Dalmacija Split

MOŽE LI NETKO OVO ZAUSTAVITI?

Kamikaze kod 'Slobodne': iako je jedna od najopasnijih splitskih prometnica, ni brojne nesreće nisu opametile pješake; U samo dvije minute zabilježili smo čak 15 pretrčavanja!

MOŽE LI NETKO OVO ZAUSTAVITI?

"Afrika sa strujom" - tako glasi nadimak raskrižja pokraj "Slobodne" koje je postalo svjetski poznato jer je nigerijskog poduzetnika Sima Shagayja podsjetilo na domovinu.

Brojni Splićani nisu se složili s tom usporedbom, no mi vam donosimo priču o dvjema prometnim nesrećama kojima smo svjedočili iz prve ruke, a svojevrsni su dokaz da Nigerijac nije bio daleko od istine. Gotovo da ne postoji trenutak kada bez nepotrebne napetosti i samovolje pojedinih vozača možete prijeći raskrižje ulica Domovinskog rata, Hrvatske mornarice i Slobode, pogotovo u terminima kada većina sugrađana odlazi na posao ili kada se vraćaju kući.

Tako se na najopterećenijem gradskom prometnom sjecištu u samo nekoliko minuta susrećete s primjercima vozača s već osiguranim mjestom u krugovima "Božanstvene komedije". Međutim, tek kada preživite prolazak kroz raskrižje i vozilom krenete prema Parku mladeži, počinje prava tortura za koju su odgovorni isključivo - pješaci.

Naime, ako obratite pažnju, u roku od pet minuta možete uočiti najmanje 10 nepropropisnih pretrčavanja četverotračne ulice, bez obzira na ograde koje su postavljene kako bi se spriječili takvi nesavjesni pojedinci. Tako je pješak ispred velikog broja svjedoka nedavno prouzročio prometnu nesreću i prošao "lišo bez punta", no takve sreće samo nekoliko dana poslije nije bila Japanka koja je završila pod kotačima automobila i hitno je prevezena na liječenje u KBC.

Prethodno spomenuti stariji gospodin je, bez obzira na gust promet i frekventni termin, po sredini Ulice hrvatske mornarice čekao priliku da prijeđe preostale dvije trake. Na takvo ponašanje su se navikli domaći vozači, ali turist za upravljačem opela njemačkih registracijskih oznaka, očekujući visoku kaznu ako ne stane pješaku dok prelazi cestu, naglo je zakočio kako bi propustio "ugroženog" prolaznika.

Četnici i udbaši

No, Splićanin koji se kretao vozilom iza inozemnog vozača, nije bio spreman na tako naglu reakciju, što je rezultiralo snažnim udarcem u vozilo ispred.

– Čovjek je naglo zakočio, auto mi je proklizalo i nisam se uspio zaustaviti – kazao nam je 21-godišnji Kristijan.
Mladi vozač tražio je potvrdu od svjedoka kako nije kriv, premda je znao da će nedovoljno rastojanje vjerojatno biti problem u policijskom zapisniku. Dodajmo kako je pješak koji je duže od minute po sredini ceste čekao priliku za prolazak na drugu stranu, pogledao štetu nastalu od udarca i užurbanim korakom pobjegao od odgovornosti.

Premda smo krenuli za njim i dobili njegovu pažnju, "gospodin" je bezobrazno odgovorio kako nije odgovoran za nastalu nesreću i poslao, nas "četnike" i "udbaše" tamo gdje nam je mjesto. Uzimajući u obzir činjenicu da je uzrok nesreće pobjegao, odlučili smo čekati policiju i do tad smiriti turiste koji su teško shvaćali što se događa.

Osim trudnice kojoj je pozlilo od šoka, u opelu je bilo dvoje djece mlađe od 10 godina. Policajcima smo pojasnili što se dogodilo i kako je pješak pobjegao s mjesta nesreće, ali bez obzira na to, vozač Kristijan je bio kriv.

– Iako je pješak postupio suprotno zakonskim odredbama, odgovornost za ovu prometnu nesreću je ipak na vozaču koji nije držao potreban razmak tijekom vožnje iza drugog automobila i koji je također nepropisno postupio – odgovorili su nam iz Policijske uprave.

Pod MUP-ovim povećalom

Međutim, pješak nije snosio nikakvu odgovornost jer je pobjegao, kao što imaju priliku pobjeći i drugi put, a na ovom mjestu jedan od najvećih problema su upravo oni.

– Postaja prometne policije upoznata je s problemom prelaska pješaka preko kolnika Ulice Hrvatske mornarice na raskrižju s Putom Brodarice, na kojem ne postoji obilježeni pješački prijelaz, zbog čega kontinuirano planira i provodi preventivno-represivne aktivnosti u cilju zaštite pješaka, kao i na cijelom splitskom području – dodali su iz Policijske uprave.

Najzanimljiviji dio ove priče odvijao se dok smo čekali prometne policajce. Naime, bez obzira na još veći prometni kaos zbog nesreće, pokraj nas su preko četiri traka, duple pune linije i ne promišljajući o velikom riziku ozljeđivanja, pješaci nastavili nepropisno prelaziti cestu, jednako kao i glavni akter ove priče.

Tek je dvije minute bilo dovoljno da snimimo više od 15 pretrčavanja ceste. Poražavajuće je što nisu problem samo školarci, već je gotovo polovica "entuzijasta" bila treće životne dobi, kao i naš odbjegli pješak. U suprotnom, svega dvije minute lagane šetnje trebalo mu je do označenog prijelaza. Da je o tome razmišljao ili barem postupio kao savjestan građanin, ne bi ugrozio živote djece, roditelja i trudnice, a mladi Kristijan se sljedećih nekoliko mjeseci ne bi nosio s velikom financijskom štetom.


RIJEČ STRUČNJAKA: Razmak između vozila glavu spašava

Tehnički uzrok spomenute prometne nesreće je nedovoljan razmak između vozila, ali moramo još jednom istaknuti pravilo koje vozači u većim gradovima često zaboravljaju.

– Potreban razmak između automobila jednak je putu koji automobil prijeđe pri određenoj brzini u dvije sekunde. Ako to jednostavnije preračunamo, gledajući brzinu koju prelazite u kilometrima na sat, 55 posto od te brojke daje vam rezultat kojim znate koliko metara udaljenosti treba biti između vašeg vozila i onog koje se nalazi ispred vas. Dakle, ako vozite 40 na sat, trebali biste biti udaljeni 24 metra od sljedećeg vozila ili ako vozite 20 na sat, trebate zadržavati udaljenost od 12 metara – pojašnjava prometni stručnjak Željko Marušić uz napomenu kako bi razmak trebao biti još veći ako je cesta mokra.

 

Naslovnica Split