stdClass Object ( [id] => 98352 [title] => Neuhvatljivi Pogorelić opet šokira [alias] => neuhvatljivi-pogorelic-opet-sokira [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Je li to bila glazba? Usudio bih se kazati da je to bio najočitiji izraz prezira koji sam ikad čuo. Ovim je riječima svoj prikaz nedavnoga tokijskog nastupa Ive Pogorelića završio kritičar David Patrick Stearns. I dodao još jednu rečenicu:

- Pogorelić još uvijek barem nadahnjuje superlative. S Pogorelićem je uvijek tako. Ne mogu se sjetiti ni jedne kritike njegovih koncerata, uključujući i vlastite, koja se ne koristi superlativima, ekstatičnim izrazima, bilo divljenja, bilo potpuna odbacivanja. - "donosi naš subotnji prilog - SPEKTAR"

Otpravio me kao dosadnu muhu

Prije više od deset godina, prvi sam put imao priliku približiti se Pogoreliću. Što znači samo to da sam mu stajao fizički blizu, u jednoj od garderoba “Lisinskog”. Slavni je pijanist tada doletio u Zagreb privatnim avionom, samo zato da bi održao poslijepodnevni recital za sudionike jednog važnog svjetskog medicinskoga kongresa koji je u Zagrebu organizirao dr. Asim Kurjak. Nas desetak novinara i kritičara imalo je privilegij ući u dvoranu koja je bila zatvorena za “običnu” publiku.

Bio je to prvi koncert koji je Pogorelić održao u Zagrebu nakon smrti svoje supruge i velike učiteljice Alise Kezeradze. Iz poštovanja prema domaćinima koncerta, na čiji je poziv doletio iz Londona, Pogorelić se još neko vrijeme zadržao u dvorani nakon koncerta, čekajući trenutak polaska na aerodrom i povratka u London. Uljudno sam se predstavio i pokušao zapodjenuti razgovor. Ali, veliki umjetnik pravio se Englez. Jedino što sam od njega dobio, bila je opaska o nesnosno vrućem danu.

Svoj članak o tom koncertu završio sam riječima: - Ivo Pogorelić i dalje je nepristupačan, vrlo odbojan i nadasve – genijalan. Kad sam nakon toga došao na sljedeći Pogorelićev nastup u Beču, na recepciji hotela “Imperial”, u kojem odsjedaju sve zvijezde kad nastupaju preko puta, u legendarnom Musikvereinu, ostavio sam za maestra pisamce s molbom za razgovor i priložio kopiju spomenuta članka. Nakon koncerta, došavši do maestra na kraju reda nekoliko desetaka obožavatelja kojima je strpljivo dijelio autograme, ponovno sam se predstavio i rekao da sam novinar iz Zagreba.

- Znam – odgovorio je, dao mi autogram i ne pogledavši me, te otišao. Slična scena ponovila se nakon nekih godinu dana u Londonu. Pogorelić bi me svaki put otpravio kao kad laganim, umornim pokretom s ramena potjerate dosadnu muhu. Ja sam svejedno bio presretan kad sam od njegove tadašnje londonske agentice dobio e-mail u kojem maestro Pogorelić ljubazno zahvaljuje na upitu, ali odbija intervju. Priznao je da postojim. Pobrinuo sam se da maestro dobije kopiju moje kritike i toga koncerta.

Vjerujem da ih je i čitao jer, nakon još nekih godinu dana, dok sam bio daleko na norveškom sjeveru na jednom glazbenom festivalu, iznenadio me poziv Pogorelićeva zagrebačkog prijatelja i suradnika Gustija Faulenda koji me je obavijestio o danu i satu u kojem će mi u Zagrebu, u predvorju “Lisinskog”, maestro Pogorelić dati intervju. Na kraju tog intervjua pitao sam ga zašto mi ga je dao? - Jer ste to zaslužili - odgovorio je, inzistirajući da tu rečenicu i objavim.

Što sam sa zadovoljstvom i učinio. Nagradio je moju upornost, a vjerojatno i činjenicu što u mojim tekstovima nikad nije bilo ni primisli da bi moji zakulisni “susreti” s njim mogli imalo utjecati na moje apsolutno divljenje njegovu vrhunskom pijanizmu i nastojanje da razumijem logiku i razloge, u prvom redu umjetničke, za čudnovatost i neuobičajenost njegovih interpretacija.

Sredine nikad nema

 Pogorelić svira tako kako svira jednostavno zato što
 – može
Silno volim čitati kritike kojima moji kolege zasipaju Pogorelićevo neprestano kruženje globusom. Bilo da su zgroženi ili zadivljeni, a sredine nikad nema, svi se oni uvijek trude dati najbolje od svojega novinarskog umijeća. Jer, pokušati riječima biti iole na razini Pogorelićeva pijanizma, bez obzira na to kako ga se kvalificiralo, najizazovniji je i uvijek podjednako nemoguć zadatak. Jednu činjenicu treba utvrditi.

Bez obzira na to je li ocijenjen skandaloznim pokudama ili nesuzdržanim hvalospjevima, Pogorelića se uvijek iznova poziva u sve velike svjetske glazbene hramove (između kojih on ponekad namjerno bira male gradiće, sveučilišta, crkve ili škole). Posljednji Pogorelićev nastup s Filadelfijskim orkestrom prije desetak godina u njihovu gradu, bio je ocijenjen kao debakl.

Mislio je to i njihov tadašnji šef, dirigent Wolfgang Sawallisch, koji je kasnije preda mnom u Beču, na spomen našeg umjetnika, samo prevrnuo očima. Štoviše, Pogorelić ih je ostavio na cjedilu i otkazao im dan-dva kasnije predviđeni zajednički nastup u newyorškom Carnegie Hallu, što je trebao biti te njegove američke turneje koju je u Washingtonu počeo s trijumfom svirajući pod ravnanjem maestra Leonarda Slatkina, oduševljenog Pogorelićevim ekstremno, od svih ostalih različitim tumačenjem Drugoga klavirskog koncerta Sergeja Rahmanjinova.

Ipak, deset godina kasnije, angažirali su ga da zamijeni Marthu Argerich na koncertu u tokijskom Santory Hallu, gdje je ovaj tjedan održao i solistički recital. Gospodin Stearns ovaj je put u njegovoj izvedbi Chopinova Drugoga klavirskog koncerta čuo egzistencijalnu tjeskobu, a zvučanje drugog, polaganog lirskog stavka nazvao je kafkijanskim. E, to doista treba čuti! Ako sve bude prema planu, Pogorelić će upravo s tom skladbom najesen, uz Zagrebačku filharmoniju, nastupiti u zagrebačkoj dvorani “Lisinski”.

Očito se treba pripremiti za doživljaj potpuno različit od onoga koji nam je Pogorelić priuštio svojom glasovitom snimkom te skladbe za Deutsche Grammophon u suradnji s maestrom Claudiom Abbadom. Stearns je ipak priznao da je japanska publika na izvedbu odgovorila oduševljenjem. Možda je bio u pravu kritičar Süddeutsche Zeitunga kad je prije dvije godine primijetio da publika Pogorelićeva recitala u Münchenu nije uspijevala pratiti njegove zamisli te da su na Dalekom istoku ljudi valjda otvoreniji za luđake i genije.

On sam nazvao ga je “monahom u krznu pijanista”, osobom enormna zračenja i karizme koja uopće ne traži priznanje izvan sebe i glazbe. Ustrajem u mišljenju koje se nikad ne libim napisati, da danas na svijetu nema pijanista ravnog Pogorelićevoj tehničkoj spremnosti. A upravo je to temelj njegovih intepretacijskih ekstravagancija. U pravu je svaki kritičar koji napiše, a to nije rijetko, da Pogorelić svira tako kako svira jednostavno zato što – može.

Pogorelić do svojeg pojavljivanja u koncertnoj dvorani u posljednje vrijeme očito smišljeno i namjerno radi svojevrsni performans. I na posljednjem nedavnom nastupu u Münchenu, kao i prije toga u Izraelu, Pogorelić je još bio na pozornici dok je publika već ulazila u dvoranu, odjeven u nešto što je kritičar opisao kao pidžamu. Na pokusu s američkim orkestrom u Tokiju, izvještava Stearns, došao je odjeven kao za skijanje, uključujući i kapu sa spuštenim preklopnicima za uši. I bio je, navodno, vrlo neugodan prema glazbenicima u orkestru koji su se smijuljili.

Samo da žice izdrže

Pogorelić već odavno živi i svira jedino prema vlastitim pravilima. Kad mu neko društvo dosadi, to ne oklijeva pokazati. A kad prodre u neku novu dimenziju glazbe, svoju prethodnu interpretaciju istog djela odbacuje bez osvrtanja kao zmijsku košuljicu. A tamo kamo dospije, sve ga manje ljudi može i želi slijediti. Tu osobito spadaju slušatelji, pa i kritičari, koji se predstavljaju zakletim braniteljima skladateljskih zapisa i intepretativnih standarda koje su naučili iz gomila snimaka.

A zapravo malo tko od njih razmišlja o tomu koliko su se glazbala i način sviranja promijenili u posljednja dva stoljeća, koliko je prošlo od Chopinova rođenja. Procvat diskografske industrije u 20. stoljeću pridonio je tomu da svi mogu čuti sve. Pritom pomalo i nužno svi postaju sve sličniji jedni drugima. Pogorelić se tomu žestoko opire. Stearns citira blogera koji kaže kako od Pogorelića nikad nije siguran je li feniks koji se diže iz pepela ili je labud koji pjeva svoju zadnju pjesmu.

Ja se uvijek kladim u ono prvo. I s velikim uzbuđenjem čekam Pogorelićev nastup krajem ovog mjeseca u Beču, na kojem ćemo čuti sigurno nekog sasvim drukčijeg i novog Čajkovskog. Posljednjih je godina u Pogorelićevim izvedbama sve izraženija grmljavina basova. Duboke note umjesto uobičajeno, malim prstom, udara iz sve snage palcem. Samo da sve žice izdrže. Ako Steinway zbog ikoga odluči napraviti novu, jaču konstrukciju klavira, to će biti zbog Pogorelića.

A opet, nitko iz tih crnih čudovišta ne može izmamiti tako suptilan pianissimo, kao što to može Pogorelić. Većini nepristupačan, štoviše i odbojan. I nadasve genijalan.

Branimir Pofuk

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => – Je li to bila glazba? Usudio bih se kazati da je to bio najočitiji izraz prezira koji sam ikad čuo. Ovim je riječima svoj prikaz nedavnoga tokijskog nastupa Ive Pogorelića završio kritičar David Patrick Stearns. S Pogorelićem je uvijek tako. Ne mogu se [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => U povodu ‘razarajuće’ kritike nastupa u tokiju [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-05-08 20:23:10 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-05-09 04:03:05 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-05-09 09:18:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 9238 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/05/08/spektar/pog00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 20 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 39003320 Threads: 5 Questions: 7141757894 Slow queries: 3316318 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 609463547 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 42 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/neuhvatljivi-pogorelic-opet-sokira-98352 [printLink] => /kultura/neuhvatljivi-pogorelic-opet-sokira-98352?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 174591 [name] => IvoPogorelić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ivopogorelic [link] => /tag/ivopogorelic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => – Je li to bila glazba? Usudio bih se kazati da je to bio najočitiji izraz prezira koji sam ikad čuo. Ovim je riječima svoj prikaz nedavnoga tokijskog nastupa Ive Pogorelića završio kritičar David Patrick Stearns. S Pogorelićem je uvijek tako. Ne mogu se [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => U povodu ‘razarajuće’ kritike nastupa u tokiju [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Neuhvatljivi Pogorelić opet šokira [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-21-21-47-19-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/05/08/spektar/pog00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/05/08/spektar/pog00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Je li to bila glazba? Usudio bih se kazati da je to bio najočitiji izraz prezira koji sam ikad čuo. Ovim je riječima svoj prikaz nedavnoga tokijskog nastupa Ive Pogorelića završio kritičar David Patrick Stearns. I dodao još jednu rečenicu:

- Pogorelić još uvijek barem nadahnjuje superlative. S Pogorelićem je uvijek tako. Ne mogu se sjetiti ni jedne kritike njegovih koncerata, uključujući i vlastite, koja se ne koristi superlativima, ekstatičnim izrazima, bilo divljenja, bilo potpuna odbacivanja. - "donosi naš subotnji prilog - SPEKTAR"

Otpravio me kao dosadnu muhu

Prije više od deset godina, prvi sam put imao priliku približiti se Pogoreliću. Što znači samo to da sam mu stajao fizički blizu, u jednoj od garderoba “Lisinskog”. Slavni je pijanist tada doletio u Zagreb privatnim avionom, samo zato da bi održao poslijepodnevni recital za sudionike jednog važnog svjetskog medicinskoga kongresa koji je u Zagrebu organizirao dr. Asim Kurjak. Nas desetak novinara i kritičara imalo je privilegij ući u dvoranu koja je bila zatvorena za “običnu” publiku.

Bio je to prvi koncert koji je Pogorelić održao u Zagrebu nakon smrti svoje supruge i velike učiteljice Alise Kezeradze. Iz poštovanja prema domaćinima koncerta, na čiji je poziv doletio iz Londona, Pogorelić se još neko vrijeme zadržao u dvorani nakon koncerta, čekajući trenutak polaska na aerodrom i povratka u London. Uljudno sam se predstavio i pokušao zapodjenuti razgovor. Ali, veliki umjetnik pravio se Englez. Jedino što sam od njega dobio, bila je opaska o nesnosno vrućem danu.

Svoj članak o tom koncertu završio sam riječima: - Ivo Pogorelić i dalje je nepristupačan, vrlo odbojan i nadasve – genijalan. Kad sam nakon toga došao na sljedeći Pogorelićev nastup u Beču, na recepciji hotela “Imperial”, u kojem odsjedaju sve zvijezde kad nastupaju preko puta, u legendarnom Musikvereinu, ostavio sam za maestra pisamce s molbom za razgovor i priložio kopiju spomenuta članka. Nakon koncerta, došavši do maestra na kraju reda nekoliko desetaka obožavatelja kojima je strpljivo dijelio autograme, ponovno sam se predstavio i rekao da sam novinar iz Zagreba.

- Znam – odgovorio je, dao mi autogram i ne pogledavši me, te otišao. Slična scena ponovila se nakon nekih godinu dana u Londonu. Pogorelić bi me svaki put otpravio kao kad laganim, umornim pokretom s ramena potjerate dosadnu muhu. Ja sam svejedno bio presretan kad sam od njegove tadašnje londonske agentice dobio e-mail u kojem maestro Pogorelić ljubazno zahvaljuje na upitu, ali odbija intervju. Priznao je da postojim. Pobrinuo sam se da maestro dobije kopiju moje kritike i toga koncerta.

Vjerujem da ih je i čitao jer, nakon još nekih godinu dana, dok sam bio daleko na norveškom sjeveru na jednom glazbenom festivalu, iznenadio me poziv Pogorelićeva zagrebačkog prijatelja i suradnika Gustija Faulenda koji me je obavijestio o danu i satu u kojem će mi u Zagrebu, u predvorju “Lisinskog”, maestro Pogorelić dati intervju. Na kraju tog intervjua pitao sam ga zašto mi ga je dao? - Jer ste to zaslužili - odgovorio je, inzistirajući da tu rečenicu i objavim.

Što sam sa zadovoljstvom i učinio. Nagradio je moju upornost, a vjerojatno i činjenicu što u mojim tekstovima nikad nije bilo ni primisli da bi moji zakulisni “susreti” s njim mogli imalo utjecati na moje apsolutno divljenje njegovu vrhunskom pijanizmu i nastojanje da razumijem logiku i razloge, u prvom redu umjetničke, za čudnovatost i neuobičajenost njegovih interpretacija.

Sredine nikad nema

 Pogorelić svira tako kako svira jednostavno zato što
 – može
Silno volim čitati kritike kojima moji kolege zasipaju Pogorelićevo neprestano kruženje globusom. Bilo da su zgroženi ili zadivljeni, a sredine nikad nema, svi se oni uvijek trude dati najbolje od svojega novinarskog umijeća. Jer, pokušati riječima biti iole na razini Pogorelićeva pijanizma, bez obzira na to kako ga se kvalificiralo, najizazovniji je i uvijek podjednako nemoguć zadatak. Jednu činjenicu treba utvrditi.

Bez obzira na to je li ocijenjen skandaloznim pokudama ili nesuzdržanim hvalospjevima, Pogorelića se uvijek iznova poziva u sve velike svjetske glazbene hramove (između kojih on ponekad namjerno bira male gradiće, sveučilišta, crkve ili škole). Posljednji Pogorelićev nastup s Filadelfijskim orkestrom prije desetak godina u njihovu gradu, bio je ocijenjen kao debakl.

Mislio je to i njihov tadašnji šef, dirigent Wolfgang Sawallisch, koji je kasnije preda mnom u Beču, na spomen našeg umjetnika, samo prevrnuo očima. Štoviše, Pogorelić ih je ostavio na cjedilu i otkazao im dan-dva kasnije predviđeni zajednički nastup u newyorškom Carnegie Hallu, što je trebao biti te njegove američke turneje koju je u Washingtonu počeo s trijumfom svirajući pod ravnanjem maestra Leonarda Slatkina, oduševljenog Pogorelićevim ekstremno, od svih ostalih različitim tumačenjem Drugoga klavirskog koncerta Sergeja Rahmanjinova.

Ipak, deset godina kasnije, angažirali su ga da zamijeni Marthu Argerich na koncertu u tokijskom Santory Hallu, gdje je ovaj tjedan održao i solistički recital. Gospodin Stearns ovaj je put u njegovoj izvedbi Chopinova Drugoga klavirskog koncerta čuo egzistencijalnu tjeskobu, a zvučanje drugog, polaganog lirskog stavka nazvao je kafkijanskim. E, to doista treba čuti! Ako sve bude prema planu, Pogorelić će upravo s tom skladbom najesen, uz Zagrebačku filharmoniju, nastupiti u zagrebačkoj dvorani “Lisinski”.

Očito se treba pripremiti za doživljaj potpuno različit od onoga koji nam je Pogorelić priuštio svojom glasovitom snimkom te skladbe za Deutsche Grammophon u suradnji s maestrom Claudiom Abbadom. Stearns je ipak priznao da je japanska publika na izvedbu odgovorila oduševljenjem. Možda je bio u pravu kritičar Süddeutsche Zeitunga kad je prije dvije godine primijetio da publika Pogorelićeva recitala u Münchenu nije uspijevala pratiti njegove zamisli te da su na Dalekom istoku ljudi valjda otvoreniji za luđake i genije.

On sam nazvao ga je “monahom u krznu pijanista”, osobom enormna zračenja i karizme koja uopće ne traži priznanje izvan sebe i glazbe. Ustrajem u mišljenju koje se nikad ne libim napisati, da danas na svijetu nema pijanista ravnog Pogorelićevoj tehničkoj spremnosti. A upravo je to temelj njegovih intepretacijskih ekstravagancija. U pravu je svaki kritičar koji napiše, a to nije rijetko, da Pogorelić svira tako kako svira jednostavno zato što – može.

Pogorelić do svojeg pojavljivanja u koncertnoj dvorani u posljednje vrijeme očito smišljeno i namjerno radi svojevrsni performans. I na posljednjem nedavnom nastupu u Münchenu, kao i prije toga u Izraelu, Pogorelić je još bio na pozornici dok je publika već ulazila u dvoranu, odjeven u nešto što je kritičar opisao kao pidžamu. Na pokusu s američkim orkestrom u Tokiju, izvještava Stearns, došao je odjeven kao za skijanje, uključujući i kapu sa spuštenim preklopnicima za uši. I bio je, navodno, vrlo neugodan prema glazbenicima u orkestru koji su se smijuljili.

Samo da žice izdrže

Pogorelić već odavno živi i svira jedino prema vlastitim pravilima. Kad mu neko društvo dosadi, to ne oklijeva pokazati. A kad prodre u neku novu dimenziju glazbe, svoju prethodnu interpretaciju istog djela odbacuje bez osvrtanja kao zmijsku košuljicu. A tamo kamo dospije, sve ga manje ljudi može i želi slijediti. Tu osobito spadaju slušatelji, pa i kritičari, koji se predstavljaju zakletim braniteljima skladateljskih zapisa i intepretativnih standarda koje su naučili iz gomila snimaka.

A zapravo malo tko od njih razmišlja o tomu koliko su se glazbala i način sviranja promijenili u posljednja dva stoljeća, koliko je prošlo od Chopinova rođenja. Procvat diskografske industrije u 20. stoljeću pridonio je tomu da svi mogu čuti sve. Pritom pomalo i nužno svi postaju sve sličniji jedni drugima. Pogorelić se tomu žestoko opire. Stearns citira blogera koji kaže kako od Pogorelića nikad nije siguran je li feniks koji se diže iz pepela ili je labud koji pjeva svoju zadnju pjesmu.

Ja se uvijek kladim u ono prvo. I s velikim uzbuđenjem čekam Pogorelićev nastup krajem ovog mjeseca u Beču, na kojem ćemo čuti sigurno nekog sasvim drukčijeg i novog Čajkovskog. Posljednjih je godina u Pogorelićevim izvedbama sve izraženija grmljavina basova. Duboke note umjesto uobičajeno, malim prstom, udara iz sve snage palcem. Samo da sve žice izdrže. Ako Steinway zbog ikoga odluči napraviti novu, jaču konstrukciju klavira, to će biti zbog Pogorelića.

A opet, nitko iz tih crnih čudovišta ne može izmamiti tako suptilan pianissimo, kao što to može Pogorelić. Većini nepristupačan, štoviše i odbojan. I nadasve genijalan.

Branimir Pofuk

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/neuhvatljivi-pogorelic-opet-sokira-98352 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=42d0d0704d7418d0002109e3512952113d97e63e [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Neuhvatljivi+Pogoreli%C4%87+opet+%C5%A1okira&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fneuhvatljivi-pogorelic-opet-sokira-98352 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fneuhvatljivi-pogorelic-opet-sokira-98352 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => – Je li to bila glazba? Usudio bih se kazati da je to bio najočitiji izraz prezira koji sam ikad čuo. Ovim je riječima svoj prikaz nedavnoga tokijskog nastupa Ive Pogorelića završio kritičar David Patrick Stearns. S Pogorelićem je uvijek tako. Ne mogu se [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => U povodu ‘razarajuće’ kritike nastupa u tokiju [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaU povodu ‘razarajuće’ kritike nastupa u tokiju

Neuhvatljivi Pogorelić opet šokira

Piše PSD.
9. svibnja 2010. - 11:18

Je li to bila glazba? Usudio bih se kazati da je to bio najočitiji izraz prezira koji sam ikad čuo. Ovim je riječima svoj prikaz nedavnoga tokijskog nastupa Ive Pogorelića završio kritičar David Patrick Stearns. I dodao još jednu rečenicu:

- Pogorelić još uvijek barem nadahnjuje superlative. S Pogorelićem je uvijek tako. Ne mogu se sjetiti ni jedne kritike njegovih koncerata, uključujući i vlastite, koja se ne koristi superlativima, ekstatičnim izrazima, bilo divljenja, bilo potpuna odbacivanja. - "donosi naš subotnji prilog - SPEKTAR"

Otpravio me kao dosadnu muhu

Prije više od deset godina, prvi sam put imao priliku približiti se Pogoreliću. Što znači samo to da sam mu stajao fizički blizu, u jednoj od garderoba “Lisinskog”. Slavni je ...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. svibanj 2024 23:47