Dubine akvatorija otoka Visa pravi su podmorski muzej Drugoga svjetskog rata, a u postav je proteklih dana ušao saveznički bombarder B-24, "Organized confusion" do kojeg su došli ronioci ekipe "Manta diving" iz Komiže, predvođeni Andijem Marovićem, momkom koji je aktualni dobitnik Plave vrpce za spašavanje Jadrana od ekološke katastrofe.
- Lokacija u biševskom kanalu nam je bila sumnjiva još od prošle godine, a nedavno su nam ribari javili da su loveći na tunju zakačili komad aluminija. Okupili smo ekipu, Andi, Tom Baier i Jorg Kleine Piening, naši dugogodišnji prijatelji, dubinski ronioci, zaronili su na lokaciju i na dubini od 90 metara ugledali avion. Nije bio u komadu, već su mu dijelovi razasuti na sve strane, ali zbog dobre vidljivosti uočavali su se motori, propele, dio krila ili trupa i sitni dijelovi poput kola, stajnog trapa...
Ronioci kažu da je bilo čudesno vratiti se poput vremeplova u prošlost - kazuje nam Lorenz Marović, koji je nazočio ovom značajnom zaronu u kojem su ronioci proveli dvadesetak minuta na dnu uz četiri sata dekompresije, što je nužno obaviti prije izrona zbog povišenog tlaka u velikim dubinama.
Ubrzo su dobili i potvrdu o kojem je avionu riječ kontaktirajući Danijela Frku, ronioca i fotografa koji je vrsni poznavatelj olupina u Jadranu.
- Riječ je o američkom bombarderu B 24 ratnog imena "Organized confusion" koji je 17. studenog 1944. godine, prema američkim povijesnim podacima, bio prisiljen sjetjeli na more zbog kvara na motoru. Od deset članova posade, šest padobranaca se spasilo, dok su četiri osobe poginule. Prijavili smo nalaz Ministarstvu kulture pa ćemo vidjeti što dalje - govori nam Marović stariji.
Poslao nam je podatke o zapisu američke vojske u kojem stoji da je avionom upravljao zapovjednik James B. Chaplin iz Kanzasa. Zbog kvara na motorima naredio je evakuaciju posade skokom iznad Visa. Nažalost, njegovo tijelo nikad nije pronađeno. Imao je tek 20 godina i bio je oženjen.
Čuli smo se i s Lorenzovim sinom Andijem koji nije krio uzbuđenje nalazom američkog teškog bombardera. Marovićima je ovo drugi B 24 koji su otkrili u viškom podmorju. Do prvog, Consolidated B24 Liberatora, zaronili su na 107 metara dubine negdje oko Sveca.
Treći pronađeni zrakoplov, također oko Sveca, na oko 94 metra dubine, bio je hidroavion tipa Catalina proizvođača Consolidated, koji je imao misiju pokupiti preživjele s druga dva bombardera B-24, koji su sletjeli zbog oštećenja dobivenih u akcijama.
Višku i svjetsku ratnu povijest Andi i Lorenz lani su obogatili otkrivši na 100 metara američki bombarder B17 iz Drugoga svjetskog rata, pretražujući morsko dno posebnim sonarima. Ronilački centar "Manta" stoji iza pronalaska tih četiriju aviona, Re d'Italia, zapovjednog broda talijanske ratne mornarice, te još nekolicine brodova i aviona koji čekaju provjeru i determinaciju.
- Smatra se da je u moru oko Visa čak 27 savezničkih aviona. Vidjet ćemo kako će se odvijati priča oko najnovijeg B-24. Nismo pronašli identifikacijsku pločicu, a zbog lošeg stanja olupine koja je rasuta po morskom dnu, bilo kakva identifikacija će biti teška, no ne i nemoguća. Evo, u prosincu prošle godine u Arlingtonu je pokopan pilot zrakoplova B-24J liberator, poznatog kao "Tulsamerican". Amerikanci su, u suradnji s našima, organizirali cijelu ekspediciju s ciljem pronalaska tijela američkih pilota.
Našli su ih i poslije je DNK analiza utvrdila o kome se radi. Nađen je i vjenčani prsten pilota koji je nedavno pokopan u SAD-u. Obitelj je dobila kakvu takvu utjehu - kaže nam Andi Marović misleći na poginulog pilota Eugena P. Forda, člana 765. bombarderske eskadrile 15. ratnog zrakoplovstva američke vojske, čiji se avion 17. prosinca 1944. godine s deset članova posade vraćao nakon bombardiranja rafinerije u Odertalu, u okupiranoj Poljskoj, no kako je bio oštećen, pao je u more viškog akvatorija, oko 500 metara južno od otoka Visa. Sedam je članova posade pritom preživjelo, dok su trojica, među kojima i Ford, poginula.
Oko stotinjak zrakoplova nađeno je u Jadranu, mahom iz Drugoga svjetskog rata, dok je brodova, potonulih od antike do danas, locirano više od tisuću.
Uz potopljene jedrenjake, ratne brodove, podmornice, viško podmorje krije i mnoge tajne iz ratne zrakoplovne prošlosti jer se na Visu 1944. godine nalazio saveznički aerodrom sa samo jednom pistom.
Poviše njega znalo bi kružiti istodobno i desetak aviona čekajući svoj red za slijetanje. Neki bi tako ostali bez goriva, a neki bi se potopili jer su se iz akcije vratili s oštećenjem, pa nisu dočekali slijetanje.
Zbog brojnih nalaza u dubinama Vis je vrlo atraktivna lokacija za ronjenje, a danas, uz kvalitetnu opremu i stručne voditelje, može se zaroniti daleko u prošlost.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....