Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

ODABRANI (STANJE MILOSTI) Meci, sveci i grešnici

FILM: State of Grace; krimi drama; SAD, 1990.; REŽIJA: Phil Joanou; ULOGE: Sean Penn, Ed Harris; OCJENA: **** 1/2

Komplicirane moralne dvojbe (policajac infiltriran među bivše mafijaške drugare) film ne pojednostavljuje, već ih postavlja na simboličkoj ravni, među grešnike koji pod raspelom pokušavaju postati sveci i pronaći uzvišeno stanje milosti, a sve to savršeno zaokružuje akcijski klimaks.

Tempiranje kinopremijere nije išlo na ruku kriminalističkoj drami “Odabrani“ (1990.) Phila Joanoua, nekoć znanoj i pod naslovom “Stanje milosti“. “State Of Grace“ je predodredio svoju sudbinu kad se otvorio u rujnu 1990. istovremeno sa Scorseseovim slično žanriranim epom “Goodfellas“, također lociranim u New York. U kinima i na dodjeli Oscara bilo je mjesta za samo jedan mafijaški film, i to “Dobre momke“. Scorseseovi italoamerički mafijaši preoteli su svjetla reflektora irskim gangsterima, preselivši priču “Odabranog“ u stvarnost.

Naime, irski krimosi s dna mafijaške kace, na čelu s Frankiejem i Jackiejem Flanneryjem (ponajbolje izvedbe karijere Eda Harrisa i Garyja Oldmana), u filmu su se teško nosili s dominantnijim talijanskim kolegama koje vodi Borelli (nezaboravna faca Joe Viterelli u svojoj prvoj ulozi), ali nisu ni pali bez ispaljenog metka. Identična stvar se može reći i za “State Of Grace“, autoru ovih redaka jedan od omiljenih filmova s početka devedesetih, još uvijek zastupljen u VHS kolekciji.

U tom trenutku poražen od “Goodfellasa“, film je s vremenom počeo uživati zasluženu reputaciju malog kult-klasika kad je eho svih njegovih hitaca, a bilo ih je barem stotinjak, godinama kasnije napokon zazvonio u ušima publike i kritike, zaglušenim “Dobrim momcima“. No, Joanouov film uopće nije trebalo uspoređivati sa Scorseseovim budući da se poklapaju samo širežanrovski (krimi-drama) i jedva imaju dodirnih točaka. “Goodfellas“ je pratio uspon jednog “wise guya“ unutar mafijaške organizacije i detaljizirao ustroj iste do sitnih potankosti lišenih romantične kozmetike, ne i epskog zamaha.

“Odabrani“ se gotovo jednako duboko infiltrira u mafiju i mafijašku patologiju, ali priča nije prikazana iz perspektive nekog mafijaša, nego policajca ubačena među gangstere. Film je istodobno bio gangsterska krimi-drama i (akcijski) “undercover“ triler u vremenu kad se murjaci na tajnom zadatku nisu toliko na ovakav način ubacivali među mafijaše, davno prije “Donnieja Brasca“ i precijenjenih “Pokojnih“, a poslije Schwarzeneggerova “Sirovog ugovora“ kao osamljenog i osrednjeg primjerka iz osamdesetih.

“Undercover“ aspekt filma njegovo je najjače oružje. Ulozi su unutar podžanra bili i ostali nikad veći iz razloga što se policajac, Terry Noonan (sjajni Sean Penn), nije na licu mjesta sprijateljio s nekim od mafijaša, načelno dobrim čovjekom u lošem društvu kakav je bio Pacinov Lefty iz “Donnieja Brasca“. Terry se po zadatku ugurao među svoju uličnu škvadru iz djetinjstva koja je avansirala do sitne mafije, a jedan od njih (bio) mu je najbolji prijatelj – Jackie, tip s kojim se opijao, ganjao ženske, upadao u nepodopštine.

Možda bi i Terry završio kao Jackie da nije napustio kvart i prešao na drugu stranu zakona. Na tajnom zadatku Terry se, dakle, neće identificirati s novim mafijaškim životom, kao Donnie Brasco, nego ponovno proživjeti stari kad se vrati kući u četvrt koju više ne prepoznaje. Naselili su je “yuppieji“, za Jouanoua svojevrsni mafijaši - kupuju i rentaju stanove, izbacuju Irce poput Jackieja na ulicu i ruiniraju njihov ugled. Stoga, u scenama intrigantnog anti-“yuppie“ podteksta Jackie samoinicijativno brani kvart od navale, paleći njihove buduće zgrade.

U to uvlači i Terryja vidjevši priliku da se njihovo prijateljstvo nastavi gdje je stalo. “Pojavio se niotkuda, kao da su anđeli proletjeli i ispustili ga“, veli Jackie za Terryjev povratak. Terry će se susresti i s prvom ljubavi Katherine (Robin Wright), sestrom Frankieja i Jackieja koja se udaljila od familije i radi u hotelu. “Nitko ne zaboravlja svoju prvu ljubav“, govori Katherine i zapleše sentiš s Terryjem, dodatno miješajući ionako suprostavljene osjećaje u duši čovjeka koji se sve manje ćuti kao drot.

Razapet između odanosti policijskom poslu i pripadnosti nekadašnjoj ekipi, suočen s prospektom da prokaže i uhiti vlastite prijatelje, te krv bude na njegovim rukama, Terry neuspješno zahtijeva od nadređenog (John Turturro) da ga izvadi odavde, sve više se odajući se nasilju i piću, pokušavajući alkoholom udaviti unutarnje demone u sebi, što je ponekad mučno za gledati, no dramaturški smisleno i potrebno. Komplicirane moralne dvojbe Joanou ne pojednostavljuje, već ih postavlja na simboličkoj ravni, među vjernike-grešnike koji pod raspelom pokušavaju postati sveci i pronaći uzvišeno stanje milosti, “state of grace“ iz naslova filma dozivan anđeoskom glazbom Ennija Morriconea.

U isti mah, Terry je Krist, ali i “jebeni Juda“ – žrtvujući se “viši cilj“ on tiho kopni iznutra da mu bol izlazi isključivo na oči koje samo što ne prokrvare od grizodušja. Emotivno pojačani i osvetnički bolni klimaks, akcijski režiran u najboljoj tradiciji Peckinpaha i Hilla savršeno zaokružuje priču o mecima, svecima i grešnicima, braći po irskoj krvi. Između nevine parade dana svetog Patricka na ulici i krvave “slow motion“ pucnjave u kafiću, s potenciranim zvukom svakog odriješenog metka/grijeha i skršenog inventara, Joanou postavlja razbijeno zrcalo Terryjevih unutarnjih i vanjskih sukoba.

Težina 'Kuma'

Film u nekoliko navrata doseže i težinu “Kuma“, recimo u sceni Frankiejeva suočavanja s vjerojatnošću da mora ubiti vlastitog brata kojeg kasnije zagrli za oproštaj kao Michael nekoć Freda. Snažna je i scena kad Stevie (John C. Reilly) shvati da će ga koknuti i ne uspijeva se odbraniti od brutalnog smaknuća. Dotad poznat po režiji U2-ova “Rattle And Hum“, Joanou je umješno izbalansirao dramski i krimi aspekt. Dakako, U2 se čuje u filmu (“Trip Through Your Wires“), ali i Gunsi (“Sweet Child O'Mine“) i Stonesi (“Street Fighting Man“). Joanou je dvije godine poslije režirao i hičkokovski triler “U posljednjoj fazi“ s Richardom Gereom i Kim Basinger.

Naslovnica Cinemark