
Čitatelj iz Kaštela u srijedu nas je izvijestio o sramotom postupku jednog iznajmljivača u Resniku, koji je mlade turiste ostavio na cjedilu zato što je zaključio da bi njihov unaprijed rezerviran smještaj u jeku turističke sezone ipak mogao bolje unovčiti.
Kaštelanin koji nas je na to upozorio ugostio je strance, uz pancetu i Cedevitu, ponudio im da prespavaju te im pomogao da pronađu zamjenski smještaj.
- Ipak su to mladi ljudi u dvadesetima i nisu imali kod sebe puno novca. I kako će se sjećati naše zemlje kad odrastu, budu svoji ljudi... Ma neće nam se nikad vratiti, jer ovo im je na ovih +35 prava trauma - zaključio je naš čitatelj.
Direktor Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije Joško Stella naglasio je da su ovakvi slučajevi rijetkost, ali budući da privlače medijsku pozornost mogu ozbiljno narušiti reputaciju destinacije.
- Pritužbi ima, ali riječ je još uvijek o izoliranim slučajevima. U županiji trenutno imamo preko stotinu tisuća gostiju, i to samo kod privatnih iznajmljivača. Popunjenost je na granici pa je očekivano i da bude ovakvih neugodnih situacija, jer u svakom žitu ima kukolja. To je zaista mali postotak iznajmljivača, odnosno nekorektnih ljudi. Naravno, i među gostima ima takvih, ali puno veći problem nastaje onda kad iznajmljivač otkaže smještaj jer ljudi doslovno ostaju na ulici - ističe naš sugovornik.
Osim što nije ljudski, dodaje, takvo ponašanje može loše utjecati na destinaciju.
- Turizam se gradi godinama, ali reputacija se može izgubiti u godinu dana. Ne želimo da nas prati glas, u domaćim, a uskoro i u stranim medijima, da zbog financijske koristi zloupotrebljavamo popularnost destinacije. Želimo se istaknuti kao najbolji domaćini u Europi, a ne kao oni koji najbolje zarađuju. Ovaj veliki priljev gostiju je prava prilika da se dokažemo - rekao je Stella.
Ističe da mu je iznimno žao što se to događa te apelira na ljude da budu korektni, pošteni te da razumiju one koji dolaze, jer nije u redu nekoga iznevjeriti ni u ljudskom, ni poslovnom odnosu.
Pitali smo ga je li bilo ovakvih incidenata i prije pandemije, budući da se iznajmljivač u ovom konkretnom slučaju pozivao i na tu okolnost u pokušajima da opravda svoj postupak.
- Prošlih godina je bilo obrnutih slučajeva, da su gosti bukirali nekoliko smještaja pa bi na kraju izabrali najjeftiniji, ili bi na licu mjesta smanjivali cijenu. Ali to tada ne može ugroziti reputaciju destinacije – odgovorio je.
Rekao je i da nisu utvrđene sankcije za ovakvo ponašanje.
- Ako se rezervira preko sustava Airbnb ili Booking, nešto se i da poduzeti, ali ako je riječ o direktnim, privatnim dogovorima između gosta i iznajmljivača, to je jako teško riješiti sudski, ili na bilo koji drugi način. To je pitanje zaštite potrošača – zaključio je Stella.
Direktorica Turističke zajednice Kaštela Nada Maršić također je prokomentirala ovu situaciju.
- S konkretnim slučajem nisam upoznata, a kod nas dosad sličnih pritužbi nije bilo. Nažalost, za takvo ponašanje nema zakonskih sankcija. Ovdje je riječ o vrlo neprofesionalnom ponašanju, jer ipak se radi se o potpisanom ugovoru, čije otkazivanje dugoročno donosi loše posljedice za iznajmljivača. Oni, izgleda, zaboravljaju na postojanje društvenih medija i interneta. Sve se danas sazna vrlo brzo - rekla je naša sugovornica.
Napominje i da štetu neće pretrpjeti samo iznajmljivač, nego i turizam u cjelini.
- Takvi slučajevi stvaraju jako lošu sliku o destinaciji, što se odražava i na one koji pošteno rade svoj posao. Sve ljude pozivam da se ponašaju profesionalno jer je to dugoročno najisplativije – rekla je Maršić.
- Sve pohvale Kaštelaninu koji je tako spretno riješio situaciju – dodala je za kraj.