Novosti Biznis

pionir hotelske industrije

Mladen Tomić netipični je hrvatski biznismen: Nisam bio ni u jednoj stranci i zapeo sam, a jedan lokalni političar rekao mi je 'Gradi bez dozvole!'. Dobro je da ga nisam poslušao...

pionir hotelske industrije
Mladen Tomić sin je gastarbajtera, od kojih je naslijedio i odgovoran odnos prema poslu. Nije poslušao lokalne političare koji su ga nagovarali kako 'triba odma' ziđat i isplatit pola uloženog do legalizacije', nego je više od 10 godina čekao građevinsku dozvolu

Mladen Tomić atipičan je hrvatski hotelijer. Nije htio najveći ni najskuplji hotel, nije sanjao najekstravagantniju ponudu, nije ga zanimala brzina povrata uloženog novca. Htio je, u prvom redu, pretočiti životnu filozofiju u veliku investiciju, stil života, u poslovni projekt. Održiva gradnja, obnovljivi izvori i štednja energije bili su prioritet.

I na tome je stvorio jedinstveni hotel koji ga uvrštava u red pionira hotelske industrije, i to na razini Europske unije.
Hotel "Split" u Podstrani najprije je dobio certifikat za najveću energetsku klasu kao prvi zeleni hotel u Hrvatskoj.

Potom je uključen i u projekt Europske unije nazvan neZEH (Nearly Zero Energy Hotels), "Gotovo nula energetski hoteli", gdje je po pedantnim izračunima potrošene energije zaslužio poziciju među osam najboljih u Europi.

Za neZEH status trebalo je punih deset godina. U obzir su uzeti svi utjecaji na okoliš pri gradnji objekta na samoj plaži. To je značilo da su svi procesi planiranja, projektiranja i gradnje trebali biti pregledani i prilagođeni. Odlučnost u nalaženju najboljih rješenja dovela je do toga da je bilo potrebno uložiti i više vremena i više novca. Kompromisa ipak nije bilo.

Hotel "Split", prelijepo zdanje s četiri zvjezdice koje po svemu opravdava i petu, obiteljski je posao vrijedan šest milijuna eura i vrhunac je poduzetničkog nerva Tomićevih.

Roditelji su bili gastarbajteri od 1965. Nakon sedam godina s radom je započeo restoran "Split" u nevelikom Bensheimu kod Frankfurta, a sve je nastavljeno 1977. otvaranjem kultnog bistroa "'Anđelka" na splitskom Pazaru. Poduzetništvo je nastavljeno i u idućoj generaciji tvrtkom koja se bavi turizmom, a sve je kulminiralo ulaskom u hotelijerstvo.

'Triba si odma' ziđat!'

- Od 2000. godine smo počeli tražiti teren za kuću, prvi red do mora i građevno zemljište. Pretresli smo skoro 100 kilometara obale! Odlučili smo se za ovu nekretninu u Podstrani i onda više od 10 godina čekali građevinsku dozvolu. Nije bilo urbanističkog plana, mi smo bez zaleđa, nismo ni u jednoj stranci i zapeli smo. A što drugo, kad smo tvrdi legalisti. Kad smo dočekali plan, prišao mi je jedan lokalni političar i rekao – "triba si odma' ziđat, sad bi legalizira i pola uloženog već isplatija".

Ali, nije svako zlo za zlo, siguran je danas Mladen Tomić. Dok se čekalo dozvole, radilo se u turizmu.

- Za početak, 2005. godine, imali smo prvu grupu od 350 gostiju, djelatnika švicarskog Telekoma. Za vrhunskog klijenta trebalo je osigurati 50 jedrilica, 50 skipera, 50 hostesa, 350 bicikala, policijsku pratnju i još jako puno toga. Tri dana dva milijuna kuna. Nisan znao gdje mi je glava, čas sam bio 100.000 u minusu, čas toliko u plusu. Dali smo sve od sebe i bilo je jako dobro.

Da se već tada krenulo s gradnjom, velike priče ne bi bilo. Podstrana bi, sigurno, dobila tek još jednu kuću u nizu. Ovako, s vremenom su se ideje Tomićevih razvijale, putovali su, gledali, učili. I vani su imali nekretnine, održavali ih.

- Razmišljali smo kako najefikasnije graditi. I što se tiče bruto površine, i orijentacije prema suncu, a onda i materijala s ekološkim certifikatom, sve do izolacije same zgrade. Na kraju nam je vrijeme pomoglo da našu ideju uobličimo u pravu zelenu gradnju. Htjeli smo štedjeti. Bili smo svjesni da to košta i svjesno smo u sve to ušli - kaže Tomić.

Lijepo se živjelo i radilo, ali išlo se u avanturu iako avantura možda i nije prava riječ za detaljno osmišljen avangardni projekt.

- Volim kvalitetno i dobro, ali nisam pomodan. Želim i odličnu košulju i jaknu, vrhunske cipele, ali ne moram ih svaki čas mijenjati. Neka samo ovo što imam traje. Ljubav prema detalju i inzistiranje na kvaliteti sam naslijedio, a dio naslijeđa mi je i stav da nema mjesta za improvizaciju. Imamo hotel kakav smo htjeli, priča se razvija, a danas znamo gdje ćemo biti za pet ili deset godina - objašnjava Tomić.

Ušteđeno je zarađeno

Mladi hotelijer ističe da se nikad nije plašio maštati, usredotočen na izvrsnost nije imao ni strahopoštovanja prema brojkama. Siguran je da čovjek mora vjerovati u to što radi i zato jedino brine da produkt bude odličan.

Za svoj prvi hotel htio je visoku energetsku učinkovitost, a ona je počela odabirom mikrolokacije. Važna je orijentacija zgrade i arhitektura, pozicioniranje i izloženost suncu, tumači Tomić i dodaje:

- Održivi način gradnje znači ne rasipati energiju, resurse, prostor, a sve materijale i nusprodukte pokušati još jednom obraditi i iskoristiti. Bio to komad daske ili puknuta stolica, svemu se opet može naći svrha.
Sobe hotela "Split" su na zapadu pa su zalazi sunca fantastični, a sunce uopće ne ulazi u objekt, barem do 15 sati. Tako se štedi energija hlađenja, na koju se inače najviše troši. Nakon toga na red su došli obnovljivi resursi.

- Imamo solarnu pripremu potrošne tople vode. Sakupljamo i kišnicu koju se koristi u svim vodokotlićima, njih više od 60 u 40 soba, zalijevaju se zelene površine, peru automobili, inventar na plaži. Svi priključci za vodu izvan objekta su na istom rezervoaru. Isto tako i praonica rublja, gdje mašine uzimaju toplu vodu koja je ugrijana na sunčevoj energiji i onda se za ispiranje koristi kišnica. Cijeli objekt gotovo polovinu vode koju troši koristi iz obnovljivih izvora. Imamo hladnu, toplu i cirkulacijsku vodu da bi topla uvijek bila u cijevi. Dodatna cijev sve je zaokružila - kaže Tomić.

Projektatni su razumjeli da vlasnici ne žele objekt koji troši puno energije jer su znali da ga neće prodati nego sami koristiti. Ulagalo se zbog benefita na dugi rok. Gradilo se, futuristički, u vrijeme krize i bez ikakvih poticaja.

- Odmah smo počeli koristiti LED rasvjetu, preko 70 posto, što je tada kod nas bilo vrlo napredno. Sve kupaonice imaju prirodno svjetlo, kante za recikliranje nalaze se u hodnicima. Sva sredstva za čišćenje i deterdženti su biorazgradivi, šamponi i sapuni su pH neutralni s ekološkim certifikatima. Objekt ima središnje upravljanje klimatizacijom, ventilacijom i rasvjetom, ima rekuperaciju zraka i vlastitu solarnu elektranu od 10 kW - ističe Tomić.

Institut "Hrvoje Požar" odabrao je upravo hotel "Split" kao uzorni primjer koji će predstavljati Hrvatsku u projektu neZEH. Godinu dana su rađena mjerenja potrošnje električne energije, plina i vode i sve se dijelilo s brojem noćenja i gostiju. Došlo se do podatka koliko grama CO2 po gostu u određeno doba godine hotel izlučuje. Po tom izračunu, ponosno ističe Mladen Tomić, među najboljima smo u EU-u.

I danas se svakodnevno upisuje potrošnja struje, svaka tri dana potrošnja vode i plina. I osoblje hotela je potpuno osviješteno. Tomić se čvrsto drži njemačke maksime - ušteđen novac je zarađen novac.

- Troškovi nam padaju, broj noćenja konstantan je ili u blagom povećanju pa nam je ukupan financijski aspekt sve bolji. Osim toga, kvaliteta usluge nam omogućava da podignemo cijenu, a da su gosti i dalje bezuvjetno zadovoljni - objašnjava Tomić.

Hotel "Split" ima troškove energije manje za barem 40 posto od hotela slične veličine. Briga o potrošnji energije tek sad postaje bitna.

- Ako se gledaju stariji hoteli, to su, energetski gledano, rupe bez dna i usporedba s našim objektom je nemoguća. Danas se u gradnji vodi računa o ovim stvarima. Tko bi, recimo, kupio novi auto, a da ne gleda potrošnju. Luksuz možete raditi za sebe i reći nije me briga za trošak, ali tko radi gospodarski objekt, sigurno će tražiti optimalna rješenja. E sad, hoćete li gurati projektanta da izvuče još deset posto iz sebe, to je pitanje stava i to čini razliku do 10 ili 15 posto.

U gradnji hotela "Split" korištene su i implementirane sve provjerene tehnologije, integrirane u sustav. Certfikat "Nearly Zero Energy Hotels" donosi i do 70 posto uštede energije, ali i jedinstvenu poziciju na tržištu. Za Mladena Tomića to je i potvrda životnog stava.

- S njima sam naučio neke stvari. Znate, pet posto energije je 10.000 kuna, ali to krije i razinu kulturnog ponašanja. Zašto rasipati. Certfikat neZEH potvrda je učinjenog, ali neke stvari su i oni mene slušali. Naša ideja je tehnološka voda i mi smo to u hodu implementirali. Ta cijev je koštala dosta novca, ali drago mi je da smo je napravili. Četiri puta će se isplatiti - ističe Tomić.

Certifikat se ipak posebno ne ističe kroz kanale prodaje. Zašto?

Pionirski status

- Istraživanja kažu da gost nije spreman platiti više za energetsku priču pa ne želimo da stekne dojam da će ga to koštati. Koga pak zanima zeleno, to će lako naći i znat će da je to naš standard i kvaliteta. Gost iz zapadne Europe drži do toga i identificira se, dok oni s istočnih tržišta pitaju što to zapravo znači.

Pionirski status uvijek je malo kompliciran, ali ono što je zaživjelo u Podstrani preplavit će Europu. Već je na snazi odluka da ova energetska klasa postaje standard za sve hotele u EU-u od 2025.

- Lakše je poslovati kad se poistovjetite s nekom pričom. Mi prostora za napredak itekako imamo. Sva rasvjeta će uskoro biti u LED tehnologiji, ulaže se u novu praonicu, a ova stara troši 30 kW godišnje. Odnedavno su sve baterije u objektu punjive, inspektori nam nisu vjerovali da ih uopće ne odlažemo. Većina otpada se reciklira i ponovno koristi. Jasno nam je, da bismo bili istinski zeleni i ekološki prihvatljivi, nije dovoljna energetska učinkovitost i korištenje obnovljivih izvora - kaže Tomić.

Nedavno je hotel na međunarodnom natječaju dobio tri punionice za električne automobile tesla. Eto prolazimo i po takvim međunarodnim standardima, kaže Tomić, a tesla automobile ne vozi svatko. Potegnu i iz Norveške do ovamo. To se slaže s našom filozofijom i poslovanjem.

Uz prestižne energetske certifikate, hotel "Split" potvrdu kvalitete dobiva i od TripAdvisora, koji ga je drugu godinu zaredom uvrstio među 20 najboljih hotela u Hrvatskoj. Nakon 19. mjesta prošle godine došao je na 18.

- Nositi se s hotelima najviše kategorije, osobito u Dubrovniku, Istri ili Opatiji, za jedan ovako mali, rekao bih poluamaterski hotel, ogroman je uspjeh - ponosan je Tomić.

- Znam što gosti žele i kako ih oduševiti. Nema lažnjaka. Ne dopuštamo da se gostu dogodi bilo kakav loš doživljaj i izvan hotela. Sugeriramo, pokušavamo ga skrenuti tamo gdje smo sigurni da će biti sve u redu jer negativno iskustvo u destinaciji, makar i od pola sata, reflektira se na cijeli odmor, pa i na doživljaj u našem hotelu. O svemu vodimo računa.

Hotel "Split" je jedan od rijetkih hotela gdje gost plaća parking. Hibridna vozila plaćaju pola cijene, a električna ništa. S gostom se tako i cijenom parkinga želi komunicirati.

- Treba naplatiti svaku kunu, ali gospodski. Ja sam vani bio u hotelima gdje su dvije noći parkinga koštale koliko i jedno moje noćenje. Na zapadu se svugdje plaća parking. Zašto bi višu cijenu sobe plaćao aviogost nego autogost koji koristi resurs. Mi smo jedini hotel koji ima parkirnih mjesta koliko i soba. I naplaćujemo ta mjesta s pogledom.
Vječita dilema jesmo li ponekad preskupi dok istovremeno nudimo previše toga besplatno, za iskusnog turističkog radnika ne postoji.

- Mi u Hrvatskoj peremo ulice pitkom vodom, toga nigdje nema. A tek otvaramo temu da se voda strancima ne služi ovako u čaši, nego flaširana. Nije pravo pitanje koliko nešto košta, nego opravdava li cijena uslugu. Ja pokušavam imati najskuplju pizzu, ali takvu da u životu nisi bolju jeo. Cijelu državu će gost procijeniti prema pizzi. Naše cijene nisu visoke ako ćemo biti duplo bolji. Moj kruh na doručku gostu mora biti "mrak". Tako se tetovirate u njegovu memoriju. Još ima puno prostora da se dobro naplati, a da gost bude oduševljen. E to je pravi posao! - reći će Tomić, koji bi legalizirao odvojeni cjenik za domaće i strane goste. Jer, pošteno je, kaže, da onaj koji šest puta više zarađuje plati upola skuplju kavu.

Turizam je dobra staza, siguran je Tomić.

- Turizam nam se događa, još uvijek, ali rast je zagarantiran. Destinacija još nije sita, a diže se kvaliteta. Imamo dobru reputaciju, veliki adut je što smo nerazvijeni. Ta vrsta zaostalosti će do 2030. godine biti broj jedan komparativna prednost. Nuditi neistraženo, netaknuto, tu gore u Poljicima i cijeloj Zagori, bit će apsolutni hit. Već danas najbolje prodajemo izlet uz garanciju gostu da neće sresti nijednog turista.

Nemamo pravila igre

Legalist sam i ako si takav, u Hrvatskoj ulaziš u sve registre, pa ti svi sjednu za vrat čim počneš raditi. A oko sebe vidiš neke koji godinama rade bez papira pa nemaju ni nameta. U Njemačkoj te, recimo, nitko ne dira tri godine, samo dođu pitati treba li što, možemo li pomoći. Nakon tri godine kažu, vidimo, pustili ste korijene, imate li u planu još ostati ili ne. Ako ostajete, to su pravila igre, ako ne - ovo su pravila. Ovdje se pravila igre, nažalost, mijenjaju iz sezone u sezonu.

Naslovnica Biznis