StoryEditor
Obalapovijesni trenutak

Hrvatska je napokon spojena! Ovo smo čekali tri desetljeća, Pelješki most je povezao cijeli hrvatski teritorij. ‘Veliki događaj koji smo uspjeli ostvariti uz pomoć Europe i Kine‘

Piše Marija Vuković, Stanislav Soldo, PSD
29. srpnja 2021. - 01:08

Hrvatska je u srijedu napokon spojena! To je bio dan koji je cijela zemlja čekala tri desetljeća - Pelješki most je povezao cijeli hrvatski teritorij.

Naše vrijedne ekipe su bile na terenu, spajanje mosta smo pratili tijekom popodneva i večeri.

Evo kako je to izgledalo tijekom jučerašnjeg dana i noći... 

00:39 Počeo je najavljivani vatromet.

Nakon što je završio vatromet koji su pripremili Kinezi, započeo je i onaj koji su pripremili stanovnici Komarne.

image
Tonci Plazibat/Cropix

Vatromet je trajao prilično dugo...

image
Tonci Plazibat/Cropix

00:21 Prešli smo most i vraćamo se natrag.

Ovo je povijesni dan za Hrvatsku, kažu nam građani i gosti. Nadaju se da će pristupne ceste biti gotove do lipnja 2022. godine, kada bi most trebao biti u punoj funkciji. 

image
Tom Dubravec/Cropix

00:13 Premijer Plenković sa svojom svitom stigao je i na dio na kojem je spojen posljednji segment te će se sada održati svečanost.

image
Tom Dubravec/Cropix

Simboličnim prijelazom toga segmenta državni vrh će obilježiti kraj ovog dijela radova. Hrvatsku himnu na početku svečanosti pjeva klapa. 

image
Tom Dubravec/Cropix

00:06 Građani paljenjem svjetlosnih baklji slave spajanje posljednjeg segmenta.

image
Tom Dubravec/Cropix

23:55 Viju se hrvatska i zastava EU, sa zvučnika odzvanja klapska pjesma. Voditelj programa svečanosti bit će Duško Čurlin.

image
Tom Dubravec/Cropix

23:45 'Postavljen je posljednji segment mosta, spojeni smo,' javlja uzbuđeno naša reporterka s Pelješkog mosta. 

23: 43 Svečanost je u punom jeku. Prelazimo preko mosta i odlazimo do mjesta gdje se nalazi i posljednji segment kojeg su radnici postavljali.

Prednost kod dolaska do segmenta su imali novinari koji će sada čekati premijera.

23:08 Kako doznajemo, radnici na mostu već vrijedno rade na varenju posljednjeg segmenta.

KAKO JE SVE KRENULO...

Hrvatska je napokon spojena! Ovo je dan koji je cijela zemlja čekala tri desetljeća, Pelješki most je povezao cijeli hrvatski teritorij. 

Kinezi su uvedeni u posao točno prije tri godine i tada je mnogim nevjernim Tomama bilo jasno da će se pelješki most graditi, ali ni oni najoptimističniji nisu mogli vjerovati da će se baš „po školski“ u zadanom roku od 36 mjeseci fizički spojiti pelješka i neretvanska obala.

Kad su došli, Kinezi su zatekli zapuštena gradilišta zarasla u draču, urušene pristupne putove, trebalo je porušiti i stup koji je godinama stršio iz mora, a nije se uklapao u novi projekt mosta.

Lokalni zavodi za zapošljavanje tada su zatrpani oglasima tvrtke CRBC-a za radnom snagom, tražili su se inženjeri, armirači, tesari, zavarivači, obični fizikalci, prevoditelji za kineski jezik. Ipak, sa strojevima i teškom mehanizacijom koja je dovučena iz Kine stigli su i kineski radnici, koji su se smjestili u radnička naselja u Brijesti i po privatnim kućama u Komarni.

I onda je krenulo temeljenje mosta. Pobijani su najprije testni a zatim stalni piloti, koji su bili osnova budućeg mosta. Specijalnim strojevima i čekićima piloti dužine i do 130 metara su kao na pokretnoj traci zabijani u podmorje. Riječ je o „kineskoj tehnici“, do sada neviđenoj na području EU-a, jer se most temeljio u muljevitom i mekanom terenu pa klasični građevinski radovi nisu dolazili u obzir. U 2,5 kilometara dug most je ugrađeno gotovo 70 tisuća tona čelika i 70 tisuća kubika betona.

Razriješene su i dvojbe o prolasku brodova prema Neumu. Svi ti brodovi mogu proći kroz plovni put koji je ostavljen između stupa broj 7 i broj 8. Širina plovnog puta je 200 metara a visina do konstrukcije je 55 metara.

Na gradilištima u Komarni i Brijesti znalo je biti i po 650 radnika koji su bez prestanka radili u tri smijene. Zanimljivo je da unatoč teškim uvjetima rada (radilo se na velikim visinama sa stotinama tona teškim čeličnim blokovima, zavarivalo u ekstremnim uvjetima od +50 stupnjeva u utrobi mosta) nije bilo nikakvih teških ozljeda na radu niti stradavanja radnika, koja se često događaju na ovako velikim radilištima. Ni pandemija koronavirusa nije okrznula gradilište, koje u protekle tri godine niti jedan dan nije bilo zatvoreno. 

22:54 U pratnji šest ministara u Brijestu je stigao predsjednik Vlade Andrej Plenković.

image
Tom Dubravec/Cropix

“Ovo je velik događaj koji smo uspjeli ostvariti uz pomoć Europe i Kine. Ovime realiziramo strateški nacionalni interes. Ovo je najbolji dokaz kako članstvo u EU pomaže Hrvatskoj u realizaciji”, rekao je kratko.

image
Tom Dubravec/Cropix

“Most je na najvišoj razini. Ispod njega bi prošao i Titanic! Hrvatska je ostvarila strateški cilj i on će biti zajedničko dobro. Ovaj most povezuje. Ovo nije trenutak koji dijeli nego spaja”, kazao je.

image
Tom Dubravec/Cropix

“Ovo se ne smije pretvoritu u epizodu “Malog mista” gdje se gleda tko je koliko dao. Ovdje su svi dali. Unatoč covidu tri mjeseca ranije spojen je most”, naveo je premijer.

image
Tom Dubravec/Cropix

Dodao je i da će predsjednik Republike Zoran Milanović biti pozvan na svečano otvaranje mosta iduće godine, a na kojem će biti i uzvanici iz EU i Kine.

image
Tom Dubravec/Cropix

22:49 Kineski radnici su spremni - dolaze zavariti posljednji dio segmenta Pelješkog mosta kojim će se spojiti Hrvatska.

22:44 Dolazi sve više brodica i ljudi. 50-ak brodova iz Brijeste stiglo je pod most, najbolju poziciju za promatranje spajanja i vatrometa koji se očekuje.

Radnici bi kroz 15-ak minuta trebali početi s zavarivanjem posljednjeg segmenta koji upravo sjeda u konstrukciju, navodi N1.

Čuje se pjesma i s obale i s brodova, kao i iz Komarne.

22:30 Izjavu za medije dao je i župan Dobroslavić.

- Ovo je svakako velik dan za DNŽ i cijelu Hrvatsku jer se danas spajamo u cjelinu. Most je predivan i veleban i po izgledu, ali je najznačajniji zbog vrijednosti koje donosi ovom kraju.

Korist je ukupno hrvatska jer se država mora spojiti u jednu cjelinu kako bi svi njezini dijelovi, gospodarstvenici i građani bili ravnopravni. više nema prelaska preko granice, tome je večeras kraj - kazao je te dodao kako iznimno zahvaljuje aktualnoj Vladi koja je imala volju za provedbu ovog projekta.

22:24 Na gradilištu se pojavio i Luka Bebić, bivši predsjednik Sabora koji je rekao kako su danas svi za most, ali da nije uvijek bilo tako.

Više o cijelom mostu pročitajte na ovim poveznicama:

Gotov je most čije su temelje postavili stari Dubrovčani i Turci. Projektirao ga je Slovenac, sagradili Kinezi, a financirala EU. Na Hrvatima je samo da mu se dive i preko njega voze

Nakon trogodišnjeg rada bez ijednog dana pauze, još je samo nekoliko sati do fizičkog spajanja Komarne i Brijeste: Čeka se ponoć, a onda nastupaju varioci...

22:00 Hrvatske ceste navode:

Cilj ovog projekta je ojačati povezanost državnog teritorija na samom jugu Republike Hrvatske izgradnjom mosta Pelješac s pristupnim cestama i cestama na Pelješcu (tzv. stonska obilaznica).

image
Tom Dubravec/Cropix

Provedba projekta predviđena je u razdoblju od 2016. do 2022. godine tijekom kojih će biti izgrađeno sveukupno 32,53 km cesta s pripadajućim pratećim objektima (vijadukti, mostovi, tuneli, podvožnjaci, odmorišta, vodospreme i dr.)

image
Tonci Plazibat/Cropix

Izgradnjom mosta Pelješac i cesta povećat će se stupanj usluge prometnog sustava i sigurnost prometa, omogućiti pristup krajnjem jugu za vrijeme jakih vjetrova kad je onemogućen zračni i pomorski promet, razina pouzdanosti u smislu opskrbe regije, smanjiti trajanje putovanja prema krajnjem jugu čime će se smanjiti utjecaj na okoliš.

image
Građani se skupljaju u blizini mosta, pala je i pjesma...
Tonci Plazibat/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix

Izgradnja će se odvijati u četiri faze: izgradnja mosta Pelješac (2,4 km), izgradnja pristupnih cesta na kopnu (2,14 km) i na Pelješcu (9,898 km), izgradnja stonske obilaznice 1. faza (poddionica Sparagovići / Zaradeže - Prapratno duljine 10,2 km) i izgradnja stonske obilaznice 2. faza (poddionica Prapratno - Doli duljine 7,89 km).

image
Građani se skupljaju u blizini mosta, pala je i pjesma...
Tonci Plazibat/Cropix

21:45 Hrvatski veleposlanik u NR Kini, Dario Mihelin, za N1 je rekao:

“Dvije i pol godine sam u Pekingu i doista čovjek vidi tu nevjerojatnu brzinu kojom ostvaruju građevinske poduhvate. Ostvaruju ih i prije rokova. Ni pandemija nije utjecala u velikoj mjeri. Izdano je skoro 2.000 viza kineskim radnicima, to nije bilo jednostavno uvijek ostvariti, posebno kad je krenula pandemija. Iznimno sam ponosan na sve što smo uspjeli s naše strane da se ovaj projekt privede kraju.”

“Priču o Pelješkom mostu, povjerenju koje je Hrvatska dala kineskoj tvrtki, koja spaja dva dijela EU-a često se može naći u kineskom tisku”, dodao je.

Odabir kineskog partnera, kad je u pitanju kvaliteta, opravdao je povjerenje, istaknuo je, a to će im biti zalog za daljnje projekte u EU.

21:40 Bivši ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić rekao je da ne spada u kategoriju grintavaca. “Uvijek hard core, a ne grintavac”, istaknuo je gostujući u specijalnoj emisiji N1.

“To je tipična Plenkovićeva izjava jer on misli da su Hrvatska i svijet počeli njegovim dolaskom na mjesto predsjednika Vlade, ali to je normalno, ne uzbuđuje me to”, dodao je.

Komentirao je početak projekta u vrijeme SDP-ove Vlade: “Infrastrukturni projekti nemaju političku konotaciju. Što se tiče Vlade Zorana Milanovića, nekoliko je ključnih stvari – raskid ugovora sa zajednicom ponuditelja što je hrvatsku koštalo više od 100 milijuna kuna… Kolega Butković i veliki Plenković su samo stisnuli enter i poslali kompletnu dokumentaciju u Bruxselles. Nakon toga je kolega Butković raspisao natječaj i pobijedili su Kinezi. Priprema dokumentacija prbližno traje koliko i izgradnja objekta kod tako velikih projekata. Najzaslužniji za taj projekt je Edo Kos, tadašnji direktor Hrvatskih cesta koji je zahvaljujući elanu posao odradio maestralno.”

Zbog činjenice da je most prvenstveno financiran sredstvima iz EU, to je razlog zašto se ne smije naplaćivati cestarina, pojasnio je. “U ugovoru stoji kao sufinanciranje pa Hrvatske ceste nikad ne bi smjele naplaćivati mostarinu”, dodao je.

“Nije ista radna etika u Hrvatskoj, Europi, Kini… Kinezima je to prvi veći posao za Europu, time su dobili reference za druge natječaje u EU”, dodaje Hajdaš Dončić.

21:35 "Ćaća mi je ovo čekao, nije dočekao. Evo, ja sam to dočekao i ovdje ću čekati, da slavimo ovo", rekao je jedan građanin za HRT.

21:30 Dosta građana stiglo je pod most brodovima. Ljudi su oduševljeni, sprema se fešta, javlja reporter N1 televizije iz Brijeste.

- Tu smo da povežemo Hrvatsku. Ćaća mi je ovo čekao, nije dočekao, ja ću ovdje čekati. Mi smo prvi most spojili brodovima 2012., kaže Vlaho Franković iz Metkovića najavljujući gradele za pola sata.

21:27 Putovanje bi se trebalo skratiti za sat vremena. Mještanima je ovo od nemjerljive koristi, hitnoj pomoći, turistima, industriji i gospodarstvu, ogromni su benefiti za cijeli jug Hrvatske.

“Ovaj most za naš kraj znači puno, sve stanovnike, posebno za cijeli pelješki kraj. Bilo je krajnje vrijeme da se napravi, a sad je vrijeme i za komunalnu ingfrastrukturu”, kazao je jedan građanin za N1.

“Nije bilo ni buke ni ništa tijekom gradnje, bilo je super. Družili smo se, sad je korona poremetila”, rekao je drugi građanin demonstriravši svoje znanje kineskog jezika.

“Kineska i hrvatska kultura se tu nisu sudarile, nego našle. Kinezi su se upoznali s kulinarstvom, ribom, evo ja slikam kineski, imam i stih na kineskom”, dodao je treći.

21:25 Most i goste osiguravaju jake policijske snage, među njima i specijalna policija. 

image
Tom Dubravec/Cropix

21:22  “Naša uloga je financiranje i ugovaranje projekata. Iznimna suradnja s Ministarstvom prometa i Hrvatskim cestama”, rekao je Tomislav Petrić, direktor SAFU-a, i dodao:

“Projekt treba biti takav da donese i gospodarski razvoj. Svaki projekt se može opravdati ako imamo potrebu, a ovo je sigurno potreba. Ovo je emocionalan projekt koji puno znači svima u Hrvatskoj. Ovo je svjetli primjer onoga što smo dobili ulaskom u EU.”, rekao je Petrić za N1.

image
Tonci Plazibat/Cropix

21:20  Stigli su i lokalni političari što u okupljenima budi nadu da će uskoro stići i sam državni vrh. Među ostalima, tu su i gradonačelnik Metkovića Dalibor Milan i načelnica općine Zažablje Maja vrnoga.

21:07 Pelješki most imat će dvije trake i zaustavnu traku. Ograničenje brzine na mostu bit će 90 km na sat. 

21:05 Voditelj projekta Goran Legac iz Hrvatskih cesta za N1 je rekao: "Kineski izvođač radova večeras će opasati zadnji komad i obilježiti fazu u izgradnji mosta .Priprema je bila važan dio. Ovo je drugi pokušaj izgradnje mosta. Najteži dio posla bilo je polaganje čeličnih pilota u dno zaljeva koja se završila prije dvije godine, a sad smo opet u kritičnoj fazi pogađanja linije i specifičnosti materijala za gradnju"

image
Tonci Plazibat/Cropix

21:00 Sve više i više ljudi počinje se okupljati i s nestrpljenjem očekuju dolazak premijera u 22: 30 te spajanje koje je planirano za 23 sata.

20:55 Gostima je na domjenku posluženo piće i nešto finger fooda, ali zbog vrućine mnogima nije do jela. Okupljeni smo ispod mosta i očekujemo dolazak premijera.

20:50 Oglasio se i predsjednik Zoran Milanović koji je večeras sudjelovao na svečanoj sjednici Općinskog vijeća Vela Luke. Predsjednik je naglasio je da 16 godina od ideje do realizacije i nije tako dugo razdoblje za ovako velik projekt, piše HRT.

- O nekim stvarima se duže priča, pa se ne napravi ništa. Čekala je Hrvatska puno duže na neke jednako važne ili još veće stvari. I dobro je da je most ovdje.

20:48 Brodicom smo prošli ispod Pelješkog mosta koji će oko 23 sata u srijedu biti spojen.

Odlazak na more ne samo da je osvježio snažnu sparinu već je i novinarima i reporterima pružio novi uvid na most koji iz ove perspektive izgleda veličanstveno. Sada je očito kako nas od spajanja južne Hrvatske dijeli smo nekoliko metara.

image
Tonci Plazibat/Cropix

Među okupljenima na brodu tražilo se mjesto više, a sada snimljene fotografije ući će u anale hrvatske prometne povijesti. Jedan od kapetana je i proslavljeni hrvatski sportaš Nikša Kaleb.

20:40 Prve barke stanovnika već su tu, polako se vezuju i čekaju večerašnju svečanost.

20:35 Spajanje posljednjeg segmenta čelične konstrukcije očekuje se vrlo brzo, a taj dio navodno bi trebao potrajati do 20-tak minuta, piše N1.

20:30 Ulazimo u brod koji bi nas trebao provesti ispod mosta. Kako dan prolazi, temperatura je sve ugodnija.

20:20 Posljednji segment podignut je nešto prije konačnog spajanja koje će se dogoditi oko 23 sata. Posljednje pripreme se odvijaju uz stihove Lijepe naše u klupskoj verziji. Čekamo sad ukrcaj na brod, prebrzo su ga, čini se, digli i previsoko stoji pa će ga malo spustit da možemo brodom proći ispod njega...

19:55 Čelnik Hrvatskih cesta Josip Škorić rekao je u Dnevniku HRT-a kako preostaje još posla na izradi asfaltne konstrukcije, opremanju mosta, javnoj rasvjeti...

- Završetak je planiran za kraj siječnja 2022., nakon čega slijedi tehnički pregled. Most će sigurno biti tehnički ispravan, ali ni tada neće biti odmah pušten u promet, rekao je Škorić i dodao da bi pristupne ceste trebale biti gotove do lipnja 2022. godine.

- Nakon toga bi kompletna dionica duga 32,5 km zapravo bila puštena u promet, u punu funkciju, rekao je Škorić.

image
Tom Dubravec/Cropix


19:50 Naši reporteri nalaze se na gradilištu pelješkog mosta, a nešto prije 20 sati atmosfera je i dalje, reklo bi se, uobičajena, iako se radi o velikom danu i velikom i važnom projektu.

image
Tonci Plazibat/Cropix


Naši novinari i reporteri iskoristili su priliku i među prvima prošetali mostom, sve do točke u kojoj se zbog sigurnosnih razloga nije spriječio prelazak onima koji ne rade.



Čitavog poslijepopodneva u Brijesti je bilo iznimno vruće i sparno pa se svi nadaju rashlađenju kada padne večer.

image
Tom Dubravec/Cropix

Od ključnih ljudi projekta zasad smo vidjeli Marjana Pipenbahera, projektanta mosta s kojim smo porazgovarali u Stonu prije samog dolaska u Brijestu. Slovenac je kazao kako se osjeća presretno što se bliži kraj devet godina dugog rada na ovako važnom projektu.

"Budući da se radi o tako poznatom mostu, na meni je bila velika odgovornost. Budući da je ovaj zaljev ovako prekrasan, nismo htjeli da ga most prevlada i želja nam je bila da on izgleda skladno", kazao nam je te dodao kako je ovoga puta u Hrvatskoj samo radi spajanja posljednjeg dijela mosta.

item - id = 1116084
related id = 0 -> 1128505
related id = 1 -> 1128501
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. rujan 2021 15:59