More Nautika

PO MJERI POČETNIKA

Sun Odyssey 349 ima pojednostavljen sustav upravljanja jedrima

PO MJERI POČETNIKA

Premda se novi model izgledom bitno ne razlikuje od drugih desetmetarskih jedrilica iz flote Jeanneaua, zagriženom se jedriličaru, onako na prvu, uopće neće svidjeti, barem ne ovako krajnje jednostavno opremljen. S druge strane stoji činjenica kako je prestižni nautički magazin Cruising World, u kategoriji malih cruiser jedrilica, upravo ovaj model proglasio najboljim plovilom za 2015. godinu.

Jedna od osnovnih karakteristika modernih jedrilica je široka krma, odnosno prostran kokpit, ali ovako opremljenu pogrešno ju je, a i besmisleno, promatrati kao klasičnu jedrilicu. Veliki kokpit je podređen komforu i sigurnosti gosta do te mjere da je uklonjen i krmeni štraj, a svi konopi, kojih i nema mnogo, sprovedeni do vinčeva ispred kola timuna. Lantina je podignuta iznad visokog sprayhooda, a dužinom ne doseže do otvorenog biminija na krmi.

Bez finog trimanja

Nadalje, hvatišta škote jedra pomaknuta su ispred ulaza u potpalublje, a svi konopi vodilicama usmjereni uz rub kabine i iza naslona sjedala u kokpitu. Čak ni škota genove nema šinu ili neki drugi sistem kojim bi se moglo regulirati njezino hvatište, nego je samo provučena kroz fiksnu vodilicu pred stražnjom stijenkom kabine. Dakle, niti se jedra mogu fino trimati niti prednji štraj u plovidbi oštro u vjetar zategnuti. Pridoda li se tome kako su oba jedra namotana na roller, a uz to i relativno malih površina, jasno je zbog čega nekima ovako opremljena jedrilica nije privlačna. Međutim, upravo ti razlozi gostu pružaju maksimalnu udobnost i sigurnost.

Ugrađeni motor je Yanmar 3YM20 s 21 konjskom snagom za maksimalnu brzinu od 7,3 čvora. Podizanjem gasa brzina raste proporcionalno, a i ubrzanje je dosta umjereno. Šest čvorova postigne za manje od deset sekundi, a maksimalnu brzinu za otprilike pola minute.

Za vrijeme testa digao se friški maestral, još uvijek bez izraženog vala, ali snage 4,5 do 5 bofora. Oštro u vjetar, barem onoliko koliko se ovakvim trimom može, plovi brzinom 5,5 do 6 čvorova, a čim se škote malo popuste, brzina raste na 6,5 pa i do 6,8. Dva lista timuna osiguravaju odličnu upravljivost i lako manevriranje, međutim, kod mijenjanja uzdi škota genove često zapne za neku od kaštanjoli na jarbolu i taj bi sistem trebalo promijeniti. Kako nema krmenog štraja, delta krožete su pod nešto oštrijim kutom, što limitira popuštanje lantine u plovidbi krmom, ali s vjetrom u bok drži konstantnu brzinu od 7,5 čvorova.

Manipulacija konopima

Bez obzira iz kojeg je smjera vjetar, plovidba je uvijek udobna i sigurna. Istina, ovako posloženi konopi malo su nespretni za brzu reakciju, naročito za popuštanje škote glavnog jedra kada stisne reful. Pa i tada, brod se nagne, ali ne krene odmah u vjetar i daje dovoljno vremena da se škota oslobodi. Koliko god je praktično da kormilar može manipulirati konopima, toliko ga ta blizina vinča i kola timuna malo i ograničava, naročito dok je brod nagnut. Osim toga, dio sjedala u kokpitu, iznad nakošenih bokaporti je sklopiv, može se podizati, te u njegovu procjepu konopi često zaglave.

Ove dvije nakošene bokaporte u kokpitu dosta su interesantne. Desna vodi direktno u krmenu kabinu, što je vrlo praktično jer se iz kokpita lako može dohvatiti ili ubaciti skinuta odjeća, ali i iz kabine u hitnim situacijama brže izići u kokpit. Lijeva je malo nelogična i doima se da je postavljena samo radi simetrije. Naime, u ovoj verziji s dvije krmene kabine ona otvara jedan manji plitki gavun, koji bi sa zatvorenom prednjom stijenkom bio dosta korisniji. Čak i u verziji s jednom krmenom kabinom, gdje je ovaj prostor iskorišten za ogroman gavun, dimenzija gotovo cijele lijeve kabine, klasična portela pod kokpitskim sjedalom bila bi praktičnija. Ovako taj otvor nije dovoljno širok za nekakvu glomazniju opremu, izdušeni gumenjak, vreću sa složenim jedrom ili sklopljeni kokpitski stol.

(CIJELI TEKST DOSTUPAN JE U TISKANOM IZDANJU OTVORENOG MORA BR. 222 I ONLINE PRETPLATNICIMA NA WWW.OTVORENOMORE.COM)

Naslovnica Nautika