i 81-godišnji Zdravko Matijašić, s kojim smo se susreli na rivi u Pučišćima prije obilaska radova na spomenutoj dionici ove prve faze projekta dugoj nešto više od 4,8 kilometara. Ovaj Pučišćanin dobro zna, veli nam, koliko se cesta čekala i koliko je dionica zahtjevna, jer mu je i nono radio na cestama, a i otac mu je bio građevinar. – Ovo šta se sada dogodilo je veliki uspjeh s obzirom na to da ovo nije samo cesta koja vodi prema Povljima. Ona zapravo predstavlja aktiviranje cijelog tog terena koji ima najveću količinu maslina. Pola pučišćkih maslina je tamo, a isto tako i povaljskih. Cesta čini novu vrijednost i za druge grane, poput ugostiteljstva, ali isto tako i kamenolome. Radovi na gradilištu su izvanredni, bio sam jučer, i mogu reći da su me fascinirale količine iskopa u stijeni koji su se trebali odraditi da bi se “izbilo” gore na to brdo, jer to je jedan reljef koji nije standardan. Dobar posao su momci napravili i koliko vidim nije to daleko od završetka – govori šjor Zdravko, koji o kamenu puno toga zna jer je, kaže, punih 40 godina bio voditelj radionice Klesarske škole u Pučišćima. Jedan od onih koji ima više parcela uz trasu je Ante Mihaić, koji nas je također dočekao s veseljem zbog realizacije projekta. – Imam zemljište na tri lokacije i na svaku mi dolazi cesta. To mi mnogo znači jer će cestom doći i struja, pa ako će bilo tko od mojih raditi ili nešto graditi imamo sve uvjete. Imam inače OPG “Luštre”, pa se tako bavim maslinama, imam jedno tristotinjak stabala, držim ovce, konje, koke... Prije smo sadili i lozje, povrće, ovo ovde je sve bilo puno poma, kukumara, tikvi... – pokazuje naš sugovornik uokolo. – Upravo ovde kraj mene je bila veoma teška dionica probijanja ceste, grubi je teren, nisan se zato nada da će bit toliko brzo, ali vidin da imaju dobre strojeve i dobre ljude, radnike, i da ide dobro – govori nam šjor Ante, dodajući kako ima tri sina i kćer, i kako računa da će i unuci imat volje ovde radit kada prođe cesta. – Cesta je napredak, ako nema ceste, ne možeš ništa. Kad imaš auto isto ti je sest odavde, tri minute ti ima do mista, odnosno do škole. Dica i unuci volidu ovde. Unuci su već zainteresirani za radit ovde, mislim da će neki i ostat – smatra ovaj Pučišćanin, a za iduću najavljenu dionicu koja će potpuno spojiti Pučišća i Povlja kaže: – Šta prin to bolje. Pozdravlja nas tako šjor Ante, a od njega se selimo na susjednu lokaciju, kod supružnika koji su se ovdje, 2002. godine,kažu, među prvima počeli baviti turizmom. To su Boženko i Ivanka Martinić. – Nova cesta znači budućnost i revitalizaciju čitavog ovog dijela Brača između Pučišća i Povalja, i eventualno dalje kad bude prema Sumartinu. Naime, ovaj je kraj stjecajem okolnosti ostao bez ljudi i zapušten je, tako da će ovo sve aktivirati, a o tome ljudi već dugo sanjaju – veli Boženko, koji je jedno vrijeme bio i načelnik Pučišća. – Radio sam 40 godina u “Jadrankamenu”, sad sam u mirovini, bavim se maslinama i turizmom. Imamo sina koji navigaje, a ćer je sa svojon obitelji u Zagrebu. Ovo ovde je bila šuma, grmlje, divljina, pa je sin investirao i uz našu pomoć posadio dvjesto novih stabala maslina. Vjerujemo da će se nakon nas on nastaviti baviti turizmom – vele supružnici Martinić, dodajući kako su podnijeli već i zahtjev za priključak za struju, pa će onda ovde bit sve u konačnici “ka i doma”. – Mene ova cesta strahovito zanima, jer sam ja rođena u Povlje – s osmijehom će gospođa Ivanka kada smo spomenuli raduju li se nastavku projekta, odnosno drugoj planiranoj dionici dugoj oko 10,5 kilometara. – Onda smo u 15 minuti do Povlja. Ovako triba ić sve okolo. Najvažnije u svemu je da će se revitalizirati dio Brača koji je jako lijep. Vjerujemo zaista u nastavak projekta. Nevjerojatno brzo idu radovi, što nas također raduje, a na koncu ponajviše to što će cijeli ovaj projekt pomoći ne samo jednoj generaciji nego i svim idućim generacijama da žive bolje i ispunjenije - zaključili su Martinići u svom kutku mira i ljepote na Čadu.

image
Supružnici Boženko i Ivanka Martinić: Projekt je važan i za iduće generacije
Josko Supic/Cropix

Radovi idu brzo

Otac i sin, Drago i Vedran Vrandečić, dočekali su nas pokraj parcele na Podgomilici koja je do sada zbog nepristupačnosti terena bila potpuno zapuštena, no sada im se, kažu, otvaraju brojne mogućnosti, i za gradnju i za sadnju novih poljoprivrednih kultura jer su u sustavu OPG-a. – Na drugoj lokaciji je sve uređeno, bila je postojeća cesta, istina makadam, ali nam se ovim projektom otvaraju brojne mogućnosti za ovu drugu parcelu – veli otac Drago, dodajući kako radovi idu brzo i kako je uz njihovo zemljište već asfaltirano. – Iznenadilo nas je koliko to ide brzo, sigurno će biti i prije roka, tako da smo oduševljeni cijelim projektom. Imam dva sina koja su trenutno na školovanju, ovim se otvaraju mogućnosti danas-sutra da se i oni tu nečim bave. Značit će nam svakako i druga dionica kad se odradi jer se spajamo sa susjednim mjestom, Povljima, i mi i oni smo bili slijepa ulica – vele Vrandečići. Na predjelu Mali Ratac je Antun Mladinić, povratnik iz Kanade, u okružju maslina sagradio kuću za odmor s bazenom. – Raj je ovde, sad malo uživamo po stare dane – dočekuje nas Antun pokazujući imanje. – Ova cesta – ovo je blago Božje za Pučišće, ali i za čitav Brač, sad će se razvijat turizam, napunit će se vikendica, povezat će se otok... To je nešto što smo prije sanjali i fala Bogu došlo je, ne mogu ništa drugo nego zafalit svima onima koji su organizirali da dođe do ovoga. Drugom dionicom ćemo izaći i na more, a znate li koliko to znači za turizam kad je cesta uz more. Imam ćer i sina. Ćer živi u Sumartinu pa ćemo još brže moć komunicirati kad se izgrade ostale dionice – zadovoljan je i Antun. Cijelu smo trasu prošli s ravnateljem Županijske uprave za ceste Petrom Škorićem i voditeljem izgradnje ceste Pučišća – Povlja, magistrom inženjerom građevinarstva Hrvojem Balićem, inače voditeljem Službe za građenje u ŽUC-u. – Ova dionica od Pučišća do uvale Luke je jedan od najvećih projekata Županijske uprave za ceste do sada, a također i prvi projekt koji je sufinanciran fondovima Europske unije. Kao što su i prije 50 godina rekli, ovo je cesta koja život znači. Ljudi su do prije deset godina mislili da će ova cesta ostati samo san, ali evo to je san koji ipak postaje java. Asfalt na kojem stojimo je upravo dokaz toga – veli inženjer Balić, dodajući kako je asfaltirano za sada više od polovice trase, dakle, ukupno 2800 metara. – Završetak radova je predviđen do kraja travnja sljedeće godine, s obzirom na dinamiku očekujem da će biti gotovo već do kraja ove godine – smatra Balić, navodeći kako je duljina ove prve dionice točno 4850 metara, dok će nastavak do Povlja biti dug 10.400 metara. – Trenutno smo u postupku izrade projektne dokumentacije za ishođenje lokacijske i građevinske dozvole za tu drugu fazu projekta. Očekujemo da ćemo kroz dvije godine doći do građevinske dozvole tako da ćemo biti spremni prijaviti se na nove fondove Europske unije, odakle očekujemo znatan dio financijskih sredstava za nastavak izgradnje – kazao nam je Balić, a posebnu radost s nama su podijelili i načelnik općine Selca Ivan Marijančević, te njihov općinski vijećnik Tonči Zlatar iz Povlja, mjesta u sastavu općine Selca.

image
Sin i otac, Vedran i Drago Vrandečić: Na ovaj način aktivirat će se zapuštena zemljišta
Josko Supic/Cropix

Nove perspektive

– Ima deset godina otkad smo zajedno s Općinom Pučišća izradili idejni projekt, a od tada se situacija razvijala pozitivno na način da se danas nalazimo na finiširanoj prvoj fazi. Mi smo naravno zainteresirani za nastavak projekta i vjerujemo u njega, i zbog korištenja sredstava iz europskih fondova, ali i pozitivnog ozračja u obje općine, i Pučišća i Selca. Ovo je zaista cesta koja nam puno znači i koja će oživjeti sada neaktivna i nedostupna zemljišta. Vidimo perspektivu razvoja turizma, nove objekte za iznajmljivanje, robinzonski turizam, isto tako izgradnjom ceste razvijamo i energetski kabel kroz ovo područje, vodoopskrbu, benefita je jako puno – smatra Marijančević. – Povezani smo i srodstvom s ljudima iz Pučišća tako da nam i u tom pogledu ta cesta znači, a kako je velikim dijelom zemljište koje se nalazi uz trasu ceste neobrađeno očekujemo da će se i ti tereni aktivirati, da će se početi rješavati naši veliki demografski problemi, tako da računamo na rast stanovnika. Željno iščekujemo drugu dionicu, vidimo da se ljudi iz ŽUC-a jako trude, pa se nadamo da će u određenom roku i to biti pokrenuto - pojašnjava i Zlatar, a pučiški načelnik Marino Kaštelan, također smatra da će se negativni demografski i gospodarski trendovi ovim projektom promijeniti. – Mi smo se sa susjedima iz Općine Selca našli za zajedničkim stolom, dobili za projekt podršku Županije i ŽUCa, otvorila se i mogućnost financiranja putem europskih fondova, a pratilo nas je i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Svjedočimo, kao što vidite, visokoj fazi realizacije projekta i puno nam znači da se već sada vide njegovi konkretni učinci, da se mijenjaju trendovi i unosi jedna optimistična pozitivna atmosfera u čitavo mjesto. Već godinu dana ovdje na gradilištu je 50 do 60 građevinara, ti ljudi ovdje žive, spavaju, idu u trgovinu..., mjesto je na neki način živnulo. Ljudi koji imaju parcele uz trasu dobit će nove mogućnosti, ali isto tako i drugi stanovnici jer se stvaraju nove prilike za razvoj gospodarstva, razvoj kamenarstva. Svjedočimo kako postoje čak četiri inicijative za otvaranje novih kamenoloma koji se naslanjaju na prvi odvojak prometnice, a na drugom odvojku planirana je velika turistička zona, jedna greenfield investicija koja se razvija već desetak godina. Ide u dobrom smjeru i u visokoj fazi je razvoja, tako da je to projekt koji uistinu otvara jedan novi segment u smislu razvoja turizma, a sve skupa s konačnim ciljem demografskog oporavka ovoga dijela Brača – zaključio je načelnik Kaštelan, a u obilasku radova bio je i dožupan Ante Šošić. – Povezivanje istočnog i centralnog dijela otoka daje nove perspektive za razvoj ovog područja. Nakon dovršetka ove prve faze nadam se da ćemo brzo isprojektirati i drugu i aplicirati na fondove Europske unije. Čitav projekt uklapa se u ukupnu županijsku strategiju, a to je razmjeran razvoj svih njezinih dijelova. Na otoke posebno pazimo, na ovom otoku smo dosta ulagali, evo ŽUC je nedavno završio cestu Nerežišća – Vela Farska, također smo radili i luku u Pučišćima, Klesarsku školu smo obnavljali... Ovaj projekt izgradnje ceste je veoma bitan, snažan i revitalizira gotovo cijeli istočni dio otoka, mislim da je takvim jednim postupanjem Splitsko-dalmatinska županija opravdala atribut da vodi računa o svim svojim dijelovima i o potrebama stanovnika – zaključio je dožupan Šošić.

Ukupna vrijednost projekta je 60.797.696,35 kuna od čega je 85 posto sufinancirano iz Kohezijskog fonda, dok je ostatak osiguran iz državnog proračuna

Sadržaj publikacije isključiva je odgovornost Županijske uprave za ceste na području Splitsko-dalmatinske županije.

item - id = 1118729
related id = 0 -> 1131189
related id = 1 -> 1131052
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. listopad 2021 11:32