Novosti Hrvatska

(r)EVOLUCIJA U TAKSI PRIJEVOZU

SAZNAJEMO Velika pobjeda Ubera: u novom zakonu bit će legalizirani, taksisti se moraju pomiriti s činjenicom da imaju konkurenciju; Slijedi li novi pad cijena u Splitu?

(r)EVOLUCIJA U TAKSI PRIJEVOZU

Pri samom je kraju izrada Prijedloga novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu koji bi već u rujnu trebao krenuti u javnu raspravu, a potom i na usvajanje u Sabor. Značajniji otpori novom zakonu se ne očekuju jer su na prijedlogu zajednički radili predstavnici jedinica lokalne samouprave i Ministarstva gospodarstva, rent-a-car kuća, taksi udruženja i što je posebno važno – Ubera.

Nemile scene

Zakon bi trebao zaživjeti prije kraja godine i to bi morala biti garancija da više nećemo gledati nemile scene na cestama. Taksisti su dvaput ovo ljeto masovno prosvjedovali protiv Ubera, svjedočili smo brojnim sačekušama i brutalnim premlaćivanjima, Uber je organizirao čak i zaštitarsku službu a država je, kroz usta premijera i resornog ministra, proglasila poslovanje njegovih partnerskih vozača u Hrvatskoj nelegalnim.

Više je otvorenih pitanja na koja bi novi zakon trebao dati odgovor prihvatljiv svim stranama jer postojeći nefleksibilan zakon, kojega su vrijeme i život odavno pojeli, samo je generirao probleme.

Iako ministar Oleg Butković još ne želi konkretno govoriti o novostima koje će donijeti Prijedlog zakona, neslužbeno se može doznati koje su ključne novosti - Uber ostaje i tretirat će se kao drugi taksi prijevoznici, s dozvolama i licencijama, a taksisti će se morati pomiriti s većom konkurencijom jer će biti znatno više dozvola. Ali, do licencija će se lakše dolaziti.

Postojeći taksisti, treba znati, imali su nemale troškove zbog izrazito visoke reguliranosti taksi usluga, ali ih je ta regulativa štitila od konkurencije i osiguravala im povlašteni položaj. Sad će im se ulazni troškovi smanjiti, ali i povećati konkurencija koju se ionako, ni silom, više nije moglo zadržati.

Novi zakon liberalizirat će tržište, ne u potpunosti, a u kolikoj mjeri, još je možda jedino otvoreno pitanje. Okvir još nije definiran. Dosad su jedinice lokalne samouprave imale pravo određivati koliko će dozvola biti. U praksi je to bilo vrlo šaroliko. Neki gradovi ograničavaju broj dozvola, neki uopće ne.

- Mi smo za regulativu, dozvole i licencije, ista prava za sve, da se zna što se i kako radi. Ali nismo za ograničavanje broja dozvola jer su potrebe tržišta velike. Mi smo za veće tržište jer posla ima dovoljno. Samo u Splitu ima mjesta za 5000 vozila, a sada ih je 130. Isto je i u Zagrebu, samo su brojke deset puta veće. I nitko tu nije ugrožen.

Primjer Londona je znakovit jer se zadržao jednak broj taksi vozila i nakon dolaska Ubera s čak 25.000 novih vozača. Kod nas su pojavom konkurencije pale cijene, ali se i znatno povećao broj vožnji i korisnika usluga. Više dozvola znači više posla i veće zadovoljstvo građana – kazao nam je Davor Tremac, čelni čovjek Ubera za Jugoistočnu Europu.

Novi zakon trebao bi riješiti probleme poput nejednake prakse u pitanju cijena i uvjeta prijevoza, korištenja prometne infrastrukture, kapaciteta i vrste vozila kojima se obavlja autotaksi prijevoz i opreme vozila na području Hrvatske. Cilj je da se smanje administrativna opterećenja za pružanje usluga javnog prijevoza putnika, ali da se zadrži minimum propisa i sigurnosnih standarda.

Broj dozvola

A što će biti s cijenom usluga taksija? Broj dozvola ključan je faktor za određivanje cijene prijevoza. Bitno je da se lokalnoj vlasti ne ostavi sloboda upravljanja cijenom jer neki se ljudi žele voziti jeftinije u manjim automobilima, a neki po višoj cijeni u većim automobilima.

Život se ne može zaustaviti. Uber je zaoštrio problem ali već danas postoje i specijalizirane web stranice gdje ljudi jedni drugima nude usluge prijevoza, i zadovoljni su i oni koji uslugu nude i oni koji traže i taj trend će teško zaustaviti bilo kakav zakon ili pravilnik.

Trebalo bi pogledati i malo unaprijed. Uskoro će na tržištu biti sve dostupniji električni automobili, čije će cijene biti na razini dizelskih, troškova goriva praktički neće biti pa će i cijene prijevoza biti znatno manje.

Umjesto igrom oko broja dozvola Zakon bi se trebao u konačnici fokusirati na ono najvažnije - sigurnost građana i jeftiniju uslugu. I pustiti tržištu da regulira odnose.


Plaćali 30.000 eura za dobivanje obrta

U Hrvatskoj su na snazi potpuno apsurdna pravila. Tko se danas želi baviti taksiranjem mora dobiti licenciju koja je osnovni uvjet za izdavanje dozvole. Uvjeti za dobivanje licencije su i stručna osposobljenost, primjerice završena viša škola ili fakultet prometne struke cestovnog usmjerenja, ili zaposlena osoba koja ima te kvalifikacije. Ali, 'ako prijevoznik ne ispunjava uvjet stručne osposobljenosti' dužan je položiti ispit kod HGK ili HOK-a.

Za dobivanje dozvole, pak, uvjeti su slični kao i za licenciju. Potrebno je proći i natječaj. Dozvola se izdaje na pet godina. Za pokretanje obrta za taksiranje potrebno je i do 30 tisuća eura, tvrde taksisti.

ŠTO SE MIJENJA

.. Uber ostaje i dobiva tretman kao drugi taksi prijevoznici
.. novi zakon liberalizirat će tržište
.. do licencija će se lakše dolaziti
.. smanjenje administrativnih opterećenja za pružanje usluga javnog prijevoza
.. sigurnija usluga i jeftiniji prijevoz

Uber: Kozmetička mjera

Uber nam je nakon objave teksta poslao priopćenje koje prenosimo u cijelosti:

Neslužbeni prijedlog kakvog je Ministarstvo iznijelo u medijima na prvi pogled pokazuje dobar smjer, međutim služi više kao kozmetička mjera, a manje kao liberalizacija tržišta koju stotine tisuća naših sugrađana želi.

Primjerice, i dalje ostaje dvostruka administracija s licencama i dozvolama. Prve se izdaju na razini države, druge u gradovima. To je nepotrebno, jer je dugotrajan proces, ostavlja prostor za lokalnu korupciju i ograničava poduzetništvo što u konačnici znači veće cijene prijevoza za građane.

Nadalje, za uspješan rast cjelokupne industrije potrebno je ukloniti zastarjela pravila poput ograničavanja cijene. Minimalna ili maksimalna cijena dugoročno su štetne za korisnike jer s jedne strane smanjuju izbor, a s druge strane dovode do apsurda gdje se vožnja u starom potrošenom vozilu naplaćuje isto kao vožnja u novoj limuzini.

Također, nova regulativa mora omogućiti izbor metode obračunavanja cijene, bilo to GPS-om ili predugovaranjem cijene s ponuđačima usluge. Nije dovoljno samo vezati određivanje cijene na zastarjeli uređaj koji samo mjeri okretaje kotača - taksimetar - ne predlaže optimalnu rutu i podložan je manipulaciji.

Nadalje, potrebno je ukloniti postojeći uvjet stručne osposobljenosti prijevoznika, odnosno potrebu za stjecanjem kvalifikacije za vozače (KV vozač - trogodišnja škola). Postojeći uvjet nije relevantan za pružatelje usluga prijevoza osobnim automobilom već za vozače kamiona i autobusa. Dovoljno je posjedovati vozačku dozvolu B kategorije te iskustvo vožnje od najmanje 3 godine. K tome treba dodati i redovni liječnički pregled i napredni tečaj sigurne vožnje.

Trenutno stanje u svim gradovima, ukazuje na nedostatak adekvatnog broja vozila i vozača koji nude usluge prijevoza. Tako primjerice, u Splitu posluje tek 180 registriranih autotaksi prijevoznika, a postoji potreba za najmanje 5,000 dodatnih ponuđača. U Zagrebu ima svega 1,200 taksista, a prema trenutnoj potražnji postoji potreba za najmanje 10,000 dodatnih vozača.

Dolaskom Ubera u Hrvatsku stvoreno je više od 2,000 novih radnih mjesta u tvrtkama i obrtima partnera-vozača. Isto tako, Uber u Hrvatskoj danas koristi više od 100 tisuća korisnika kojima je na takav način omogućeno sigurno, povoljno i pouzdano kretanje gradovima.

Zato smatramo da je potrebno što prije modernizirati postojeću regulativu sukladno preporukama Europske komisije koja zagovara liberalizaciju i razvoj, jer se jedino na takav način povećava izbor za krajnjeg korisnika, stvara najmanje 15,000 novih radnih mjesta, smanjuje vrijeme čekanja za vozilo i ne ograničava sloboda kretanja.

Naslovnica Hrvatska