Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

TRAŽI SE STARI Wilson u kupe, Helms u špade

FILM: Father Figures; komedija; SAD, 2017.; REŽIJA: Lawrence Sher; ULOGE: Owen Wilson, Ed Helms; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: * ½

Dok Owen Wilson glumi vedrog Kylea kao da se nalazi u priprostoj komediji, Ed Helms tumači depresivnog Petera ponašajući se da je pred kamerama nekog obiteljski intoniranog 'indie' filma. Svaki je u svom filmu, a redatelj ih ne uspijeva odgovarajuće spariti i pomiriti njihove razlike.

“Sad shvaćam kako je bilo Lukeu Skywalkeru.“ – “Traži se stari“ (2017.)

Prvotni, “bastardni“ naslov iz više je razloga pristajao komediji “Father Figures“, kod nas puštenoj u kina kao “Traži se stari“. Popularni komičari Owen Wilson i Ed Helms u filmu glume braću/dvojajčane blizance na proputovanju Amerikom u potrazi za biološkim ocem nakon što od majke (Glenn Close) na njezinom novom vjenčanju (!) doznaju kako pokojni čovjek kojeg im je godinama pokazivala na fotografijama nije zapravo bio njihov tata. Izvorno naslovljen “Bastards“, film je mijenjao čak tri datuma kinopremijere, usput promijenivši i naslov u zgodnu “georgemichaelovsku“ igru riječi “Father Figures“.

Trebao je u kinodistribuciju još u studenom 2016., potom je pomaknut na siječanj 2017. i onda se još jednom odgodio za sami kraj minule godine prepušten uzaludnom koškanju sa zvučnijim “Posljednjim jedijem“, “Najvećim showmanom“ i “Jumanjijem 2“. Studio Warner Bros odnosi(o) se, dakle, prema donedavnim “Bastardsima“ kao da je njegovo bastardno, neželjeno dijete, izvorno (ionako) začeto od strane Paramount Picturesa koji se u konačnici povukao iz projekta i proslijedio scenarij “warnerovcima“.

Vrlo ironično, s obzirom na osnovnu premisu i susrete braće s nekoliko potencijalnih očeva (igraju ih, redom, poznati bivši igrač američkog “footballa“ Terry Bradshaw, te izvrsni glumci Ving Rhames, J.K. Simmons, Christoper Walken), a i činjenicu da je film ispao dvojajčani bastard simplističke, vulgarne hollywoodske komedije i melankolične “road movie“ dramedije kakve voli Sundance festival. Dok Wilson glumi vedrog Kylea Reynoldsa kao da se nalazi u jednoj takvoj priprostoj komediji, komičarska zvijezda hit-serijala “Mamurluk“ Helms tumači depresivnog Petera ponašajući se da je pred kamerama nekog obiteljski intoniranog “indie“ filma, recimo s redateljskim potpisom Noaha Baumbacha (“Greenberg“) ili Tamare Jenkins (“Obitelj Savage“).

Svaki je u svom (drukčijem) filmu, jedan igra u kupe, drugi u špade, što je načelno okej za komediju ako se glumačke/komičarske suprotnosti privlače. Napisano potvrđuje ponovno gledanje legendarnih “Blizanaca“ sa Schwarzeneggerom i De Vitom - od njih je “Traži se stari“ maznuo i prepravio centralnu premisu do inverzije, zamijenivši potragu za biološkom majkom po Americi s potragom za ocem za kojeg su također naknadno doznali da je živ i odlučuju ga naći i upoznati prvi put u životu. Međutim, ovdje to nažalost nije slučaj.

Nesumnjivo i zato što redatelj-debitant Lawrence Sher (kućni snimatelj Todda Phillipsa od “The Hangover“ franšize, preko “Due Date“, do “War Dogs“) muku muči da pojedinog glumca/lik prilagodi filmu, a ne uspijeva ih spariti na odgovarajući način, tj. pomiriti njihove razlike u široj slici komedije oslikane u scenariju Justina Malena (“Office Christmas Party“), prilično nadahnutom “Twinsima“. Neke dijaloške partije parafraziraju Arniejeva i Dannyjeva dodavanja, npr. kad Kyleova bolja, egzotična polovica Kylani (Jessica Gomes), pozdravljajući Petera na havajski način, kaže “osjećam tvog brata unutar tebe“, a Wilsonov lik doda “ja jesam unutar tebe, blizanci smo“.

Ili kad Peter, suočen s otkrićem koje mu mijenja život iz temelja, “devitovski“ izjavi “život mi se svodi na govno“. Naime, njihova majka je, slušamo ispovjed pri početku filma, izmislila sve priče jer, kao, nije bila sigurna tko im je tata, budući da su to bile lude sedamdesete, doba “Studija 54“, droge i seksa. “Idem ga pronaći“, usklikne Peter. “Idem i ja“, prikači se Kyle, a Peter nevoljko pristane na njegovu pratnju. “Smiješ poći, ali ne budi iritantan“, kaže on. Kyle nije iritantan (Wilson ima samokontrolu i takta), iako za podzadatak potrage za ocem stavlja direktivu da mu brat, udovac i samohrani tata, mora nešto ševiti, no film znade biti naporan u neučtivosti, seksualnom rječniku i šalama iz toaleta.

Lako što Rhamesov lik govori kako je njihova majka svojedobno bila “šaptačica kitama“; kako komentirati scenu kad Kyle ode u WC na odmorištu i tamo neki klinac počne urinirati po njemu pokraj pisoara, a njegov ga otac iz kabine za veliku nuždu ohrabruje da iz odgojnih pobuda uzvrati istom mjerom (“piški i ti na njega“)? Svašta!!! Mada, zahodski humor mogao se nazrijeti predstavljanjem proktologa Petera (“povazdan zuri u šupke“), a potencijalno rušenje tabua njegovim seksom za jednu noć sa Sarah O'Callaghan (Katie Aselton) koja bi mu, doznat će sutradan, mogla biti sestra. Ne berite brigu, nije - citat iznad početka teksta (“Sad shvaćam kako je bilo Lukeu Skywalkeru“) referira se na mogućnost da je jedan od očeva “negativac“.

No, takvi neotesani momenti miješaju se s trenucima “soul searching“ samopropitivanja, čak i skliznućem u nekakav čudni magični realizam vezan za lik crnca stopera (Katt Williams) kojeg će braća povesti nakon što se bizarno uvjere da nije serijski ubojica i zatim se naći s njim na pruzi u autu ispred nadolazećeg vlaka. Film ima koncentraciju ADHD djeteta i nedostaje mu čvršći fokus. Ogledni primjer za to jest scena u veterinarnici pred kraj priče, ekvivalentna smijanju na sprovodu - braća prekidaju ozbiljnost situacije jer im pogled privuče uspavani mačak s neprirodno velikim testisima. Scena remeti neočekivano tugaljivu melodramatičnost finalnog otkrića, premda se tajna (o) braći mogla razotkriti i ranije, ali onda ne bi bilo filma. Uglavnom, nije smiješno. Tužno je.

Možda negdje postoji bolja verzija filma

Nekih scena iz foršpana uopće nema u filmu (Wilsonov bijeg od nekog ženskog tima/školarki), što znači da negdje možda postoji i bolja verzija. Dok je ne vidimo, možemo pohvaliti barem izgled filma. Vidi se, naime, da je iza kamere nekadašnji direktor fotografije s obzirom da “Traži se stari“ izgleda baš kao film, ne neki dugometražni sitcom.

Naslovnica Cinemark