Stil Zdravlje

najbolji dio mlijeka

Provjerite zašto su svi opet ludi za sirutkom i zbog čega profesionalni sportaši ne mogu bez nje

najbolji dio mlijeka

Sirutka nastaje kao nusproizvod u postupku sirenja mlijeka, pri čemu se gubi bjelančevina kazein i većina drugih mliječnih kiselina, što nikako ne znači da je riječ o otpadu. Naprotiv, sirutka je, po mišljenju stručnjaka za prehranu, zapravo najbolji dio mlijeka i odličan dodatak zdravoj i uravnoteženoj prehrani, kao i dragocjena pomoć u liječenju mnogih bolesti.

Zanimljivo je da se od 10 litara mlijeka dobije jedan kilogram sira i devet litara sirutke koju seljaci nikada nisu bacali, nego su je darivali teško bolesnim susjedima i mladim majkama dojiljama i slabašnoj djece. Danas je sirutka, osobito ona od kozjeg mlijeka, vrlo popularna na jelovniku ljubitelja zdrave hrane, budući da se zna da koze konzumiraju najmanje hormona i antibiotika koji se danas koriste u uzgoju životinja.

Sirutka gotovo da ne sadrži masnoće, a unatoč tome ima visoku nutritivnu vrijednost – sadrži mnogo kalcija, kalija i joda te minerale A i vitamine skupine B, naročito vitamina B-12, pa se smatra da samo jedna litra sirutke zadovoljava dnevne potrebe organizma za ovim vitaminima.

Sadrži i sve važne aminokiseline, i to u idealnim omjerima. Naime, bjelančevine iz ovog napitka naš organizam izvrsno iskorištava i zato se preporuča kod svih većih fizičkih napora te kao dodatak prehrani za osobe kojima treba brz oporavak nakon bolesti, te inače kod oslabljenog imuniteta. Što se tiče biološke vrijednosti, koja označava odnos raspoložive i iskoristive energije organizma, treba reći da ona za proteine sirutke iznosi približno 100, što je ujedno i maksimalna vrijednost, dok je biološka vrijednost za kazein 77. Istodobno sirutka je niskokalorična: u 100 grama sadržano je samo 26 kalorija, pa je nutricionisti smatraju jednom od najkorisnijih namirnica.

Vratimo li se načas u prošlost, nalazimo dokaze da je za ljekovita svojstva sirutke znao i drevni grčki liječnik Hipokrat koji ju je još u 4. stoljeću pr. Krista svojim pacijentima preporučivao kod probavnih problema, u liječenju tuberkuloze, žutice, raznih kožnih bolesti, te kao preventivu protiv raznih trovanja i za čišćenje krvi.

U 18. i 19. stoljeću, to osvježavajuće piće ponovno se popularizira u različitim dijelovima Europe, osobito alpskim, odakle se otpremalo uglavnom u Švicarsku gdje je razvijen cijeli niz ljekovitih tretmana uz pomoć sirutke.

Da je sirutka korisna za zdravlje svih generacija – od rođenja do duboke starosti – početkom prošlog stoljeća isticao je švicarski istraživač, fitoterapeut, stručnjak za prirodnu prehranu i svjetski putnik Alfred Vogel. On je fermentirao sirutku s bakterijama i mliječnom kiselinom kako bi je naš organizam lakše iskoristio.

Tim postupkom sirutka zadržava postojanost, blagu kiselost i svježi okus, a uklanjaju se masnoće i bjelančevine, pa je mogu koristiti i ljudi koji su alergični na mlijeko i mliječne proizvode. Naime, glavna bjalančevina u mlijeku je beta-laktoglobulin (koji opskrbljuje organizam aminokiselinama zvanima BCAA), koji je ujedno i najčešći uzročnik alergije na mlijeko, a alergičnih je sve više. No iz sirutke se posebnim postupkom odstranjuju bjelančevine i masnoće, a ostaje mliječna kiselina i minerali koji su izvrsna pomoć našem organizmu, što su potvrdile brojne znanstvene studije.

U novije vrijeme sve je prisutnija u prehrani vrhunskih sportaša, dojenčadi i male djece. Tako se u Švicarskoj, gdje je proizvodnja sira važna industrijska grana, sirutka koristi kao osnova za proizvodnju osvježavajućeg napitka "Rivella", dok se u Irskoj proizvodi "Mysa", također prirodni napitak na bazi sirutke.

Na internetskim stranicama postoji bezbroj načina i savjeta koji bi vam trebali pomoći da lijepo isklešete tijelo. Međutim, u svemu tome najvažnija je pravilna prehrana, jer vam se samo prakticiranjem vježbi snage mišići neće vidjeti ako ih pokriva sloj masti.

Ljudi se u namjeri da dotjeraju tijelo odlučuju na različite vježbe, a razlikuje im se i jelovnik. Neki vole jedne vrste namirnica, drugi te iste ne bi kušali ni po cijenu gladi, jedni su mesojedi, drugi vegetarijanci različitih usmjerenja, treći vegani... I upravo zbog tih razlika dobro je potražiti savjet stručnjaka koji znaju kako se u svakoj od ovih varijanti prehranjivanja najbolje grade mišići. Proteini iz sirutke, s obzirom da imaju najvišu biološku vrijednost, preporučuju se svima koji se intenzivno bave tjelovježbom bilo da ih konzumiraju za doručak ili kao dodatak obroku.

Čuvarica crijeva

Recentna istraživanja pokazuju da sirutka pridonosi i zdravlju krvnožilnog sustava, jer smanjuje razinu šećera u krvi i krvni tlak, te ublažava kronični umor, iscrpljenost i stres. Mliječna kiselina iz sirutke osigurava idealne uvjete za život korisnih bakterija važnih za očuvanje zdrave crijevne flore, koja je zapravo preduvjet općeg zdravlja našeg organizma.

Mnogi stručnjaci, naime, ističu da je zdrava crijevna flora važan obrambeni štit od napada virusa, bakterija, plijesni i drugih vanjskih neprijatelja, a kada je "načeta" lako gubi bitku s vanjskim napadačima.

Tako je otprilike zaštitnu ulogu sirutke objašnjavao Vogel, ističući koliko je važno zdravlje crijeva budući da iz njih izviru tisuće bolesti. Doduše, mnogi vjeruju da redovitim konzumiranjem jogurta čine mnogo za svoje zdravlje. Zna se da jogurti sadrže korisne bakterije koje su dobri saveznici u lakšoj probavi hrane. No, te su bakterije bez snage ako je oštećena crijevna flora. U tom slučaju potrebna joj je snažnije potpora, a sirutka je najbolji izbor.

Podsjetimo, naš organizam sadrži oko kilogram korisnih bakterija, odnosno mikroorganizama koji sudjeluju u metabolizmu i probavi hrane. Kada dođe do neravnoteže među tim sićušnim mikroskopski malenim stanovnicima našeg tijela, nastaju zdravstveni problemi. Obično se ravnoteža naruši zbog uzimanja antibiotika, često neopravdanog, koji, osim štetnih, ubijaju i mnoge korisne bakterije, što otvara put virusima i plijesnima. Među njima je osobito opasna kandida čije širenje potiče slatka i masna hrana i ona vrlo brzo prevlada u crijevnoj flori. To znači da crijeva više ne mogu apsorbirati važne hranjive sastojke, neovisno koliko je hrana koju smo konzumirali bila svježa i zdrava.

Pomlađuje

U konzumiranju sirutke, navodno, leži tajna predivnog tena većine Norvežanki. A da u tome nešto ima, potvrđuje i Američka agencija za hranu i lijekove (FDA) koja je odobrila upotrebu injekcija s kojima se u lice ubrizgavaju mliječne kiseline umjesto botoksa. Fermentirana sirutka kao molkosan dostupna je u specijaliziranim trgovinama i u nekim ljekarnama. Ponajprije je treba koristiti kao napitak razrijeđen s vodom, ali može se nanositi i na lice jer uspješno pegla bore.

Što sadrži?

Sirutka se sastoji od 93 posto vode, manje od jedan posto bjelančevina, a ostalo su kalij, natrij, magnezij, fosfor, željezo, cink, bakar, kobalt, mangan, molibden, vitamini, enzimi... Sadrži i alfa-lactalbumin, koji obiluje esencijalnom aminokiselinom triptofanom (pomaže u reguliranju sna i poboljšavanju raspoloženja), laktoferin (pomaže kod upale jetre), te cisteinom (nužnim za proizvodnju glutationa, antioksidansa koji pomaže kod problema sa štitnjačom, kroničnim upalama, rakom, multiplom sklerozom i Parkinsonovom bolesti). Sirutka odlično hidratizira tijelo pa je dobra zamjena za nezdrava energetska pića.

Sirutka pomaže kod cijelog niza bolesti:

- kod svih bolesti jetre,
- kardiovaskularnih bolesti,
- prekomjerne težine,
- visokog tlaka,
- probavnih problema (nadutosti, grčeva, zatvora...),
- različitih trovanja, infekcija, upala,
- oporavka nakon teških operacija,
- stresa i isrpljenosti,
- kroničnog umora,
- za njegu kože i kose.

Koliko je treba konzumirati?

Ako želite konzumiranjem sirutke smanjiti tjelesnu težinu i dovesti probavu u ravnotežu, najbolje je uzimati napitak razrijeđen s vodom i piti ga 20-ak minuta prije svakog obroka. Za početak neka to budu male količine, npr. po žlicu do dvije na čašu vode, budući da djeluje i laksativno, pa potom postupno povećavati. Maksimalno se preporuča oko 1,5 do dvije litre sirutke na dan. Inače, sirutka se može nabaviti izravno kod proizvođača mlijeka, na tržnici, u trgovinama zdrave hrane i u nekim ljekarnama.

 

Naslovnica Zdravlje