Scena Kultura

HNK Split

Beethovenu u čast: petero splitskih pijanista svirat će povodom 190. obljetnice smrti velikog skladatelja

HNK Split

U povodu 190. obljetnice smrti Ludwiga van Beethovena, jednog od najznačajnijih i najutjecajnijih skladatelja cjelokupne zapadne glazbene tradicije, pet istaknutih splitskih pijanista srednje i mlađe generacije i orkestar Opere splitskog HNK izvest će 18. i 20. ožujka svih pet njegovih klavirskih koncerata.

Zamašan projekt počinje u subotu u 20 sati, kada će biti na programu prva tri koncerta kojima će ravnati Tomislav Fačini, sa solistima Vesnom Podrug-Kossjanenko, Virnom Kljaković i Marinom Limićem. U ponedjeljak su u 20 sati na redu preostala dva: dirigirat će Hari Zlodre, a kao solisti nastupit će pijanisti Jelena Pavić i Marijan Đuzel. Ljubiteljima klasične glazbe HNK ovoga puta ulaznice nudi u pola cijene.

Beethovenovi klavirski koncerti već više od dva stoljeća oduševljavaju publiku kao i same izvođače. Kao što je rekao dirigent Fačini, oni predstavljaju pravu povijest glazbe i povijest jednog života, oslikavaju razvoj skladateljeve osobe i njegov su bildungsroman.

Posveta Ani Keglević

- Prvi koncert, posvećen njegovoj učenici, barunici Ani Keglević iz hrvatske plemićke obitelji, klasičan je i svjež, s odjecima duhovitosti i prikazuje mladog, drskog i borbenog Beethovena - kazala je Vesna Podrug-Kossjanenko koja je lani ovo djelo svirala i u HNK Osijek i usput posjetila imanje Keglevićevih.

Virna Kljaković svirat će na drugom koncertu, u kojemu još ima karakteristika stila naslijeđenog od Mozarta i drugih kompozitora, ali u njemu već prodiru zvuci Beethovenova vlastitog skladateljskog jezika, neočekivani obrati i nekonvencionalne modulacije.

- Predivan je, pun naznaka onoga što slijedi u kasnijem stvaranju, a treći je stavak rasplesan, bečki, skladatelj u njemu pokazuje što znači virtuoznost. Pijanist ga zbilja mora osjetiti i doživjeti - navela je Virna Kljaković.

Marina Limića, koji svira na trećem koncertu, posebno fascinira snažna skladateljeva osobnost, borba s gluhoćom unatoč kojoj je nastavio stvarati vrhunska djela. Treći je, kaže Limić, "dugometražni" koncert velike snage i za njegovo je izvođenje potrebna velika koncentracija.

U četvrtom će svirati Jelana Pavić koja veli da je kompozicija za nju pravo oduševljenje. Ovaj koncert je zadnji na kome je Beethoven sam svirao, nakon toga je izgubio sluh i prestao nastupati.

- Ovo djelo već pripada zrelijoj fazi i svojevrsno je "lirsko odmorište" prije bombastičnog petog. Četvrti koncert pun je snage, emocija, pa i moralnosti, rekao bih, čovjek mora biti jako "čist" da ga dobro izvede - drži dirigent Zlodre.

On će ravnati i petim koncertom uz solista Marijana Đuzela.

Beethoven, inače vrhunski izvođač, glazbenik koji je sudjelovao i pobjeđivao na koncertnim "dvobojima" tada popularnim u aristokratskim krugovima, u vrijeme stvaranja petog koncerta više nije čuo ni svirao, ali nastavio je skladati. Ovaj koncert popularno nazvan "carski" zbog herojskih i veličajnih tonova također ima plesni treći stavak, ali taj rondo je težak, uz stalnu borbu orkestra i ondašnjeg hammer klavira.

- Ipak, on je temelj, počelo svega što je došlo kasnije, od Brahmsa do Liszta, a svih pet koncerata poručuju da nije nikada bilo jače osobnosti u svijetu glazbe - veli Zlodre.

On je i ranije dirigirao neke od ovih skladbi, čak i kao student, ali s godinama je tek spoznao njihovu punu ljepotu. Pijanisti su, pak, imali svoje favorite među pet kompozicija. Nije svatko dobio za izvedbu onu koja mu se činila najbližom, ali je ispalo da su svi prezadovoljni, pa i oni koji neki od koncerata sviraju prvi put te očekuju da će i publika dijeliti njihovo oduševljenje.

Naslovnica Kultura