Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

ZEMLJA TAME Sveto ime osveta

FILM: Underverden; akcijska drama; Danska, 2017.; REŽIJA: Fenar Ahmad; ULOGE: Dar Salim, Stine Fischer Christensen; DISTRIBUCIJA: Discovery; OCJENA: *** 1/2

Postupan silazak obiteljskog čovjeka i visokog pripadnika danskog društva u mračno podzemlje ne bi možda bio nešto novo ni posebno da ovaj osvetnik nije (imigrant) iračkog podrijetla. Dok se u Iraku i dalje zbrajaju žrtve američke 'war on terror' invazije, liječnik Zaid u Danskoj prisilno vodi vlastiti mali rat, na tragu Ramba. Zbog podrijetla (anti)heroja osveta je sveto ime u 'Zemlji tame'.

Društvena i politička relevantnost “Zemlje tame“ redatelja Fenara Ahmada vrijedna je pažnje, pa i osvježavajuća za jedan načelno klasični (akcijski) film osvete. Postupan silazak obiteljskog čovjeka i visokog pripadnika danskog društva u mračno podzemlje, gdje traži odgovorne za stradavanje mlađeg brata, ne bi možda bio nešto novo ni posebno da ovaj osvetnik nije (imigrant) iračkog podrijetla. Dok se u Iraku i dalje zbrajaju žrtve američke “war on terror“ invazije, liječnik Zaid (Dar Salim u dojmljivoj psihofizičkoj ulozi) u Danskoj prisilno vodi vlastiti mali rat, na tragu Ramba u njegovom prvom i najboljem filmu.

Prigodom Zaidove posjete roditeljima poslije bratova sprovoda i upuštanja u žustri dijalog s ocem o njima, Iračanima u Danskoj, na televiziji, u pozadini razgovora, vrte se ratne scene s Bliskog istoka. U filmu “Darkland“, ili izvorno “Underverden“, rat s TV-a prenijet će se na ovu stranu filmskog ekrana, samo u nešto drukčijem obliku. Zaid neće vojevati bitke protiv bijelaca, Danaca poslanih na Bliski istok, kao u kod nas nedavno prikazanom “Ratu“ Tobiasa Lindholma, također s Darom Salimom ispred kamere.

Borit će se, poput Ramba, protiv svojih ljudi, zemljaka, dakle Iračana umiješanih u organizirani kriminal koji je njegova brata dezorganizirao od života. Radit će to Zaid zato što danska policija baš i ne poduzima brze korake da uhvati krivce. Dodatni pokretač za odmazdu jest njegovo izjedanje od grižnje savjesti - otpremio je brata Yasina (Anis Alobaidi) kad mu je, netom nakon neuspješne pljačke banke, banuo na vrata i zatražio pomoć, još jedan, posljednji put, da bi nesretnik sutradan bio zaprimljen na hitnu s teškim ozlijedama (premlaćen na smrt) i nije mu bilo spasa.

Zbog podrijetla (anti)heroja osveta je sveto ime u “Zemlji tame“ i svojom i(s)konskom pradavnošću je opozitna futurističkom interijeru zgrade s kupolastim hodnikom u kojoj Zaid živi s trudnom suprugom stine (Stine Fischer Christensen; “Nakon vjenčanja“). On je, dakle, fanatički spreman na sve kako bi je sproveo, makar pritom žrtvovao posao, familiju i svoj život. Međutim, redatelj Ahmad je previše opterećen s društveno-političkim “nešto-je-(i dalje)-trulo-u-državi-Danskoj“ podtekstom.

Ahmada, naime, tangira i (aktualna) imigrantska ksenofobija bjelačkog svijeta prema osobama tamnije boje kože, tj. getoizacija iračkih izbjeglica i njihova (dez)integracija u dansko društvo – na jednog uspješnog Zaida dolazi desetak ološa, nasilnika i gangstera, od njegova brata, sitnog lopova, do krupnog kriminalca Semiona (Ali Sivandi) za kojeg je radio kao potrčko. Redateljeva opterećenost važnim temama radi nauštrb akcije i znade djelovati proračunato kako bi “Darkland“ prošao u očima filmske kritike i selektora festivala kao moderni europski festivalski film, a ne akcijski triler osamdesetih prebačen u dvijetisućite.

To je šteta budući da Ahmad i njegov direktor fotografije Kasper Tuxern imaju oko za akcijske scene, što je vidljivo u uvodnoj pljački, kad kamera ne ulazi s Yasinom u banku, već samo osluškuje viku i metke iznutra, nestrpljivo ga čekajući da izađe na ulicu i dade gasa na skuteru, prethodno znalački ovjekovječivši jedan sudar, a posebice u finalnoj trećini, sa Zaidom kao crnim osvetnikom iz pakla osvijetljenim crvenim neonima u interijerima. U nekoliko navrata se teško oteti impresiji kako Ahmad forsira dramu i pomalo se stidi žanra unutar kojeg dr. Zaid operira, valjda stoga što je “Zemlja tame“ tip filma kakav su osamdesetih iskalili akcijaši poput Van Dammea, Seagala i Lundgrena, ugledani na osvetnika Bronsona.

Van DammE i Seagal instantno padaju na pamet kad kamera uokviri fotografiju Saida iz mladih dana u kimonu s visokim pojasom iz karatea i on opet počne trenirati, lupati rukama i nogama u vreću i fokusere, kako bi se pripremio za okršaj s kriminalcima, a njegovo “istjerivanje pravde“ podsjeća na prvog filmskog “Punishera“ Lundgrena. Novomilenijski hit-serijal “96 sati“ s Liamom Neesonom nije se sramio akcijskih korijena, možda i zato što je njegov glavni glumac imao dramsku facu. Salim ima akcijsko lice i izgleda kao irački Vin Diesel s nešto manje mišića.

Kickboxer iz Danske

Dar Salim je akcijsku ulogu shvatio ozbiljno. Podvrgnuo se intenzivnom treningu kickboxinga, i to pod ravnanjem Larsa Krusae, trenera kickboxing danske reprezentacije.

Naslovnica Cinemark