Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

EMOJI FILM Više onako 😒 nego 'kaka' 💩 crtić

FILM: The Emoji Movie; animirana avantura; SAD, 2017.; REŽIJA: Tony Leondis; Glasovi: T.J. Miller, James Corden; DISTRIBUCIJA: Continental; OCJENA: **

'The Emoji Movie' u totalu nije toliko loš, premda prije svega funkcionira kao proračunata korporativna mašinerija s ciljem pospješivanja prodaje mobitela, pa tek onda kao crtić snimljen da poduči i(li) zabavi publiku. Animiranom filmu koji djeluje poput produžene reklame za pametni telefon može se zamjeriti neprikriveno oglašavanje, no zar drugi crtići ne odašilju slične 'merchandising' vibracije, samo što se radi o igračkama umjesto mobitela?

“Tko ima vremena tipkati?“ – “Emoji Film“ (2017.)

Blaćenju “Emoji Filma“ nema premca u novijoj povijesti (animirane) kinematografije. Kritičari i publika kao da se natječu tko će više sasjeći film i s guštom ga dovode u vezu sa smeđim “poop emojijem“, onim u obliku kakice 💩. Nisi “in“ ako ne pljucaš po crtiću Sony Pictures Animationa (serijal “Hotel Transilvanija“, “Štrumpfovi“) koji trenutno broji jedva šest posto pozitivnih kritika na Rotten Tomatoesu, a njegov IMDb rejting iznosi 1.5 (u ocjenama do 10). Po tome ispada da je “The Emoji Movie“ jedan od najgorih (animiranih) filmova svih vremena, ako ne i najgori 😵.

No, viđali smo i gore filmove, pa čak i crtiće od ovoga, ili tek neznatno bolje (ove godine “Mali šef“, pa i treći “Gru“), ali nisu doživjeli ovakvo “hejtanje“, već masovno “lajkanje“. Ovaj kritičar bi “poop“ zamijenio za “meh“ 😒 i povremeno namjestio drugi izraz emotikonskog lica, ovisno od scene do scene, što uspijeva i protagonistu crtića Geneu ili po naški Juri (glas komičara T.J. Millera) koji je službeno “maaa“ emoji, ali kad ne treba može biti i drukčiji 😊 😉 😛 😝 😣 😬. Dakle, “Emoji Film“ u totalu nije toliko loš koliko je - onako. Ambicije osrednjih dometa pokrenute su kratkometražnim crtićem “Psićem“ iz svijeta “Hotela Transilvanije“, sklepanim na brzinu, prvenstveno kako bi klincima poručio da je treći dio avantura Drakuline obitelji u pripremi.

Tako djeluje i “The Emoji Movie“ – prije svega kao proračunata korporativna mašinerija s ciljem pospješivanja prodaje mobitelskih aplikacija i reklamiranja Dropboxa, YouTubea, odnosno smartphone igrica poput Just Dance Now i Candy Crusha, pa tek onda crtić snimljen da poduči i(li) zabavi publiku. Usporedimo li animirani kratkiš ispred ovog crtića s onima uoči Disney-Pixarovih (“Paperman“, “Lava“…) razlika je očita i ekvivalentna razlici između “Emoji Filma“ i remek-djela “Priča o igračkama“, “Krš i lom“ i “Izvrnuto obrnuto“, ili Warner Brosova “Lego Filma“ koje vizualno i idejno pokušava oponašati.

Primjerice, pogledamo li samo scenu u kojoj ugašena, dezorijentirana plesačica igrice Just Dance Now govori kako “samo želi plesati“ sa scenom nestanka imaginarnog prijatelja iz “Inside Out“, uviđamo koliko je “The Emoji Movie“ inferioran jednom od uzora. Pa ipak, postavka je u osnovi zanimljiva nakon što smo odgledali oživjele igračke i lego kocke, te uranjali u videoigrice i um djevojčice. “Emoji Film“ postavlja pitanje što se događa u unutrašnjem svijetu prosječnog pametnog telefona punog emotikona s kojim će se u uvodu fotkati logo Columbia Picturesa.

“Svaki sustav aplikacija je planet za sebe“, uvodi nas Jura/Maaa u priču i upoznaje sa svojim svijetom (Tekstograd) i korisnikom Alexom (Jake T. Austin). Njemu, tinejdžeru, sve se vrti oko mobitela, a svoje osjećaje izražava emotikonima, jer “tko ima vremena tipkati“. Antropomorfni emotikoni s osobnostima koje zrcale njihovu vanjštinu, kao što su Vrag, Šakoglavi, Ruka koja daje pet, Palac gore ili Kaka s glasom cijenjenog glumca Patricka Stewarta (!), imaju, pak, svoju svrhu i rade svoj posao u Tekstogradu, gdje srećemo i starije “emojije“, one koji su se pisali sa zagradama, minusima i slovom P.  Ukratko, Smješko se mora smijati, plačko plakati.

No, Maaa nije takav i posjeduje šire ekspresije. Zaplet počinje kad korisnik poželi poslati emotikon djevojci koja mu se sviđa, ali naizgled ne reagira na njega, te izabere “Maaa“, a naš junak s krizom identiteta složi krivo lice (ne jedno, nego više njih) i tako pogrešan bude poslan na mobitel. Šefica izbornih emotikona Smješka, koju vokalno pogođeno tumači Maya Rudolph i čitavo vrijeme ne skida manični osmijeh s lica (“Ja sam stvorena kao Smješka pa se smijem“), odluči izbrisati Maaa zbog kvara, nakon čega se on daje u bijeg s degradiranim Daj pet (James Corden) kako bi pronašli hakericu (Anna Faris) koja će prvoga reprogramirati, a drugoga vratiti među favorite.

Tijekom avanture u dostatno spektakularnom pikseliziranom svijetu tekstualnih aplikacija i pozadina, oni će sresti internet trolove, viruse i spamove, upasti u smeće i zamalo nestati korisnikovim brisanjem svega unutar mobitela, ali usput, dakako, naučiti najstariju moguću lekciju iz crtića. A to je: nema ništa loše u tome da si svoj i drukčiji od okoline (npr. hakerica je nezadovoljna ponuđenim izborom u prvom setu mobitela da bude ili princeza ili mladenka), konkretno “emoji“ s više osjećaja u jednom i jednim pravim prijateljem umjesto stotinu onih koji te “lajkaju“. Istina, izlizano i tek malčice “apdejtano“, ali zar te po(r)uke ne šalje svaki drugi animirani film?

U negativnom smislu se ističe i karakterizacija lika Alexa koji čitav film mozga kakav emotikon poslati simpatiji, no zar (današnji) tinejdžeri suženog raspona koncentracije i manjka vremena za tipkanje nemaju slične probleme i izražavaju ih jezikom u slikama, jer riječi više nisu “fora“? Animiranom filmu koji djeluje poput produžene reklame za pametni telefon i raznolike aplikacije može se zamjeriti neprikriveno oglašavanje - šareni i čarobni svijet unutar mobitela mami klince da roditeljima naloži kupnju smartphonea, ali zar drugi crtići ne odašilju slične “merchandising“ vibracije, samo što se radi o igračkama i tome slično? Zar razlog postojanja “Malaca“ nije, među ostalim, samo izgovor za prodaju Gruova “mercha“? 😜

60 milijuna dolara, 6000 gledatelja

Usprkos katastrofalnim reakcijama, “Emoji Film“ nije takva katastrofa na kinoblagajnama. Dosad je u svijetu uprihodio 60-ak milijuna dolara na budžet od 50. U hrvatskim kinima ga je u prvom tjednu vidjelo 6551 gledatelj.

Naslovnica Cinemark