Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

MADAME Pepeljuga na rubu živčanog sloma

FILM: Madame; komična drama; Francuska, 2017.; REŽIJA: Amanda Stehrs; ULOGE: Rossy De Palma, Toni Collette; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ***

Rossy De Palma uživa u rijetkoj glavnoj ulozi izvan španjolskog filma i nama je podjednak užitak gledati je kao titularnu Madame, sluškinju Mariju koja na nagovor bogate američke gazdarice Anne postaje njezina prijateljica iz visokog društva tijekom jedne gala večere u Parizu. Zaigramo li se riječima i opišemo li Mariju kao Pepeljugu na rubu živčanog sloma, opisujemo i sam film, neujednačenu, ali poticajnu kombinaciju bajkovite romantične komedije i festivalske drame uzemljene u stvarnosti. Zapravo, Maria je Pepeljuga, a Anne je na rubu živčanog sloma.

Nju, Rossy De Palmu, znate iz filmova legendarnog Pedra Almodovara. Jedno od najprepoznatljivih ženskih lica španjolske kinematografije. Dobro znani filmovi. “Zakon žudnje“, “Žene na rubu živčanog sloma“, “Veži me!“, “Kika“, “Cvijet moje tajne“, “Slomljeni zagrljaji“, “Julieta“. Dakle, njih čak sedam od početaka njegove karijere do nedavne “Juliete“. Toliko ih s Almodovarom ne može nabrojati ni zvjezdana oskarovka Penelope Cruz. Almodovar, nažalost, nije režirao “Madame“, ali je, interesantno, spomenut u filmu pred nama zajedno s Antoniom Banderasom.

A u filmu glumi njegova kućna glumica De Palma. I ima rijetku glavnu ulogu, osobito izvan španjolske kinematografije. De Palma uživa u povjerenoj prilici i nama je podjednak užitak gledati je kao titularnu Madame iz istoimenog filma. Sluškinju Mariju koja na nagovor bogate američke gazdarice Anne Fredericks (Toni Collette) postaje njezina prijateljica iz visokog društva tijekom jedne gala večere u Parizu, sve zbog praznovjerja što je nenadani broj gostiju u zadnji čas ispao 13 jer “to donosi nesreću“.

Zaigramo li se riječima i opišemo li Mariju kao Pepeljugu na rubu živčanog sloma, opisujemo i sam film, neujednačenu, ali poticajnu kombinaciju bajkovite romantične komedije i festivalske drame uzemljene u stvarnosti početnim “le pesimističan, le realističan“ riječima bogataša Boba (Harvey Keitel). Zapravo, Maria je Pepeljuga, a Anne je na rubu živčanog sloma. Maria je dobila priliku kakvu sanja svatko njezinog društvenog staleža. Biti dio aristokracije. Večerati sa šefovima. Biti služena, ne služiti.

Anne je dala Mariji jasne upute za igranje uloge misteriozne španjolske plemkinje (“prelaziš s ABC-a na HBO“) prije večere na koju dolazi viša klasa, među ostalim i gradonačelnik Londona s mužem. “Ne smiješ reći da si služavka, ponašaj se kao prijateljica. Ne govori, ne pij i ne smiješi se previše“, dano joj je do znanja. Međutim, Maria se malčice previše uživjela u maskaradu i od svakog gutljaja vina sve se više opustila, počela “otvarati“, od tihe gošće se pretvorila u glasnu - ona priča neprikladne viceve i koketira s Britancem Davidom (Michael Smiley) kojemu je kolačić sreće na dolasku rekao “večeras ćete upoznati nekog posebnog“.

Amanda Stehrs režira večeru za pet pronalazeći sudar kultura ispod blještavila lomljivih kristalnih čaša i srebrnog pribora za jelo lažnog sjaja. “Zli ste. Ne, samo Francuz“, jedan je od britkih dijaloga filma još ponekih pamtljivih rečenica, pa tako Annein muž Bob sarkastično primijeti “Možda je usisavanje novi pilates“ kad David postane opčinjen Marijom, a i ona njime. Kamera za vrijeme večere obilazi stol i upoznaje goste, ali najviše se zadržava na Mariji čija naivnost i neiskvarenost strši u odnosu na ostale dok se ona nalazi izvan kuhinje kao svoje ugodne zone i zlatnim srcem nadilazi okvire potencijalno karikaturalnog komičarskog lika.

Primjera radi, Maria ističe filmove Hugha Granta, znači romantične komedije, kao najdraže jer ljudi vole sretne završetke, kad netko potrči za ljubavi i doživi poljubac na kiši. Ona će, sretna, govoriti, piti i smiješiti se, na užas i kolutanje očiju Anne. Collette je uvijek dobra i možda nikad prije ovako seksi, no njezin lik postupno odlazi u ekstrem ljubomore prema Mariji i (ne)mogućoj vezi s Davidom jer “ne pripada tom svijetu“. Anne je postala toliko antipatična i zlobna da se ne čini kao žena od krvi i mesa, nego filmski lik, kalkuliran i fabriciran do maćehe iz “Pepeljuge“ na kvadrat, iako joj je opravdanje za to što je sama nesigurna i nesretna.

U tom segmentu “Madame“ počinje vrludati, a film s puta skreću mahom nezanimljivi podzapleti, poput Anneine afere s Antoineom (Stanislav Merhar), oženjenim za Helene (Violaine Gillibert), te Bobova preljuba s mladom Fanny (Josephine De La Baume) na koju je oko bacio i njegov sin Steven (Tom Hughes). Ne želimo gledati patvorenu, generičku sapunicu, već Mariju i njezin prilično dirljiv, nepatvoreni odnos s Davidom. Želimo navijati da doživi sve ono zbog čega voli(mo) rom-comove Hugha Granta.

U kinu na hororu

Kad David odvede Mariju u kino, ne bira nešto od Almodovara, niti neki rom-com. “Što ćemo gledati“, pita ga Maria. “Horor, naravno“, odgovara David potvrđujući riječima “da mi možeš pasti u zagrljaj“ kako je horor idealni “date movie“.

Naslovnica Cinemark