More Nautika

zimski izazovi

Sigurne cime jamče miran san

zimski izazovi

Dolazak zime u pravilu znači prorjeđivanje ili potpuni prestanak aktivnosti vezanih uz more, pa se posjeti brodu u sportskoj lučici ili marini najčešće svode na povremeno paljenje motora, prozračivanje i provjeru priveznih cima. Ova treća aktivnost iznimno je značajna za sigurnost broda, jer nepovoljni vremenski uvjeti sve češće poprimaju ekstremne razmjere i mogu ozbiljno ugroziti brod na vezu. Posljednjih su godina dosta česte i visoke plime, a one ekstremne i najopasnije kod nas su poznate kao šćige. Mahom se pojavljuju nakon dugotrajnog jakog juga, koje potiskuje more prema zatvorenom vrhu Jadrana, a nakon njegova naglog prestanka, uspostava narušene ravnoteže stvara opasni povratni plimni val.

Kako bi brodske cime mogle izdržati takve zimske izazove, dobro je već u ranu jesen obaviti određene pripreme i provjere, te po potrebi zamijeniti elemente pramčanog ili krmenog veza kako bi zimsko razdoblje proteklo u mirnom snu za brod i njegova vlasnika.

Podvodne provjere

Vjerojatno najvažnija je provjera krmenih priveznih konopa, odnosno lanaca i gambeta koji konop spajaju s korpomortom. To je osobito važno učiniti ako je formirani krmeni vez u moru dulje od pet godina, jer galvanske struje znaju istanjiti spojna mjesta, osobito gambeta i lanca, te gambeta i anela korpomorta, koja u slučaju jakih naprezanja mogu puknuti. Ovakva je opasnost osobito izražena ako su lanac, gambeti i radanče na upletku konopa izrađeni od različitih metala, što potencira djelovanje galvanskih struja. Stoga je opća preporuka – ako je lanac od pocinčanog čelika, neka od istog materijala budu gambeti i radanče, a isto vrijedi za privezni sustav od inoksa.

Ako je, pak, vez formiran samo od jakoga konopa, tada konop treba pažljivo pregledati kako bi se uočila moguća oštećenja koja bi mogla voditi njegovu pucanju. Pri kupnji krmenih priveznih konopa valja znati i to da uvijeni konopi bolje amortiziraju trzaje od pletenih, pa im uvijek treba dati prednost. Dok je more toplo, ove se provjere mogu obaviti uz pomoć maske i peraja, no zamjena elemenata ili provjera u hladnijim uvjetima traže pomoć ronioca.

Korisni lanac

Ovdje treba napomenuti kako je stavljanje barem tri metra teškog lanca na krmeni vez iznimno korisno, jer tada vez može biti labaviji, s tim da će lanac kompenzirati čak i velike oscilacije između plime i oseke. Ako lanca na krmenom vezu nema, tada tijekom zime, prilikom prve visoke plime, valja olabaviti i regulirati krmeni konop da ne bi došlo do njegova prevelikog natezanja i opterećenja. Što se pramčanoga veza tiče, tu su cime uvijek lako vidljive, pa ih se može bolje kontrolirati i zamijeniti dijelove veza koji više nisu u dobrom stanju.

Trzaji pramčanoga veza, koji zimi znaju biti jaki i dugotrajni s obzirom na česte i dugotrajne jake vjetrove, mogu se kompenzirati na razne načine. Najjednostavniji i vjerojatno najbolji je stavljanje metar do dva težega lanca na dio veza uz obalni anel, jer će se na taj način postići dvostruki pozitivan efekt – vez će moći biti labaviji, što će dodatno pomoći kompenzaciji prilikom visokih plima, a uz to će lanac svojom težinom onemogućiti trzaje. No, ako je krmeni vez dobro formiran i opremljen teškim lancem koji dovoljno amortizira plimu i oseku, tada se amortizacija pramčane cime može osigurati i uz pomoć gumenih ili opružnih amortizera, koji se danas u svim veličinama mogu kupiti u svakoj bolje opremljenoj nautičkoj trgovini. Njihova je prednost jednostavna montaža, jednostavna kontrola, te lakše privlačenje broda, što je u slučaju montiranja težega lanca teže izvedivo. Stoga mnogi nautičari koji pramčani lanac već na sredini veza osiguraju od naprezanja, u mul ugrađuju manji anel i preko njega povezuju bitvu na pramcu tanjim konopom koji služi samo za privlačenje broda.

Kvaliteta i korozija

Prilikom predzimske kontrole veza, ali i tijekom povremenih zimskih obilazaka plovila, također valja redovito provjeravati bočne pajete koji brod čuvaju od sudara sa susjednim plovilom. Zbog stalnog intenzivnog rada, privezni konopi pajeta znaju se, naime, olabaviti, oštetiti ili puknuti, a tada pajet neće kompenzirati sudare. Također je važno, s obzirom na oblik i visinu susjednih brodica u marini, izabrati i najpodesniji oblik i veličinu pajeta kako bi mogli optimalno odrađivati svoj posao.

Na kraju kažimo i da posljednjih godina ima sve više pritužbi nautičara zbog kratkog vijeka trajanja pojedinih lanaca na krmenom vezu, jer ih galvanska korozija zna pojesti za upola kraće vrijeme nego nekad (čak i za samo dvije-tri godine). Razlog je u tome što u poplavi uvoznih proizvoda na tržište dolaze i lanci vrlo slabe kvalitete, prikrivene sjajem svježega cinka, koji stoga vrlo brzo propadaju. Zato privezne lance uvijek kupujte kod provjerenih prodavača i nastojte im provjeriti podrijetlo i proizvođača. Riječ je važnom elementu za sigurnost broda, pa se jednokratno plaćanje nešto više cijene itekako isplati.

Naslovnica Nautika