StoryEditorOCM
DalmacijaSLUŽI SVIMA KAD TRIBA POMOĆI

‘Auta jesu neregistrirana, ali kako bismo bez njih kad je otok bez ijednoga tovara’

Piše PSD.
27. svibnja 2014. - 23:11

Fotografije olupina vozila koje je prije nekoliko dana na otoku Biševu snimio fotograf Romeo Ibrišević, zaljubljenik u prirodu i borac protiv onečišćenja Hrvatske, odvele su nas na ovaj otok čiji se stanovnici, zajedno s Komižanima, ove godine pripremaju za obilježavanje 130. godišnjice otkrića Modre špilje i početka turizma na otoku Visu.

Vlasnik jednog od takvih vozila i ugostitelj Krešimir Tomić živi u uvali Porat na otoku Biševu:
- Vozila koristimo najviše u zimskom razdoblju za prebacivanje hrane i svega drugoga što treba kad brod zbog lošeg vremena uplovi u samu jednu uvalu, a ne u sve tri. Na Biševu žive uglavnom stariji ljudi, zimi ih je petnaestak i zna se dogoditi da nekome od njih zatreba pomoć, ukrcamo ga u auto i odvezemo do najbliže luke na otoku. Prvu godinu, kad su na Biševu izgrađeni protupožarni putevi, na otoku je bio požar - sjeća se Krešimir i priča dalje:

’Kako ih registrirati kad na Biševu za to nema uvjeta’

- S četiri-pet automobila koliko ih je bilo na otoku prebacili smo u roku od sat vremena pedesetak ljudi do požarišta i požar je, zahvaljujući brzom dolasku vatrogasaca, ugašen za sat i pol. Nekoliko godina prije toga, kad je također bio požar, a nije bilo protupožarnih puteva, požar je trajao osam dana i gotovo sve je izgorjelo.

- Nije sporno da vozila na Biševu nisu registrirana, ali veći dio njih u voznom je stanju i koristimo ih jer su nam potrebna. Osobno bih volio da su registrirana, ali na Biševu nema uvjeta za to. Neki dan sam brojio sva auta - i u voznom i u nevoznom stanju - na Biševu i došao sam do broja 44. Mislim da ih je tek osam koja su u nevoznom stanju.

Tvrtka CIOS svojedobno je s otoka Visa odvezla
gotovo 150 skupljenih i prešanih automobila.
Neke su pokupili i s Biševa
Koliko se sjećam, već u nekoliko navrata s Biševa su odvožena neupotrebljiva vozila, i početkom idućeg mjeseca (lipnja), koliko sam čuo, odvozit će se, opet u organizaciji komiškog Nautičkog centra. Cesta na otoku je definitivno potrebna, od prošle godine na otoku nema više ni jednog tovara koji se nekad koristio za transport - kaže nam Tomić.

I Tomićeva obitelj, poput mnogih koje imaju zemljište na Biševu, dala je dio svoje zemlje za izgradnju protupožarnih puteva i on ne vidi problem u tome što ih Biševljani koriste i za svoje potrebe.

Tvrtka CEZAR skupljat će olupine na Visu i Biševu

- Koristeći putove, mi ih i na neki način održavamo, smatra Krešimir. - Da nisu u uporabi, odavno bi sve zaraslo. U posljednje vrijeme put su oštetile i oborinske vode, tako da smo ove zime vozili slalom preko tih rupa kako bismo stigli do odredišta. Cestu bi trebalo obnoviti, a ne samo gledati koliko vozila vozi po Biševu - kaže Tomić. - Ovaj mjesec u akciji spašavanja dvoje stranih turista sa sike na Biševu korištena su i naša vozila, pa se nitko nije bunio - dodaje Tomić.

- Nije točno da nitko nikada nije uklanjao olupine s Biševa - tvrdi Brigita Fiamengo, direktorica komiškog Nautičkog centra, gradske tvrtke koja je od 2010. godine preuzela, temeljem gradske odluke, obvezu prikupljanja i odvoženja komunalnog otpada na području grada Komiže. Iz osobnih saznanja poznato mi je da je tvrtka CIOS svojedobno na cijelom otoku Visu organizirala odvoz automobilskih olupina, čak su dovezli i prešu i u toj je akciji prikupljeno i odvezeno između 100 i 150 olupina. Poznato je da otok Biševo nema razvijenu infrastrukturu, pa tako ni mogućnost registracije dovezenih vozila.

Ove godine NC Komiža angažirao je javnost i pokrenuo inicijativu da se ponovno pozove ovlašteni koncesionar, tvrtka CEZAR (Centar za reciklažu), članica CIOS grupe iz Zagreba. Konkretno, 11. i 12. lipnja na otocima Biševu i Visu boravit će djelatnici CEZAR-a, koji dolaze s posebnim trajektom i kamionom dizalicom, a provest će akciju odvoza automobilskih olupina i ostalog starog željeza, isključivo o svom trošku (koji nije mali, negdje oko 30 tisuća kuna, op.a.). Interes građana postoji, javilo nam se već 16 zainteresiranih vlasnika olupina, u ovoj akciji NC je samo posrednik, jer mi nismo ovlašteni za obavljanje tih poslova. Međutim, cjelokupnu pravnu dokumentaciju i suglasnost vlasnika autoolupina koji nisu u voznom stanju obavit će tvrtka CEZAR.

Podsjećam da još uvijek nije kasno, tko se još želi javiti, ima vremena. U viškoj uvali Stonca prikupljat će se olupine s područja grada Visa i zajedno s komiškim i biševskim bit će odvezene s otoka.

NAPISAO I SNIMIO BOGOLJUB MITRAKOVIĆ

Auta su dopremali i ribarskim brodovima

Način na koji su ti automobili dospjeli na Biševo ovisio je o domišljatosti njihovih vlasnika. Neki su ih ukrcavali na trajekte koji bi dolazili na Biševo kad se gradilo pristanište u uvali Mezoporat, pri dovoženju građevinskog materijala kad se betonirala cesta itd., a neki su dopremani čak i prugom koja je vozila putnike na Biševo, neki čak i ribarskim brodovima... Svatko se snalazio na svoj način.

Protupožarni put biševsko Polje povezuje s aktraktivnim uvalama

Uz već postojećih 4,5 kilometra puta od uvale Mezoporat do Gatule koji su izgradili njemački zarobljenici iz II. svjetskog rata (od čega je jedan kilometar i betoniran prije nekoliko godina), početkom 2006. zaposlenici imotske tvrtke "Bikić MM" za mjesec dana izgradili 5,4 kilometra dug i četiri metra širok protupožarni put s elementima šumske ceste. Time su stvoreni preduvjeti za učinkovitiju protupožarnu zaštitu na otoku, koji je 1993. i 2003. godine teško stradao u ljetnim požarima. Radove su financirale Hrvatske šume u sklopu projekta Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodnoga gospodarstva te Hrvatskih cesta.
Novi protupožarni put povezuje središnji predio otoka Polje s atraktivnim uvalama Porat i Salbunara, inače čestim odredištima nautičara, te poljem Nevaja, a prolazi preko čak 500 privatnih parcela, za što su svi vlasnici zemljišta dali suglasnost. Pregovori su bili olakšani i činjenicom da će, tada se tako govorilo, osim u protupožarne svrhe, nova cesta biti i poticaj malobrojnim stanovnicima otoka Biševa, poznatog po znamenitoj Modroj špilji i čuvenom biševskom plavcu, za razvoj turizma i poljoprivrede uređenjem postojećih starih kamenih kuća za stanovanje i turizam te podizanje novih vinograda i sadnju maslina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. travanj 2024 20:53