Na Korčuli je održana početna konferencija projekta “Izgradnja nove luke Korčula - luka Polačište” na kojoj je sudjelovao ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.
Važna konferencija privukla je brojne predstavnike medija, uzvanike, goste i posjetitelje, ali i političke i druge dužnosnike, osim ministra Butkovića u prvom redu saborskog zastupnika Branka Bačića, župana Dubrovačko-neretvanske županije Nikolu Dobroslavića i njegova zamjenika Joška Cebala, gradonačelnicu Grada Korčule Niku Silić Maroević, predsjednika Uprave ACI-ja Kristijana Pavića, predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Soptu, ravnateljicu Agencije za obalni linijski promet Paulu Vidović, direktora ACI marine Korčula Marka Skokandića i brojne druge uz domaćina, ravnatelja Županijske lučke uprave Korčula Anta Tvrdeića. Nakon obilaska uspješno završenog projekta obnove luke u Trpnju, ministar Butković sa svojim suradnicima požurio je do Korčule gdje je započeo uvjerljivo najveći projekt ulaganja u obalnu infrastrukturu u županiji i šire.
Korčulani najbolje znaju koliko kvaliteta života na otoku, pogotovo na onim izoliranim i udaljenim, ovisi o pomorskoj i prometnoj povezanosti s drugim otocima i kopnom. Korčula ovih dana svjedoči prometnoj revoluciji kakve nije bilo još od doba Austro-Ugarske, prvenstveno se misli na otvaranje Pelješkog mosta što je bitno utjecalo na dinamiku prometa na otoku, misli se i na novi pomorsko-putnički terminal u Veloj Luci koji će biti gotov sljedeći mjesec, a onda i na sigurno najveći infrastrukturni projekt u povijesti otoka Korčule, izgradnju nove luke Korčule, luke Polačište.
Jedan od najzaslužnijih za početak radova na izgradnji nove korčulanske luke u Žrnovskoj banji jest ravnatelj ŽLU Korčula Ante Tvrdeić koji na projektu radi od 2015. godine. Ideja o izgradnji luke započela je još 2007. godine osnivanjem ŽLU u Korčuli, priča nam, kako je 2009. godine izrađena studija o odabiru najpovoljnije lokacije pa je među tri lokacije odabrana ona, po mišljenju stručnjaka, najbolja udaljena manje od 2 kilometra od središta Korčule, ali dovoljno izdvojena od dinamike grada.
Zahvalio je saborski zastupnik Branko Bačić tijekom svog obraćanja na konferenciji nekadašnjem ravnatelju ŽLU Korčula Vedranu Lelekoviću i svim ostalim akterima na angažmanu u tim formativnim godinama projekta. Početkom 2017. godine krenulo se u reviziju projekta koji je ostao neostvareni san Korčulana, a ona je iznjedrila novo idejno rješenje luke Korčula. Kako doznajemo od Tvrdeića, u odnosu na projekt iz 2009. godine, revidirani je projekt bio manjeg obuhvata, prijašnjih 40 tisuća kvadratnih metara došlo je na današnjih 20 tisuća, prošli je projekt uključivao sedam tisuća kvadrata zaobalnih objekata u funkciji luke, a danas uključuje tek 400 kvadratnih metara zgrade lučkog terminala, manje je i zadiranje u more pa je i projekt, zbog svega toga, ekonomski prihvatljiviji. Župan Dubrovačko-neretvanske županije Nikola Dobroslavić istaknuo je da projekt ima neprocijenjivu vrijednost za otočne stanovnike.
Ukupna vrijednost projekta “Nova luka Korčula - luka Polačište” iznosi 189.701.137,01 HRK. Projekt je sufinancirala Europska unija iz Kohezijskog fonda u iznosu od 155.230.059,70 HRK. Ostatak se financira iz Državnog proračuna Republike Hrvatske.
Nakon što je u 2019. godini ishodovana lokacijska i građevinska dozvola, 2020. godine ŽLU Korčula potpisuje Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava, a onda je krenuo i postupak javne nabave na kojem je za izvođača odabrana zajednica ponuditelja Aqua mont service d.o.o. Srbija i Aqua mont service d.o.o. Hrvatska. Aqua mont Service poznata je tvrtka kad su u pitanju podmorski građevinski radovi, istaknuo je na konferenciji predstavnik izvođača radova Zdenko Dvornik, u Hrvatskoj su već izgradili luku na Cresu, ribarsku luku na Rabu, a na otoku su najpoznatiji po izgradnji marine u Veloj Luci.
Obilaskom gradilišta na budućoj luci Polačište, uzvanici su danas imali priliku vidjeti što se do sad napravilo, gradilište je formirano, ograđeno, obavljena su građevinska iskrčenja i nasip pristupnih staza. Slijedi doprema mehanizacije koja je, kako doznajemo od Dvornika, krenula iz Rijeke, iskopi u čistoj stijeni, bušenje pilota i ostali radovi vezani za formiranje konstrukcije obale. Bit će to gradilište do sad neviđeno na ovim prostorima zbog čega ravnatelj Tvrdeić moli okolne stanovnike za razumijevanje, ali i opreznost prilikom vožnje tim dijelom županijske ceste.
Korčulani su uzbuđeni, a imaju i zašto biti, nezapamćeni prometni kolaps koji su doživjeli ovog ljeta zbog navale automobila na trajekt iz Orebića za Dominče nakon otvaranja Pelješkog mosta, otvaranjem Polačišta bit će stvar prošlosti. Sadašnja trajektna luka na Dominču izmjestit će se u Žrnovski Banju, a s druge strane Pelješkog kanala izgradit će se i nova luka u Perni za koju je još prošle godine ishodovana građevinska dozvola i čeka se natječaj za financiranje. Nova će luka biti namijenjena isključivo domaćem putničkom prijevozu, na operativnim obalama ukupne dužine 500 metara smjestit će se trajekt, brodski prijevoz i brze katamaranske linije kao i brodovi za domaća kružna putovanja, tzv. Kriljani. Kruzeri imaju legalno sidrište u Pelješkom kanalu koje će od nove luke biti udaljeno tek tristotinjak metara, a Polačište će postati i službeni, međunarodni, granični prijelaz što je do sad bio Puntin u središtu grada. Luka će imati više od 250 parkirnih mjesta, a značajno će se smanjiti i vrijeme plovidbe do Pelješca, dosadašnjih 15 minuta plovidbe smanjit će se na sedam.
U Hrvatskoj svaki četvrti turist dolazi na neki od otoka, a ovog se ljeta činilo kao da su svi došli u Korčulu. Tijekom ljetnih mjeseci kroz Dominče je dnevno prometovalo između 1400 do 2000 vozila. Osim toga, nakon otvaranja Pelješkog mosta, u odnosu na rekordnu 2019. godinu, zabilježeno je povećanje prometa u ljetnim mjesecima za cca 20 posto što su povećanja koja je bilo teško predvidjeti. Luka Polačište riješit će prometne probleme najmanje za stogodišnjie razdoblje.
Vrijeme izgradnje predviđeno Ugovorom je 30 mjeseci, odnosno dvije i pol godine.
„To je dovoljno razdoblje za izgradnju nove luke, a današnji dolazak ministra Butkovića dokazuje koliko je ovaj projekt važan za razvoj otoka i županije. Ovom prilikom želim zahvaliti Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, ministru, državnom tajniku Josipu Bilaveru kao i županu dubrovačko-neretvanskom Nikoli Dobroslaviću i njegovu zamjeniku Jošku Cebalu bez kojih ovaj projekt ne bi bilo moguće realizirati. Osim toga, projekt je uvijek imao neupitnu podršku Grada Korčule, bivšeg gradonačelnika, sadašnje gradonačelnice Nike Silić Maroević i svih gradskih vijećnika, vjerujem u njihovu podršku i u budućnosti“, poručio je ravnatelj Tvrdeić.
Važnost ovog projekta istaknuo je i ministar Butković, prisjetivši se početaka svoje ministarske karijere.
„Veliki je ovo trenutak za Korčulu i Hrvatsku, svi ćemo mi jednog dana napustiti naše funkcije, doći će neki novi ljudi, ali projekti ostaju. Malo je ovakvih svečanih trenutaka u politici koji ujedinjuju sve političke opcije, zbog toga je vrijednost projekta nemjerljiva i čestitam svima koji su na bilo koji način sudjelovali u realizaciji. Sjećam se kad sam tek imenovan ministrom 2016. godine, u ministarstvu je bilo tek 25 milijuna kuna za cijelu lučku infrastrukturu. Što smo mogli napravili s tim iznosom za sedam hrvatskih županija? Danas je taj iznos 100 milijuna kuna plus europska sredstva, danas možemo pričati o velikom investicijskom ciklusu za našu obalu“, prisjetio se ministar Butković.
Ulaganja u hrvatsku obalu, gradnju novih luka i obnovu postojećih, dosežu vrtoglavih dvije milijarde kuna zahvaljujući europskim i nacionalnim fondovima. Što se tiče korištenja tih sredstava, Dubrovačko-neretvanska županija predvodi po broju projekata i visini financiranja, u tijeku je pet velikih projekata vrijednosti 600 milijuna kuna. Samo na Korčuli i Pelješcu u posljednjih nekoliko godina je obnovljena riva na Dominču, rekonstruiran je Puntin, izgrađena su dvije luke za komunalne vezove u Luci UŠ i u Račišću, novi terminal u Veloj Luci je pri kraju, obnova luke u Trpnju je završena, a nova luka u Perni čeka natječaj za financiranje. Ako dodamo i obnovu glavnog lukobrana u ACI marini u Korčuli kojeg je ministar Butković danas, zajedno sa spomenutim suradnicima, također posjetio, slobodno možemo reći kako svjedočimo renesansi ulaganja u obalnu infrastrukturu koja će ostati zapamćena u povijesti otoka.
Sadržaj publikacije isključiva je odgovornost Županijske lučke uprave Korčula.