StoryEditor
Otociistočna vrata

Bračani tvrde da imaju rješenje za problem koji već desetljećima guši Split: Znamo kako spriječiti gužve u trajektnoj luci, a spasilo bi i nas otočane! To je čista matematika

15. rujna 2022. - 21:30

Broja više ne znamo govorancijama, novinskim tekstovima, prosvjedima, bjesovima i ljutnjama građana, nikad ispunjenim obećanjima političara u predizbornim kampanjama, desetljećima, a možda i više njih utrošenih na davanja svakojakih potencijalnih rješenja krucijalnog splitskog problema, onog vezanog uz nesnosne ljetne gužve i kolapse u podmarjanskoj Trajektnoj luci.

Naslušali smo se kroz godine svakojakih solucija, četverotračne ceste, tunela, mosta, prebacivanja kamionskog prometa u Sjevernu luku, putničkog u Krilo Jesenice, izgradnju nove luke ovamo i tamo, svega i ničega.

A onda gle čuda, u ovu iznemoglu i dosadnu priču nam odjednom uskaču naši susjedi Bračani, poglavari i vizionari iz male Općine Selca, nudeći kapitalno rješenje i već gotovi projekt Istočna vrata Brača. Najjednostavnije, pojašnjeno samo u nekoliko riječi tek naoko banalne rečenice. A ona glasi:

- Dajte nam veliki trajekt na liniji 638 Sumartin - Makarska s prostorom za minimalno 100 automobila i riješit ćemo vam ljetni problem Splita!

I to je to, vele nam u Općini Selca pojašnjavajući svoj plan. S projektom izgradnje druge faze trajektnog pristana u Sumartinu, na istočnom dijelu Brača omogućio bi se uplov velikih trajekata, nalik onima koji iz splitske matične luke prometuju za Stari Grad na Hvaru, Velu Luku ili u Supetar kao glavni brački trajektni pristan.

image
Nikola Vilić/Cropix

Zamijenio bi on trajektiće, šešulice od broda s prostorom za maksimalno do 30 vozila koji već desetljećima Sumartin spajaju s Makarskom, s kopnom. Rasteretio bi takav trajektni gigant sa svojim kapacitetom neminovno i splitsku luku, iz koje, raspitali smo se, čak do maksimalnih 48 posto ljeti ukrcanih i iskrcanih vozila ide ili se vraća s otoka Brača.

Olakšao bi takav trajekt Splitu ljetne tenzije isto kao što je na Hvaru napravio i novi trajekt za Sućurje s kapacitetom od 100 vozila. Zamijenio je novi hvarski trajekt onaj nekadašnji s 30 mjesta za auta, i time automatski umanjio pritisak u Starom Gradu.

Uz tako moćno plovilo u sumartinskom slučaju nužno bi bilo izgraditi i novi trajektni vez na obali, s pripadajućim parkirališnim prostorom u gradu Makarskoj, ili u blizini. Jer, kako kažu u Općini Selca, izgradnja trajektne luke na kopnu je osnovni preduvjet za budući razvitak brodske linije 638, s posljedičnim rasterećenjem splitske Trajektne luke.

image

 

 

Nikola Vilić/Cropix

- Putnik koji dolazi iz Budimpešte, Češke, Slovačke, Njemačke, s odmorišnom bazom na području Općine Selca, Pučišćima, ili Bolu više ne bi trebao na auto cesti izaći na čvoru Dugopolje i spuštati se u splitsku gužvu. Zar mu nije lakše samo nastaviti prema Makarskoj, izaći kroz tunel sv. Ilija i evo ga kod nas brzo, lako, bez stresa.

Dolaskom na Makarsku rivijeru, u luku koja će biti polazište za otok, transferira se odmah u veliki trajekt i za 40 minuta on je u Sumartinu, za 25 kilometara u Bolu. Ili kada se otvori dionica sjeverne bračke državne ceste u izgradnji, turist će se preko budućeg selačkog rotora, spustiti u Povlja i produžiti ravno u Pučišća.

Uštedjet će vrijeme, izbjeći čekanja, gužve na splitskim prometnicama, kolone, vrućine, nervozu. To je čista matematika, fizikalni zakon spojenih posuda, raspršenjem prometa već na samoj auto cesti, smanjuje se pritisak na izlazu-ulazu Dugopolje. U ovom slučaju Splitu donosimo rasterećenje, a Sumartin preuzima dio posla – veli načelnik Općine Selaca Ivan Marijančević.

Ideji predstavljenoj kroz projekt Istočna vrata Brača predstoji nekoliko bitnih koraka: prvo, izgradnja druge faze sumartinskog pristana čiji je projekt u ishođenju građevinske dozvole. Drugo, osiguranje snažnog, velikog trajekta i treće, odabir luke na kopnu koja će taj trajekt kao i očekivani veći promet moći primiti. Koja bi to luka mogla biti? Ona u Makarskoj, ili na bliskoj joj lokaciji, možda nešto s Rivijere? To će biti predmet razgovora koji će se naredni tjedan, saznajemo, voditi u makarskoj gradskoj upravi.

- Osiguranje velikog trajekta za nas znači samo privremeno rješenje. Da bi proces funkcionirao trajno, nužno je iznaći pristanište koje će moći osigurati veći promet. Upravo zato nas čekaju razgovori tijekom kojih će se utvrditi potencijalna lokacija za novu luku, trajno rješenje bračkog, samim tim i splitskog problema. Jer držimo kako makarska luka bez odgovarajućeg parkinga nije trajni odabir – vele u Općini Selca.

Realizacijom Istočnih vrata Brača Sumartin dobiva puno, predstavlja se s turističkim potencijalom, gastronomijom, baštinom, maslinarstvom, ribarstvom, te kamenarskom tradicijom. Otvaraju se njime nova radna mjesta, zadržava mladost na škoju. Sve su to zbrojili u Općini Selca zaključivši kako će im projekt omogućiti win-win-win situaciju za sve sudionike, za svoja mala općinska mista, ali i Supetar i Split.

- Mi otočani smo vezani za kopno cijelim životom, liječnicima, poslom, školom, fakultetom, državnim službama, nabavkom spize, kupovinama, obvezama.... Trajekt nam je sve. S ovim projektom dobivamo laki i brzi transfer, za 40 minuta kopno, još malo i evo već smo u tunelu Sv. Ilija, još malo i na Dalmatini. Ponekad su najjednostavnija rješenja zapravo i najučinkovitija – veli selački pročelnik Petar Bezmalinović.

Što se u sumartinskoj luci ovim projektom dobiva? Zamjena postojećeg malog broda s kapacitetom od najviše 30 automobila, kojem u vrhu sezone putnici doslovce jedan drugome vise nad glavom, za brži, veliki trajekt koji će udaljenost do kopna smanjiti s dosadašnjih 60 za 40 minuta. Plovilo koje neće prestajati s plovidbom čim zapuše jača bura, jugo, ili lebićada. Nakon čega žitelji istoka Brača do Makarske moraju ići preko Supetra i Splita.

- Istočnim vratima Brača dobivamo proširenje postojećeg trajektnog pristana, 150 parkirnih mjesta za trajekt, novu širu čekališnu trajektnu traku, operativni dio obale, luku za javni promet od lokalnog značaja, natkriveni čekališni prostor za putnike, lučki objekt, autobusno stajalište s natkrivenom čekaonicom, taxi stajalište, javni wc te pripadajuće ugostiteljske objekte.

Prema otvorenom moru, na zapadnoj strani uvale, trebao bi se smjestiti prostor za prihvat šest turističkih brodova, mini cruiserra. Za prirodne plaže, odnosno prostor športsko-rekreacijske namjene, rezervirano je više prostora... Mi smo spremni za realizaciju, spremni smo za pomoć Splitu na kojeg smo ionako naslonjeni - kažu u Općini Selca.

Lučka uprava je za bračku ideju, ali postoji problem

Domagoj Maroević, ravnatelj županijske Lučke Uprave Split navodi kako projekt Istočna vrata Brača s izgradnjom druge faze sumartinskog pristana, te uvođenjem novog, većeg plovila, definitivno može pomoći u rasterećenju splitske Trajektne luke.

Upravo po modelu kakvog već imamo priliku vidjeti u slučaju uvođenja novog trajekta u luci Sućuraj na Hvaru. Otežavajući problem u sumartinskom slučaju je nedifiniranost nove luke u prostornom planu na području Makarske rivijere, zbog čega se njegovo rješenje treba tražiti u postojećim mogućnostima.

Upravo se zato naredni tjedan organizira sastanak s makarskim gradonačelnikom na kojem će ravnatelj Maroević, selački općinari, predstavnici Jadrolinije i Agencije za obalni linijski pomorski promet razmotriti nekoliko važnih pitanja.

Između ostalog postojeće tehničke mogućnosti makarske luke, te potencijalno iznalaženje nove lokacije luke u samom gradu ili u okolici. Izgradnja nove trajektne luke, potvrđuje ravnatelj Maroević, za sada nije u planu.

- Lučka uprava Split podržava projekt Istočna vrata Brača upravo zbog toga što donosi niz benefita, prvenstveno rasterećenje aktualnog ljetnog splitskog prometnog problema.

S obzirom da u prostornom planu ne postoji definirana luka, problem u početnoj, moglo bi se reći i privremenoj fazi može se riješiti nabavkom bržih, većih trajekata. Tu se otvara niz pitanja, primjerice, može li Makarska u svojoj luci primati plovila većih gabarita u odnosu na sadašnje?

Ili postoji li lokacija na kojoj se može realizirati prihvat većeg trajekta? Bit će to teme našeg skorog sastanka u makarskoj upravi. Činjenica je da veliki trajekt uistinu može ubrzati cijelu priču, ali i pripomoći u smanjenju ljetnih gužvi u splitkoj Trajektnoj luci. U Lučkoj upravi pozdravljamo inicijativu Općine Selca i svakako ćemo pružiti svu našu pomoć u realizaciji ovog projekta - veli ravnatelj Domagoj Maroević.

Sadašnja linija nije profitabilna

- Brodska linija koju sada imamo nije profitabilna jer se njen potencijal ne može eksploatirati do kraja. Ima premalo mjesta za vozila, što turiste koji biraju Sumartin za polazišno-odlazišnu luku dovodi u dugotrajna čekanja. Mi kao mala Općina ne možemo sami riješiti ovaj problem, no raduje nas da imamo podršku Lučke uprave naše županije koja je prepoznala viziju i značaj ovoga projekta – kažu u Općini Selca.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. listopad 2022 01:19