Novosti Svijet

zbog zastoja u napajanju goriva

Stručnjak za zrakoplovne nesreće: MIG-u se ugasio motor, pa što? To se rješava u letu, brzo i lagano

zbog zastoja u napajanju goriva

Ti MiG-ovi 21 su u potpunosti zastarjeli zrakoplovi, pa nije ni čudo da se događaju ovakve opasne stvari za pilota i sam zrakoplov, kao što se dogodilo prije tri dana, kada se negdje poviše Slavonije jednom od MiG-ova 21 ugasio motor. Oni jednostavno ne bi smjeli letjeti, rezolutan je Dinko Vodanović, nekadašnji istražitelj za zrakoplovne nesreće.

Da MiG 21 kojemu se nedavno ugasio motor i ostali zrakoplovi HRZ ne bi više smjeli letjeti, Vodanović je u potpunosti siguran.

- Pa to su zrakoplovi kojima je rađena revizija još prije 15-16 godina. Ta revizija je obavljena u Rumunjskoj i ona je trebala pokazati koliko još radnih sati (resursa) ti zrakoplovi mogu letjeti, odnosno koliko radnih sati još mogu izdržati pojedini dijelovi. I umjesto da su se ti zrakoplovi nakon isteka tih radnih sati rashodovali i poslali u "staro željezo", oni su ponovno poslani na reviziju u Ukrajinu. Prema neslužbenim informacijama koje ja imam, Rusija koja je proizvela te zrakoplove nakon rata za Krim nije produžila certifikat za izvođenje radova (servisa) ukrajinskoj tvrtki koja je radila reviziju naših zrakoplova - kazuje Dinko Vodanović.

Upitali smo Dinka Vodanovića zašto je po njegovu mišljenju došlo do gašenja motora zrakoplova koji je bio u letu.

- Tu se očito radi o tehničkoj pogrešci napajanja motora gorivom. Je li u pitanju neispravnost nekog dijela za napajanje goriva ili je nestalo struje za pumpanje goriva, svakako treba ispitati - kaže.

Prema neslužbenim informacijama, pilot zrakoplova je u trenutku kada mu se motor ugasio javio kontroli leta da "pada k'o cigla".

- Naravno da je propadao velikom brzinom. Zašto? Pa zato jer se radi o nadzvučnom zrakoplovu s malom površinom krila (tzv. nadzvučni profil). Za njegovo polijetanje i slijetanje brzine su puno veće od dozvučnih zrakoplova. Taj zrakoplov je jedna vrsta male rakete i čim ostane bez potiska on propada velikom brzinom. Sreća u nesreći je da je pilot ponovno uspio upaliti motor, jer bi se u suprotnome najvjerojatnije morao katapultirati - smatra Vodanović.

Da se radi o zastarjelim zrakoplovima misli i Matko Raos, jedan od najpoznatijih hrvatskih pilota, koji ima gotovo 49 godina letačkog iskustva.

- Ovi MiG-ovi 21 jesu zastarjeli zrakoplovi, ali mislim da su još uvijek dovoljno dobri, jer HRZ ima dobar sustav održavanja svojih zrakoplova, a uz to i piloti koji lete na njima su vrhunski piloti. Po meni oni mogu trajati "milijun godina" ako se dobro održavaju - kazuje Raos.

I Raos misli da je do gašenja motora zrakoplova došlo zbog problema napajanja goriva.

- Razlog je što se negdje u sustavu instalacije goriva stvorio zračni čep koji ugasi motor. Ali, piloti to u letu rješavaju na vrlo lagani način. Oni upale dvije pomoćne električne pumpe za gorivo i one ponovno upale motor zrakoplova. Zračni čep u tom cijelom sustavu se stvori jer u jednom trenutku popušta hermetičnost sustava za dovod goriva. Ovakvi se problemi znaju dogoditi i kod drugih zrakoplova koji nisu na mlazni pogon. Međutim, nakon slijetanja zrakoplova problem se relativno lako rješava i mehaničari ga mogu u vrlo kratkom roku otkloniti - zaključuje Matko Raos.

 

 

Naslovnica Svijet