More Nautika

PLOVIDBA U BUDUĆNOST

Splićanin Dino Mandić: Moj SailRouter godišnje bi vlasnicima brodova uštedio 8 milijardi dolara goriva

PLOVIDBA U BUDUĆNOST

Dino Mandić: Moj SailRouter godišnje bi vlasnicima brodova uštedio 8 milijardi dolara goriva

SailRouter trebao bi posve zamijeniti radare na brodovima trgovačke flote. Omogućuje nadzor i menadžment broda daleko od njegova zapovjednog mosta, iz ureda brodovlasnika ili kakve čarter kompanije

Jadranom bi uskoro trebao zaploviti jedan od prvih elektrokatamarana, proizvod domaće tvrtke iCat. Njegovu će plovidbu, što je važnije za ovu priču, nadzirati SailRouter, proglašen za najbolji balkanski startup 2015. godine u oblasti transporta i jedan od 12 koji je u konkurenciji iz cijelog svijeta lani ušao u čuveni akcelerator PortXL u Rotterdamu.

Naša pamet

SailRouter 100-posto je djelo hrvatske pameti. Ideja je potekla od Dina Mandića, Splićanina sa zagrebačkom adresom, koji je nakon godina rada za čitav niz poslodavaca u svijetu i obiteljskoj telekomunikacijskog tvrtki Itel, zaplovio u ove vode. U jednome trenutku pridružio mu se i profesor Luka Grubišić sa zagrebačkog Prirodno-matematičkog fakulteta.

- SailRouter je zapravo vrsta softvera i namijenjen je više za trgovačke brodove s motornim pogonom s primarnim ciljem smanjenja misije CO2, štetnih plinova. Bit je da on na osnovu gibanja brodova prepoznaje valove, stanje mora i određuje mu optimalnu rutu. Konačni je njegov učinak smanjenje potrošnje goriva za čak 10 posto – pojašnjava Mandić.

Krene li posao kako su on i partner zamislili, SailRouter bi trebao posve zamijeniti radare na brodovima trgovačke flote. Osim što je neusporedivo jeftini, ovaj nagrađivani softver omogućuje nadzor i menadžment broda daleko od njegova zapovjednog mosta, iz ureda brodovlasnika ili kakve čarter kompanije.

Može i mobitelom

- Sve se svodi na to da uzmemo jedan relativno jeftin senzor i instaliramo ga na brod. On čak može biti i na mobitelu ili nekom drugom gadgetu, a u pozadini je složeni matematički algoritam, koji na osnovi dobivenih podataka daje stanje mora, rutu, potrošnju goriva... Sve je to u realnom vremenu, jer živimo u vremenu big data. Mi znači taj hardverski dio eksplatiramo našim sotverskim rješenjem i u principu sve se svodi na cloud.

On je kontroliran s naše strane, i uz taj suport puno je jeftiniji kao rješenje nego nešto što je instalirano na samom brodu. U krajnjem slučaju ne morate se oslanjat na servisnu mrežu kao u slučaju radara, kojemu kod bilo kakvog problema morate fizički pristupiti – pojašnjava Mandić.

Dok se došlo do prve ugradnje na elektrokatamaran iCat-a, prošle su skoro tri godine. SailRouter testiran je najprije na mini-kruzerima iz Krila Jesenica, a potom i na jednom od tankera što je građen u trogirskom škveru. Jadransko more im se pokazalo kao dobar test-poligon i zbog njegove pokrivenosti GSM-signalom, pa tako i nužnim podatkovnim prometom, jer se sve počiva na internetskoj konekciji.

Naftni lobi

- Naš primarni cilja su flote od 10 do 50 ili više trgovačkih brodova.Tu vam je dovoljno imati 10 kupaca s ukupno tisuću ili dvije brodova, i naravno godišnju licencu. Njihov je interes svakako ušteda goriva. S naših 10 posto i ukupnom globalnom potrošnjom, to vam je 8 milijardi dolara godišnje uštede za sve svjetske brodare. Mi čak našim rješenjem idemo i na ruku naftnom lobiju, jer do 2020. za 20 posto moraju smanjiti misliju plinova, a do 2050. čak 50 posto – ističe Mandić.

S iCatovim elektrokatamaranom želi dobiti konačnu potvrdu koliko će SailRouter donijeti uštede i u trajanju baterije.

Test elektrobrodom

- Stupili smo u kontakt s tvrtkom koja radi elektrobrod za jedan od nacionalnih parkova, a oni su iskazali su spremnost za ugradnju našeg rješenja. Elektrobrodovi su inače novi proizvod i nitko ne zna što se zbiva s njima na moru, kako im se ponaša baterija. Čak ni sami proizvođači ne mogu pouzdano im odrediti vijek trajanja, jer ovisi plovi li vam brod po mirnom ili valovitom moru.

U konkretnom slučaju plovit će po jezeru i ne bi trebalo biti većih problema, ali je općepoznato da valovi stvaraju probleme za baterije, ta nagla opterećenja prilikom udara broda u njega, ne samo da utječe strukturu broda nego i propulziju, znači motor. To su stvari na koja nitko u ovome trenutku sa sigurnošću ne može odgovoriti. Najbolje ih je izmjeriti i taj dio posla radi SailRouter - reći će Mandić, dodajući da im je nizozemski proizvođač ustupio dvije baterije jer i njega živo interesiraju konačni rezultati.

U ovoj fazi ne pada mu na pamet patentirati rješenje ili pak tražiti investitora. Financijski ga podržava obiteljska tvrtka Itel, a kreditno prati HAMAG-BICRO.

- Najbolja zaštita i pokazatelj vrijednosti našeg softvera bit će onoga trenutka kada iziđe na tržište i dođe do kupaca. To je bolja taktika - Mandićeva je poslovna kalkulacija.

Naslovnica Nautika