Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

NOVINE Svi Spielbergovi ljudi

FILM: The Post; drama; SAD, 2017.; REŽIJA: Steven Spielberg; ULOGE: Tom Hanks, Meryl Streep; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ****

'Novine' su dostojan nasljednik oskarovca 'Spotlight' i klasika 'Svi predsjednikovi ljudi' kojemu dođu kao prednastavak. Film je ljubavno pismo starom dobrom novinarstvu, ispisano dovoljno oštrim perom namočenim u tiskarsku tintu u vrijeme kad u svijetu, nažalost, te iste tinte polako nestaje. Redatelj i njegovi glumci, svi Spielbergovi ljudi, žele zaustaviti taj nestanak i za novinarstvo se bore do zadnje kapi tinte.

Meštar ovogodišnje dodjele Zlatnih globusa Seth Meyers našalio se tijekom ceremonije i na račun filma “Novine“. “'The Post' je film o novinarskom integritetu u režiji Stevena Spielberga te s Tomom Hanksom i Meryl Streep u glavnim ulogama…“, započeo je Meyers prezentersku govoranciju, no u tom trenutku ga je prekinula žena iz produkcije stupivši na pozornicu noseći u naručju četiri Zlatna globusa za kipiće vječito pretplaćenog redatelja i glumce. “Ne, ne još, trebamo pričekati i vidjeti što će se dogoditi“, odmahnuo je rukom Meyers pokušavajući ostati mrtav ozbiljan.

Na koncu se nije dogodilo da “Novine“ osvoje naramak nagrada, štoviše nisu potvrdile nijednu od šest nominacija za Zlatni globus u kategorijama drame (film, režija, glavna muška i ženska uloga…). Možda više sreće bude na Oscarima za koje će “novi Spielberg“ zasigurno biti ubrzo predložen. No, kvragu i nagrade. Spielberg, Hanks i Streep ionako više ne znaju gdje bi s njima; samo Oscara zajedno imaju osam. Bitnije je da je “The Post“ ispao kvalitetan, aktualan i relevantan, dostojan nasljednik nedavnog oskarovca “Spotlight“ i klasika “All The President's Men“ kojemu dođe kao prednastavak. A ispao je, i to višestruko.

Spielbergova (st)rasna oda pravom novinarstvu i slobodi tiska, fokusirana oko objave “top secret“ dokumenata (tzv. Pentagon Papers) posvećenih uzroku i posljedici rata u Vijetnamu, ne dolazi samo u kina u razdoblju kad je istina postala često stran pojam, a lažne vijesti su se udomaćile u medijima. Film, još intrigantnije, stiže iz vizionarske hollywoodske tiskare kao naručen nakon burne medijske godine, od Trumpovih “tweetova“ uperenih protiv novinskog poslovanja do afere Weinstein.

S tim u vidu, gledajući film je frapantno koliko se Trump ponaša slično kao prijašnji predsjednik i stoji “blizu izjavi 'ja sam država'“, što je za Nixona rekao glavni urednik “Washintgon Posta“ Ben Bradlee (Hanks). U svjetlu slučaja Weinstein, jednako je nevjerojatno kako je najprije “New York Timesova“, potom i “Postova“ objava strogo povjerljivog povijesnog pregleda uloge Amerike u Vijetnamu unatoč zabrani, dovela do toga da se i ostali mediji povedu za njihovim hrabrim primjerom razotkrivanja dugogodišnjih tajni, odnosno da jedna žena, nakladnica Kay Graham (godinama ne baš ovako sjajna Streep), iz toga izađe kao pobjednica nakon što je stavila sve na kocku.

Znači, “The Post“ nije zamrznut u vremenu i opstoji izvan temporalnog vakuuma, pače djeluje kao ogledalo 2017., premda je lociran u 1971. godinu. Momentum filma “Novine“ koji se bavi s novinarskim jučer podešen je na novinarsko danas. Bi li “The Post“ bio ovako važan da je izašao u doba “Spotlighta“? Tko zna, no ovako jest i mogao bi biti sutra. Ne bi nas iznenadilo da londonski “Prince Charles Cinema“ jednog dana zavrti maraton “Novine“-“Svi predsjednikovi ljudi“-“Spotlight“, tj. da neki novinar-filmofil u “Kinoteci“ budućnosti izabere “The Post“ u programu “Odabrao umjesto Đele Hadžiselimovića“.

“Novine“ su ljubavno pismo starom dobrom novinarstvu, zaštiti “prava na objavljivanje – objavljivanjem“ i “jebenoj slobodi tiska“ (Bradleejeve riječi), ispisano dovoljno oštrim perom namočenim u tiskarsku tintu u vrijeme kad u svijetu, nažalost, te iste tinte polako nestaje. Redatelj i njegovi glumci, svi Spielbergovi ljudi, žele zaustaviti taj nestanak i za novinarstvo se bore do zadnje kapi novinske tinte. “The Post“ je režiran poput dobro napisanog i ekonomično ispričanog novinskog članka koji ima glavu i rep.

Entuzijastični Spielberg barata novinskom terminologijom i u redakciji se osjeća kao kod kuće, hvatajući kamerom važne pozive/objave vijesti u interijerima, ali i eksterijerima (kadar s izvrsnim Bobom Odenkirkom kao Benom Bagdikianom ispred telefonske govornice) te dirigirajući orkestrom sastavljenim od uhu ugodnih zvukova tipkanja pisaće mašine, zvonjave telefona i samog telefoniranja. Ovo je punokrvni Spielberg, smješten negdje između dva pola njegove redateljske ličnosti – angažiranog i zabavnjačkog.

Potonje se očituje u zadnjoj trećini filma kad “Novine“ nadrastaju političku dramu i postaju napeti triler (deset sati do “deadlinea“, dva do prijeloma…), ali i redateljskom pristupu važnim otkrićima, pri čemu se kutija s dokumentima štuje kao Zavjetni kovčeg iz prvog “Indiane Jonesa“, a ne zazire se ni od “spielbergovske“ magije (scena kad listovi novina polete na vjetru i odlete iz ruku čitača). Filmofili i kritičari, dakle, mogu naći dosta toga za sebe u “The Postu“, novinari pogotovo. Svakog novinara proći će srsi od savršeno kadriranog prizora šetnje Bena i Kay kroz tiskaru tijekom rotacije sutrašnjeg izdanja “Posta“. Tekst je gotov. Tiskajte “Novine“.

Od Hanksa do Robardsa

U filmu “All The President's Men“, o aferi Watergate koja je uslijedila nakon “Pentagon Papersa“, Bena Bradleeja je igrao Jason Robards koji će godinama kasnije s Hanksom glumiti u “Philadelphiji“. Nakon gledanja Spielbergova filma dođe vam da smjesta posegnete za “Svim predsjednikovim ljudima“ na DVD-u. Slavni novinar “Posta“ iz tog filma Bob Woodward u “Novinama“ se ne spominje, ali njegovog tumača Roberta Redforda vidimo u prolazu na plakatu vesterna “Butch Cassidy i Sundance Kid“.

Naslovnica Cinemark