More Nautika

Razlike sve manje, dilema sve veća

Dva ili četiri takta? Nove tehnologije vraćaju nas u prošlost

Razlike sve manje, dilema sve veća

Iako početak razvoja izvanbrodskih četverotaktnih motora seže u šezdesete godine dvadesetog stoljeća, dvotaktni motori su zbog konstrukcijske jednostavnosti i pouzdanosti dugo držali primat na tržištu. Zbog složene konstrukcije, modeli na četiri takta su bili teži, tromiji, s višom nabavnom cijenom i troškovima održavanja. Rast cijena goriva i uvođenje sve strožih ekoloških standarda usmjerili su istraživanja i proizvodnju prema sve kompleksnijim rješenjima.

Kako za svoj rad koriste smjesu goriva i ulja za podmazivanje, najveća mana tadašnjih dvotaktnih izvanbrodskih motora bila je velika emisija štetnih plinova, a za usklađivanje s novim normama proizvođači su teško pronalazili pouzdano i jednostavno tehničko rješenje. S druge strane, kod četverotaktnih motora bila je jednostavna implementacija već poznatih cestovnih tehnologija te su mnogi proizvođači napustili dva takta i počeli koristiti tehnologije iz automobila ili motorkotača s manjim preinakama za morske uvjete.

Sve je upućivalo na to da će dvotaktni motori otići u povijest, no na tržištu se prije dvadesetak godina pojavljuju prvi pouzdani dvotaktni motori – gdje se gorivo pomoću injektora, koji se nalazi unutar kompresijskog prostora, pod pritiskom direktno ubrizgava u cilindar. Kao nova klasa izvanbrodskih motora, dvotaktni izvanbrodski motori s direktnim ubrizgavanjem goriva DFI (Direct Fuel Injectiton), zadržali su većinu dobrih osobina klasičnoga dvotaktnog motora, a u nekim se i približili četverotaktnima, te je nova borba na tržištu započela.

Složeno ubrizgavanje

Primjenom novih tehnologija smanjila se razlika između četverotaktnih i dvotaktnih motora, tako da je proizvođačima glavni cilj izvući što više snage sa što manjom potrošnjom i težinom. Prije se znalo da dizelaši imaju injektore, a benzinci karburatore, a onda se većina izvanbrodskih motora prebacila na injektore. Danas se jedino zbog cijene jednostavniji i jeftiniji karburatori koriste za četverotaktne motore snage do 25 ili 30 konjskih snaga. Ubrizgavanje goriva postao je složen proces koji danas uključuje puno više čimbenika od samih injektora goriva. Sada je rad cijelog procesa kontroliran računalom koje obrađuje golem broj informacija u sekundi dobivenih od niza senzora raspoređenih po motoru. Mnogi će reći da je zbog toga povećana mogućnost kvarova, što nije daleko od istine, ali računalo ima i mnogo dobrih strana.

Recimo, računalo dvotaktnog motora DFI Optimax može elektronički prilagoditi izgaranje radu pri nižim okretajima (trolling mode). 

Goriva smjesa

Ako je motor preopterećen, računalo može narediti višekratno paljenje iskre u samom procesu izgaranja gorivne smjese. Kompjutor isto tako znatno umanjuje mogućnost havarije i veće štete na motoru. Ako mu senzori signaliziraju nepravilnosti u radu, on smanjuje snagu motora na sigurnosni minimum (slow mode) i na vrijeme vas upozorava na nepravilnost u radu, tako da imate vremena za reakciju.

Stehiometrijski omjer miješanja zraka i goriva kod izvanbrodskih motora iznosi oko 15:1, što znači da je za izgaranje jednoga grama benzina potrebno 15 grama zraka. Kako motor pod različitim opterećenjima treba veću ili manju količinu goriva, elektronika omogućuje da se u cilindar ubacuje gorivna smjesa prilagođena trenutnom opterećenju motora. To su iskoristili i proizvođači četverotaktnih motora pa, na primjer, Hondina BLAST (Boosted Low Speed Torque) tehnologija elektronički prilagođava omjer zraka i goriva i trenutak paljenja prema trenutnom opterećenju, tako da u nižim okretajima motora obogaćuje smjesu gorivom što im je dalo mogućnost bržeg odaziva na gas – kao kod dvotaktnih motora. Isto tako, kada se ustali rad motora pri višim okretajima, motor može normalno raditi i s osiromašenom smjesom goriva. Suzukijevi inženjeri razvili su tehnologiju Lean Burn koja koristi stehiometrijski omjer od čak 65:1, a dostupna je već na motorima od 10 konja.

(CIJELI TEKST DOSTUPAN JE U TISKANOM IZDANJU OTVORENOG MORA BR. 223 I ONLINE PRETPLATNICIMA NA WWW.OTVORENOMORE.COM)

Naslovnica Nautika