Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

BLAGO Povijest kao rupa bez dna

FILM: Comoara; crnohumorna drama; Rumunjska/Francuska, 2015.; REŽIJA: Corneliu Porumboiu; ULOGE: Toma Cuzin, Adrian Purcarescu; DISTRIBUCIJA: Discovery; OCJENA: ****

Za Porumboiua je rumunjska prošlost rupa bez dna pa je krucijalna scena filma Costijevo i Adrianovo kopanje jame sa skrivenim blagom od jutra do sutra. Rupa usred mraka je osvijetljena farom auta – ironičnim tračkom svijetle budućnosti za nadolazeći naraštaj djece kao njihova najvećeg blaga.

Povlačenje rumunjskog "novog vala" s festivalskih obala neće se, hvala na pitanju, još tako brzo dogoditi. Plima rumunjskog filma i dalje podiže zavidnu razinu europske, pa i svjetske, kinematografije, do daljnjega prolongirajući kvalitativnu oseku. Većina najboljih rumunjskih filmova možda jest snimljena u razdoblju od 2005. do 2010. u režiji Cristiana Mungiua ("4 mjeseca, 3 tjedna i 2 dana"), Cristija Puiua ("Smrt gospodina Lazarescua", "Aurora"), Radua Munteana ("Utorak, nakon Božića"), Corneliua Porumboiua ("12:08 Istočno od Bukurešta", "Policijski, pridjev") ili Radua Judea ("Najsretnija djevojka na svijetu") i Floriana Serbana ("Ako mi se fućka, fućkam"), no nevjerojatna vitalnost ključne istočnoeuropske kinematografije novog milenija nastavila se održavati i zadnjih pet-šest godina.

Samo bi neki lud čovjek osporio vrijednost Judeova dvojca "Svi u našoj obitelji" (2012.) i "Bravo!" (2015.), Mungiuova "Iza brda" (2012.), "Poze djeteta" (2013.) Calina Petera Netzera, Puiuove "Sieranevade" (2016.) i "Pasa" (2016.) Bogdana Mirice. Unutar plodne sezone 2015./2016. sakrio se i jedan filmski zlatnik koji, u očekivanju prošlogodišnje Mungiuove "Mature", evo tek sada gledamo u kinima, odnosno splitskoj "Kinoteci" – "Blago", posljednji uradak zlatnog dečka "novog vala" Porumboiua. Ovo "sakrio se" i "zlatnik" krajnje precizno odgovara crnohumornom filmu fokusiranom na dvojicu muškaraca u potrazi za blagom (zlato, rubini...) zakopanim izvan Bukurešta.

Osim što potiče kvalitetu rumunjske kinematografije, "Comoara" (2015.) pokazuje kolika je povezanost među "novovalovcima" kao svojevrsnim dijelovima jedne velike filmske slike. "Blago" se otvara dužim kadrom usred vožnje u automobilu, gdje se sin protagonista Costija (Toma Cuzin, "Aferim!") malo ljuti na tatu zato što je zakasnio po njega. Prošlogodišnja "Sieranevada" također je započinjala prolongiranom dijaloškom partijom tijekom vožnje u autu, a muž i žena (Mimi Branescua, Catalina Moga) u razgovoru su se doticali njihove kćerke i bajki, dok Costi svome sinu za laku noć čita priču o Robinu Hoodu. Nadalje, potraga za blagom odvija se u selu van ruke (Islaz) kamo je Costijev susjed Adrian (debitant Adrian Purcarescu) od djeda naslijedio kuću, baš poput Romana (Dragos Bucur; "Politist, Adjectiv") u filmu "Caini".

Za vrijeme Costijeva i Adrianova pohlepnog kopanja, gotovo da smo očekivali kako bi lokalni gangsterski negativac Vlad Ivanov mogao odnekle izviriti i dodatno zakomplicirati stvari. Pišemo "dodatno", jer na scenu će u neku uru doći seoska murja od koje su Adrian i Costi strahovali zbog obveze prijavljivanja blaga ako je posrijedi nacionalna baština ili povijesna vrijednost s nagradom od 30 posto za nalaznika, nakon čega će se radnja preseliti u policijsku postaju prepoznatljive apsurdističke i opresivne rumunjske birokracije iz Porumboiuova "Policijski, pridjev" i Puiuove "Aurore".

Od klasičnih toponima "novog vala" Porumboiu ne bježi, računajući i njegove duge kadrove ovjekovječene ukopanom statičnom kamerom, bilo da Costi razgovara s direktorom tvrtke za detektore metala ili nešto u tom stilu. Adrian i Costi žive posttranzicijsku/"čaušeskuovsku" rumunjsku stvarnost boreći se da je prežive. Prvi je u kreditu do grla i zato pita drugoga da mu posudi novac, konkretno 800 eura, što je cijena unajmljivanja detektora za metal kojim bi se dalo pronaći blago, koje je, kola legenda, njegov pradjed zakopao prije dolaska komunista. Tek kad ga privuče priča o blagu i Adrianovo obećanje da će mu dati pola toga, Costi odlučuje skupiti pare, i to tako što supruzi Raluci (Cristina Cuzina Toma) predlaže da preskoči plaćanje 200 eura režija ovaj mjesec, te da ona posudi štagod novca od oca.

Sreća za njega i Adriana da je u tvrtki za detektore naišao na Cornela (Corneliu Cozmei; "Psi") koji im pristaje pomoći mimo tvrtke za 400 eura, plus troškove benzina. Svi likovi pokušavaju zaraditi ili ušićariti kako znaju i umiju, pri čemu je šansa da se obogate čista premija. Nekako se ne čini slučajnim da Costi čita sinu "Robina Hooda" i dio s "dočepati se krune", premda protagonisti filma ipak ne kradu od bogatih da bi dali siromašnima, tj. sebi samima. Nije koincidencija ni što je blago zakopano baš u selu gdje je 1848. počela antiaristokratska revolucija koju su pokrenuli sinovi bogatih veleposjednika. U "12:08 A Fost sau n-a fost?" Porumboiu je tražio korijene antikomunističke revolucije zakopane 1989. u kolektivnom sjećanju naroda. Porumboiu ne bi bio Porumboiu, a "Comoara" film "Romanian new wave" etikete da je komunizam prošao netaknut.

Komunisti su 1947. Adrianove pretke izbacili iz kuće, stoga on postarijeg Cornela prca s komunjarskim sloganima "naše je da radimo, ne razmišljamo" u trenucima kad ovaj korak po korak češlja zemlju detektorom za metal koji pišti i ispušta zvukove poput pokvarenog robota iz "trash" SF-a. Za Porumboiua je rumunjska prošlost rupa bez dna pa je krucijalna scena filma Costijevo i Adrianovo kopanje jame sa skrivenim blagom od jutra do sutra. Rupa usred mraka je osvijetljena farom auta – ironičnim tračkom svijetle budućnosti za nadolazeći naraštaj djece kao njihova najvećeg blaga.

Premijera u Cannesu

“Blago“ se premijerno otkopalo u Cannesu 2015., u programskoj sekciji “Un Certain Regard“, gdje je bio prikazan i “Zvizdan“. U toj je sekciji deset godina ranije porinut rumunjski “novi val“ s nagrađenom “Smrću gospodina Lazarescua“, a njegova snaga potvrđena dvije godine kasnije u Cannesu kad je Zlatnu palmu osvojio “4 mjeseca, 3 tjedna i 2 dana“.

Najbolje od rumunjskog 'novog vala'
1. “4 mjeseca, 3 tjedna i 2 dana“ (2007.)
2. “Utorak, nakon Božića“ (2010.)
3. “Smrt gospodina Lazarescua“ (2005.)
4. “12:08 Istočno od Bukurešta“ (2006.)
5. “Aurora“ (2010.)
6. “Bravo!“ (2015.)
7. “Svi u našoj obitelji“ (2012.)
8. “Policijski, pridjev“ (2009.)
9. “Psi“ (2015.)
10. “Najsretnija djevojka na svijetu“ (2009.)
11. “Iza brda“ (2012.)
12. “BLAGO“ (2015.)
13. “Poza djeteta“ (2013.)
14. “Sieranevada“ (2015.)
15. “Ako mi se fućka, fućkam“ (2010.)

Naslovnica Cinemark