Dalmacija Dubrovnik

NASLJEDNO PRAVO

Gradski prijevoznik vratio se u Jugoslaviju: članovi obitelji zaposlenika opet dobili povlašteni status, cijeli mjesec mogu se voziti za 21 kunu

NASLJEDNO PRAVO

Članovi uže obitelji zaposlenih u dubrovačkom Libertasu, javnom gradskom prijevozničkom društvu, dobili su povlašten status pa će, umjesto 250 kuna mjesečno, pokaznu kartu toliko plaćati za cijelu godinu. Ispada da im je mjesečni trošak 21 kunu.

Povlašteni status zaposlenici Libertasa dobili su kad je to poduzeće osnovano, još dok su Dubrovnikom vozili tramvaji. Status je ukinut 2012., u gradonačelničkome mandatu Andra Vlahušića (HNS), no aktualni dubrovački gradonačelnik Mato Franković (HDZ) odlučio je udovoljiti zahtjevima direktora Libertasa. Početkom rujna dao mu je suglasnost da izmijeni tarifni sustav i cjenik usluga.

Direktor Antonio Vojvodić navodi kako je zahtjev za vraćanje pogodnosti pri kupnji pretplatnih karata poslao nakon niza sastanaka s predstavnicima radnika. Korisnici prava mogu biti bračni ili životni partneri i djeca radnika do napunjene 18. godine, pod uvjetom da po nekoj drugoj osnovi već ne ostvaruju pravo na povlaštenu kartu.

– Odlukom većinskog vlasnika, Grada Dubrovnika, a usporedno s nastojanjem i traženjem sindikalne podružnice SSKH-a Libertas i Radničkog vijeća, donesena je odluka o visini naknade karte. Također, ona predstavlja i jedan od alata i projekata kojima se Libertas brine kroz kategoriju socijalne osviještenosti unutar svojeg poslovanja – objašnjavaju iz Libertasa.
Kad im je ova pogodnost ukinuta prije sedam godina, Libertasova sindikalna podružnica reagirala je izjavom kako ih je odluka zaboljela jer istodobno više od 10 tisuća korisnika raznih socijalnih programa plaćaju povlaštenu cijenu ili se voze besplatno, a mnogi od njih imaju veća primanja od njihovih radnika.

Bogdanović: Populizam

Proljetos se mnogo govorilo o položaju vozača autobusa, o 10 tisuća neisplaćenih prekovremenih sati i nedostatku radne snage, zbog čega su im ljetos u pomoć došli kolege iz zagrebačkog ZET-a. Neki su napustili posao kako bi vozili taksi. U javnosti su izneseni podaci o prosječnim mjesečnim neto plaćama od 7200 do 7900 kuna, jer rade i "petkom i svetkom".

Oporbeni vijećnik Vido Bogdanović (HSS) kaže kako je to čisti populizam.

– Uporno se pokušavaju odmaknuti od Jugoslavije i onoga sistema, a stalno mu se vraćaju. Takvi običaji, kakve su nekad ima željezničari, JAT-ovci ili Libertas, nemaju veze s vezom. Svi građani sufinanciraju poslovanje tog društva. Vjerojatno je riječ o jeftinom populizmu radi saniranja stanja u Libertasu – kaže Bogdanović.

Inače, na posljednjoj sjednici Gradskog vijeća subvencije Libertasu povećane su za 620 tisuća kuna.

Što bi građani rekli da kojim slučajem zaposlenici Vodovoda, drugog komunalnog poduzeća, mjesečno vodu plaćaju samo 20 kuna?

– Analogija je ispravna, a u biti to bi bilo pogrešno. Krajnji cilj treba biti da svi građani Dubrovnika imaju besplatan javni prijevoz. Ideja se godinama provlači i svako toliko je netko svojata, a takvom rješenju pristupaju ozbiljni gradovi koji se žele osloboditi problema u prometu – kaže Bogdanović.

Mjesečna građanska karta je 250 kuna, na prigradskim linijama 300 kuna. Djeca s užega gradskog područja i iz Mokošice mjesečno plaćaju 50 kuna za pokaznu kartu, a ostali, primjerice iz Štikovice, Osojnika ili Brsečina, 80 kuna. Pritom Grad osigurava oko 250 posve besplatnih karata učenicima koji, prema zakonu, imaju pravo na to zbog udaljenosti od škole.

Srednjoškolci kojima je mjesto stanovanja od škole udaljeno više od pet kilometara, kao što su, primjerice, učenici s područja Mokošice, za pokaz izdvajaju 12,50 kuna mjesečno, dok resorno ministarstvo pokriva razliku cijene. Učenici koji mjesto stanovanja imaju dalje od Mokošice, kao što su Gornja sela, u svojem pokazu sudjeluju s 20 kuna, dok im razliku iznosa također pokriva resorno ministarstvo.

Gradonačelnik Franković zagovara ideju o besplatnom pokazu za sve građane, no postoji i inicijativa Odjela za obrazovanje, sport, socijalnu skrb i civilno društvo da se u cenzus besplatnih pokaza uključe djeca koja se bave nekom izvanškolskom aktivnošću kao što su sport, glazbena škola i slično, kako bi se na taj način potaknula takva vrsta aktivnosti. Prije donošenja konačne odluke, kažu iz gradske uprave, treba pričekati rezultate studijske analize Libertasovih linija, koja se izrađuje.

Zašto ne bi bilo besplatno za sve građane?

Studijska analiza Libertasovih linija koja bi trebala pokazati mogućnosti besplatnog prijevoza za sve građane nije bila potrebna za uvođenje povlaštenih karata za obitelji zaposlenih u poduzeću. Na pitanje kad će biti poznati rezultati analize, glasnogovornik Libertasa Nikša Grljević odgovara:

– Uzevši u obzir složenost problematike prometa u cjelini, cestovnu limitiranost užeg i širega gradskog područja, sama izrada studije predstavlja dokument koji bi Libertasu u budućnosti predstavljao smjerokaz kako razvijati i usmjeravati
tvrtku.

Upravo zbog toga, teško je dati konkretan rok, no nakon inicijalnog inputa i prijedloga, studijska analiza je u fazi pregledavanja i davanja prijedloga od Libertasa.

 

Naslovnica Dubrovnik