More Vijesti

JEFTINI TAXI STIŽE NA JADRAN

I Luka Colnago je spreman raditi za UberBOAT

JEFTINI TAXI STIŽE NA JADRAN

Kada su Travis Kalanick i Garrett Camp 2009. osnovali tvrtku Uber koja se u početku bavila iznajmljivanjem limuzina na američkom tržištu, te nastavila s djelatnošću prijevoza uz pomoć internetske platforme i privatnih vlasnika automobila, malo je tko slutio da će duet iz San Francisca proširiti djelovanje na cijelome svijetu. Prema službenim podacima, u lipnju 2016. svoje su usluge nudili u 470 gradova, a Reuters je objavio informaciju da im godišnji promet doseže 2 milijarde dolara.

S obzirom na to da su korisnici uglavnom zadovoljni uštedom novca i vremena, ova platforma u ekonomiji dijeljenja brzo napreduje, dobrim dijelom i zbog toga što se do automobila dolazi uporabom interneta i pametnih mobitela koje gotovo svi imaju u džepu. Po logici posla, idući potez bilo je širenje ponude transporta na brodove (UberBOAT), jahte (UberYACHT), ali i helikoptere (UberCHOPPER).

Stižu na Jadran

Nakon Chicaga, Miamija, Dubaija, Istanbula i ostalih luka na svijetu, Uber je najavio skori dolazak u Hrvatsku i osnivanje UberBOATA na Jadranu. Generalni menadžer Ubera za Hrvatsku i jugoistočnu Europu Davor Tremac tako je najavio da će na ljeto 2017. građani i turisti moći naručiti gliser kada god treba radi prijevoza od jedne do druge destinacije. - Zanimljivi su nam zadarski, šibenski i splitski otoci, kao i Dubrovnik gdje je nekad lakše doći morem nego kopnom. Vizija nam je pokriti cijeli Jadran - najavljuje ovih dana ambiciozni Tremac

Međutim, svjestan je da to kod nas neće ići baš tako jednostavno kao u drugim državama. U Chicagu primjerice privatni vlasnik nekog broda nakon ugovora s Uberom može bez problema putnike povesti na đir po Michiganu, ali Hrvatskoj tako nešto nije moguće. I nautičari u drugim državama mogu svoje plovilo iznajmiti gostima i na to platiti porez, ali kod nas vrijede druga pravila.

Razlog su hrvatski zakoni koji privatnim osobama zabranjuju iznajmljivanje plovila ako nemaju licenciju za takvu djelatnost. Zato je Tremac rekao da će na Jadranu samo licencirane kompanije moći putnike voditi na izlete. Dakle, malo je nade da će privatni vlasnici brodova kod nas moći zaraditi nekakve novce u suradnji s Uberom kada sustav počne djelovati.

U želji da doznamo što više o ovoj temi koja svakako zanima naše vlasnike brodova željne dodatne zarade, pitali smo za mišljenje Splićanina Luku Colnaga, pionira taksi vožnje brodom na Jadranu. On ima tvrtku Pakleni otoci i dobro je upoznat sa cijelom situacijom u ovoj kategoriji djelatnosti.

Certifikati su nužni

- Ne vjerujem da će se Uber tako lako snaći na našem tržištu budući da je zakonska regulativa dosta komplicirana. Uber je na kopnu posao bazirao na privatnim automobilima, ali privatni brodovi nisu opcija budući da za prijevoz putnika moraju imati razne certifikate i registraciju u gospodarske svrhe. Štoviše, da bi se na njemu moglo voziti goste, brod ne smije biti u običnim lučicama nego u komercijalnim marinama gdje su vezovi dosta skuplji - kaže Colnago.

- Što mislite kako će Uber riješiti taj problem? – glasilo je naše iduće pitanje.

- Oni mogu dovesti vlastitu flotu brodova na Jadran ili početi surađivati s ovdašnjim, već postojećim tvrtkama budući da one već imaju dozvole za rad koje zakon propisuje.

- Jedna od prednosti Ubera je niža cijena za korisnike. Mogu li je kod nas uopće ostvariti?

- Iskreno sumnjam da će uspjeti u tome, jer dobro znam osnovnu računicu rentabilnosti. Dakle, ispod cijene od 6 eura po nautičkoj milji plus PDV ne može se ići, jer je to naprosto neisplativo.

- Dosta ste skeptični u pogledu njihova angažmana kod nas. No, biste li radili za njih?

- Zašto da ne, svih mojih 7 brodova imaju potrebne certifikate. A skeptičan sam glede uključivanja privatnih osoba koje imaju plovila i žele ih staviti na raspolaganje gostima s obzirom da je postojeći zakon jasan i to ne dopušta – rekao nam je Luka Colnago.

Ambiciozni Francuzi

Sa sličnim se problemima suočila i francuska sharing platforma za najam plovila Click&Boat, koja je kod nas počela djelovati prošlog ljeta. Francuska startup tvrtka pokrenula je poslovanje na Mediteranu, i to u Francuskoj, Malti, Grčkoj, Italiji i Španjolskoj, ali je Hrvatska jedina u kojoj je zabranjeno privatno iznajmljivanje plovila. Unatoč tome, oni najavljuju rast na hrvatskom tržištu, a rješenje su pronašli u suradnji s čarter kompanijama.

- U Hrvatskoj je preko Click&Boat platforme sada dostupno više od 656 plovila duž cijele obale, a moguće je pronaći sve tipove brodova od luksuznih katamarana preko jedrilica i motornih brodova do malih glisera i gumenjaka. Platforma funkcionira tako da gost na aplikaciji ili putem web-stranice dobije listu svih dostupnih brodova u destinaciji koju je odabrao. Svaki oglas na platformi ima autentične fotografije tako da klijent odmah može vidjeti u kakvom je stanju brod, usporediti cijene, pročitati komentare prijašnjih iznajmljivača, te se izravno javiti vlasniku broda – kazala je nedavno Marina Kopić, menadžerica Click&Boata za Hrvatsku.

Razumljivo je da se šefovi Click&Boata nadaju se da će Hrvatska liberalizirati sustav najma brodova i ugledati se na primjere ostalih zemalja na Mediteranu. Njima nije baš jasno zbog čega Hrvatima nije dozvoljeno ono što Francuzi, Maltežani, Grci, Španjolci i Talijani mogu - iznajmljivati svoja plovila i dio prihoda plaćati za porez. Dakle, da svima bude dobro.

Brzo i jeftino

Domaći stručnjaci međutim ističu da Hrvatska ima najbolje zakone koji propisuju djelovanje čarter tržišta. Njihovom liberalizacijom bi se, smatraju oni, prije svega ugrozila sigurnost plovidbe na moru. Primjerice, konzultant za nautički turizam Branimir Mađer ističe da Hrvatska ima vrhunsko zakonsko rješenje. - Zbog toga imamo relativno malen broj nezgoda i nesreća na moru, te nema dampinga cijena. Nautički turizam treba visoku razinu sigurnosti i radi se o milijunskim investicijama koje zahtijevaju profesionalan menadžment.

Sve drugo bio bi crni čarter i amaterizam – istaknuo je Mađer. Nema nikakve sumnje da je koncept ekonomije dijeljenja postao vrlo popularan na Zapadu, jer ljudi znaju da će na tim platformama preko mobitela brzo naći, naručiti i jeftinije platiti sve što im treba – stan (Airbnb), prijevoz, brod ili let. I, dok potraga za smještajem kod nas dobro funkcionira, Uber taksi služba ima dosta problema sa dozvolama i već postojećim taksi službama.

Stoga tek valja vidjeti kako će, unatoč svim najavama, ambiciozne sharing platforme proći na Jadranu. Neki stoga smatraju da će uspostava UberBOATA i Click&Boat servisa biti korisna i da će pronaći mušterije, dok dežurni pesimisti misle kako će od svega profitirati velike, već postojeće tvrtke, dok će dodatna zarada, kao i mnogo puta do sada, malim ljudima ostati uskraćena.


CLICK&BOAT VEĆ AKTIVAN U HRVATSKOJ

Francuzi Edouard Gorioux i Jérémy Bismuth su 2013. godine osnovali internetsku platformu Click&Boat, jer je u Francuskoj dopušteno iznajmljivanje brodova privatnim vlasnicima jednako kao i profesionalnim iznajmljivačima. Već u prvoj sezoni, u ljeto 2014. godine je putem njihove platforme ugovoreno više od 5000 bukiranja. U ponudi je bilo oko 500 brodova u 100 različitih europskih luka, većinom u Francuskoj. U 2016. su imali ponudu od 2500 brodova na platformi, a putem servisa transporta su zaradili više od dva milijuna eura. Registracija na platformi i objavljivanje oglasa su besplatni, s tim da u slučaju realizacije iznajmljivanje broda, Click&Boat naplaćuje proviziju od 13,5 posto.

Naslovnica Vijesti