More Nautika

Kuća za svaki džep

Delphia Nano: komforna ploveća vikendica s izvanbrodskim motorom za sve kojima brzina nije životni prioritet

 Kuća za svaki džep

Prije nekoliko godina svi su pitali koliko brod ide, može li jači motor, a danas ih najviše zanima koliko troši – kaže nam Svemir Rudelj, dugogodišnji zastupnik američkih glisera Four Winns, ali i poljskih motornjaka Delphia koji su sve traženiji na europskom tržištu. Upravo je njihov najnoviji deplasmanac Delphia Nano izazvao puno interesa na proteklom sajmu u Biogradu. Osam metara dugačak guc, po ukusu domaćih nautičara, neobičnog je izgleda jer je prvenstveno namijenjen slatkim vodama. Jedan od najproduktivnijih poljskih dizajnera Andrzej Skrzat nacrtao je brod nadahnut tradicionalnim nizozemskim brodicama i pogodio ne samo ukus sjevernih Europljana, nego i temperamentnih Mediteranaca iz prve rečenice.

Nakon početnih komentara prolaznika na neobično nadgrađe i nezgrapnost trupa, od onih koji su se popeli na brod čuli smo samo pozitivne dojmove. A sa svakim trenutkom provedenim u Delphiji broj ugodnih iznenađenja samo je rastao. Razlog neskrivenog oduševljenja prikazanim ne leži samo u konstruktorskom umijeću poljskih brodograditelja, nego i u njihovoj sposobnosti da to sve naprave za malo novca.

Naime, osnovna je cijena korpulentnog broda teškog 1600 kilograma 17.900 eura, što s prijevozom, porezom i motorom dođe do 30.000 eura. Naši bi brodograditelji rekli da se za taj novac ne može napraviti pošten brod, ali treba uzeti u obzir da su plaće radnika u Poljskoj među najnižima u EU-u, te da je riječ o jednom od najvećih europskih proizvodnih pogona gdje se, uz jedrilice i motornjake Delphia, već dvadesetak godina grade i razni modeli za grupacije poput Brunswicka. U Delphiji su već napravili nekoliko motornjaka malo modernijeg dizajna oznake Escape od osam do 13 metara, no Nano koketira s tradicionalnom gradnjom i s ovako niskom cijenom mogao bi ostvariti rekordnu prodaju.

Komforan salon

Utjecaj jedriličarske filozofije najbolje je vidljiv u unutrašnjosti, prostranoj kao da je u pitanju krstaš od desetak metara. Nano širok tri metra može ugostiti čak četvero odraslih i dvoje djece, što je nevjerojatno za dužinu trupa od 7,20 metara. Osim što je trenutno najjeftiniji izbor za ljubitelje krstarenja, ima i vrlo zanimljiv čarterski potencijal. Spuštanjem niz tri stepenice ulazi se u vrlo svijetao i ugodan salon visine 190 centimetara. Sredinom dominira elipsasti sklopivi stol dimenzija 140x80 centimetara oko kojega su dvije klupe iste dužine. Pola metra širine taman je po mjeri za sjedenje, dok bi djeci klupe mogle poslužiti i za spavanje. Ispod njih su po dva gavuna, a preklapanjem naslona dolazi se do dodatnog prostora koji, u kombinaciji s visokim ormarićima pod prozorima, nudi impresivan skladišni volumen.

Duboki ormarići istog dizajna nalaze se i u pramcu iznad vlasničke postelje, vizualno vrlo efektno odvojene ovalnim drvenim okvirom. Dimenzije kreveta sa središnjim umetkom su 2 x 2,20 metara, više nego dovoljno za višednevni boravak. Donji dio postelje ujedno je i sjedalo okrenuto prema blagovaonici. Za potrebu se spavaonica može odvojiti zastorom, iako bismo ih radije postavili na velikim površinama vjetrobranskog i bočnih stakala zaslužnih za obilje svjetla. Od opreme su ugrađeni stropni prozor i svjetlo, bočne police i po želji zvučnici. Ispod kreveta su tri gavuna, bočni su slobodni, a u središnjem je plastični spremnik vode od 70 litara.

Krmeno iznenađenje

S desne strane broda je odvojena toaletna kabina s WC školjkom, umivaonikom i tušem, 15 centimetara nižega stropa, ali dovoljno prostrana za tuširanje. Gola unutrašnjost nema polica, no ima lijep kvadratni prozor i stropnu svjetiljku. S lijeve je strane kuhinja sa sudoperom, dva plamenika i vodoravnim hladnjakom. Uz malu policu iznad radne plohe su i dva velika ormarića za namirnice i posuđe. Iako je kuhinja neposredno uz široki ulazni otvor, nad njom je i dodatni prozor.

Ako je sve dosad navedeno donekle očekivano, u krmi se skriva najveća vrijednost broda – kabina s ležajem 220 x 140 centimetara. Taj zaklonjeni prostor u donjem dijelu nije visok, ima samo 60 centimetara, ali nad uzglavljem ima dovoljno zraka za ugodan boravak. Osim male police, prostor nema ništa od sadržaja, pa bi se na stijenku lijepo uklopile viseće platnene vreće.

Koliko god je unutrašnjost s minimalnom količinom drva vrlo dojmljivo uređena, vanjski dio brod potpuno je gol. Iz pozicije održavanja i eventualnog ribolova to nije mana, ali s malo tikovine ili plutovine zablistao bi u puno boljem svjetlu. Slobodnog prostora ima puno i na pramcu bi se, umjesto sunčališta za troje, slobodno mogao postaviti i ribolovni stolac. Prag je na pramcu visok i uz ogradu od inoksa daje osjećaj sigurnosti. Poklopac od dubokog lančanika osim lanca skriva i prostor za plinsku bocu. Na tom povišenom pramcu uz dvije bitve je i otvor za ulijevanje vode te vodilica sidra izbačenog daleko ispred broda.

Slabašna penta

Krmeni kokpit vrlo je dubok i zaštićen pa je nisko vjetrobransko staklo postavljeno više za šminku i obrubljeno rukohvatom. Bočni prolazi s obje strane nadgrađa vrlo su komotni i s lijeve se strane prolaz širi prema velikoj ovalnoj garnituri izvedenoj u kontraštampi. Centralni dio klupe zapravo je poklopac motornog prostora koji natkriva i dva bočna gavuna. Zglobni mehanizam s konopima umjesto amortizera jednostavan je i učinkovit, ali vrlo jeftino izveden, tako da će ga svakako trebati ojačati. Kao uvijek kad su Poljaci u pitanju, u odabiru motora pretjeralo se u štedljivosti pa je najveća dopuštena snaga pente 25 konja. Prema toj je veličini oblikovan i prostor pa nema mjesta za hidraulični mehanizam ni trimanje motora. Inače, ideja skrivene pente odlična je jer smanjuje buku i maksimalno koristi prostor.

Desni dio ispod kokpita, predviđen za spremnik goriva i bokobrane, slabo je iskorišten jer je predubok i pristupa mu se kroz poklopac na visini. Slaba je točka i kormilarsko mjesto jer je ugrađena stolica bez mogućnosti podešavanja dubine i ponekad izgleda da bi bolje rješenje bila obična barska stolica. Kolo kormila i ručica gasa od inoksa dobro se uklapaju u retro-priču Delphije. Nažalost, bez hidraulike upravljač od inoksa klizi kroz ruke, iako za brod ovakvih performansi to nije presudno.

Đita na sidru

Od Tohatsuovih 25 četverotaktnih konja ne treba očekivati čudo, pa smo bili posve zadovoljni s postignutih sedam čvorova. U praksi će to s malo opterećenja i manje čistim trupom značiti šest čvorova na punom gasu i pet čvorova na dvije trećine gasa. Brod se unatoč velikoj visini ponaša stabilno jer po sredini ima malu kobilicu. U punom okretu uspori na četiri čvora i bez naginjanja zavrti u malo prostora. Brod je vrlo zahvalan za manevriranje jer se s povišenog mjesta odlično vidi svaki dio. Velika krmena platforma također je velika pomoć jer je blizu vodene linije i znatno olakšava privezivanje.

Potrošnja u ovome slučaju nije vrijedna spomena i sa spremnikom od pedesetak litara moći ćete izdržati cijelu sezonu. Možda bi se s nekim dvotaktnim motorom i boljom propelom moglo dobiti nešto brzine, ali time se ne bi trebalo previše zamarati jer je Nano predviđen za život na brodu, a plovidba je samo nužni dio da bi se došlo do uvale gdje ćete, uživajući u komforu, usidreni provesti cijeli godišnji odmor.

Naslovnica Nautika