StoryEditorOCM
Dalmacijamasovni pokret

I vi biste ste se iduće sezone okušali u turizmu?! Evo što trebate znati o iznajmljivanju privatnog smještaja te kako doći do gostiju i zarade

2. kolovoza 2017. - 22:02

Dok se gosti brčkaju po plićacima, a domaćini broje eure, mnoge dosadašnje promatrače turističkog biznisa baš je "špica" nagnala na razmišljanje da se i oni dogodine priključe.

U masovnom pokretu turističkih poduzetnika već je oko 200 tisuća hrvatskih obitelji s više od pola milijuna postelja. Ako se žele nadati gostima iduće godine, sada je pravi trenutak za pripremu avanture. Jer već od rujna veliki organizatori putovanja, posredničke agencije i turistički portali počinju sa stavljanjem ponude za 2018. Tiskaju se katalozi, potpisuju ugovori, dogovaraju uvjeti rezervacijskih sustava ili internetskih agencija, putem čijih oglasa stotine milijuna gostiju godišnje traži idealno mjesto za odmor. U tome moru naizgled izvrsnih mogućnosti, puno je zamki, nedorečenih uvjeta, pa i lihvarenja na štetu iznajmljivača.



Kome vjerovati, tko je bolji, tko utjecajniji, da li birati agenciju "na upit" ili velike on-line rezervacijske sustave, koju cijenu svojem smještaju odrediti, koje zamke ih čekaju na besplatnim portalima, koliko je skupo oglašavanje na plaćenim portalima...

Sve su to pitanja s kojima se muče iznajmljivači kada kreću u posao, jer put za izlazak iz anonimnosti nekog apartmana svakako su posrednici u prodaji, portali i agencije. Turističkim tržištem dominira oglašavanje smještaja na internetu s plaćanjem provizije, a bez članarine, ili s plaćanjem članarine, ali bez provizije.
 

Internet
 

- Najutjecajniji na tržištu su najveći posrednici, a iznajmljivači se odlučuju s kime će potpisati ugovor, ovisno o uvjetima koje im daju. U Dalmaciji gotovo svi iznajmljivači rade s Booking.com i Airbnb portalima. Booking.com uzima 15 do 18 posto provizije od iznajmljivača, TripAdvisor od 10 do 15 posto, dok Airbnb nadoda 6 do 12 posto na cijenu i to plaća gost, a onda još i od iznajmljivača uzmu 3 posto. Sve varira od slučaja do slučaja, a ovisno o visini provizije je plasman smještaja na njihovim portalima. Expedia uzima 18 do 22 posto provizije, ali vlasnik mora imati najmanje tri apartmana da bi radio s njima - priča nam dugogodišnja privatna iznajmljivačica koja je mijenjala posrednike i ima različita iskustva.



Iznajmljivači s kojima smo razgovarali kažu da Booking.com kao jedan od najpoznatijih svjetskih online servisa za oglašavanje smještaja za odmor u Hrvatskoj često šalje goste iznajmljivačima i dobro rade. No, najčešće su to boravci od dan-dva, a isto tako često otkazuju rezervacije par dana prije dolaska bez obeštećenja jer nema akontacije. Trenutačno najpopularniji oblik traženja smještaja je preko Airbnb, a oni odmah nakon uplate akontacije uzmu svoj dio provizije s kartice iznajmljivača.

-
Iznajmljivačima nikad ne bih preporučio da idu na sve velike portale za prodaju, jer će teško pratiti rezervacije i imati puno "rupa" s kratkim boravcima gostiju. Najbolje je odlučiti se za dva velika portala te izabrati domaće agencije koje će im plasirati smještaj, jer domaće agencije od provizije ulažu u marketing, a marže su im male. Treba kombinirati kanale prodaje, nikada se osloniti samo na jednog. Za one koji nemaju vremena i volje baviti se svim tim poslom oko smještaja, lokalna agencija može odraditi cijeli servis za njih uz minimalnu proviziju i to sve češće koriste iznajmljivači – kaže Ivan Perić iz "Annatoursa", jedne od oko 700 agencija u Hrvatskoj koje posreduju u punjenju privatnog smještaja.
 

Agencije
 

Kako je svaka kuna u vrijeme uređenja apartmana dragocjena, tako često posredničke agencije i portali ponude akontaciju iznajmljivačima za sezonu, uz ekskluzivno pravo samo te agencije za popunjavanje apartmana i to za više godina unaprijed jer se žele osigurati da ih iznajmljivač neće "otpiliti" kada mu krene posao. Veliki turoperatori, ali i rezervacijski sustavi nude i kreditiranje iznajmljivačima za ulaganje u apartmane, što se poslije vraća kroz najam, a cijeli posao i rezervacije vodi posrednik.

U tom je segmentu u Dalmaciji daleko najjača agencija "Novasol", internacionalna kompanija specijalizirana za plasman stotina tisuća luksuznih kuća za odmor u Europi, čija je posrednička provizija najveća (oko 30 posto), ali sami iznajmljivači kažu da im nudi niz beneficija. Tako se obično početnicima iznajmljivačima nudi plaćanje unaprijed, zaštita kod otkazivanja rezervacija i zaštita u slučaju šteta, mogućnost sufinanciranja odnosno kreditiranja, ali i stručni savjeti u oblikovanju ponude i marketinški paket s oglašavanjem na internetskim portalima i u milijunima tiskanih izdanja kataloga.

Eto, ako se želi ozbiljno raditi, rizika, posla i odgovornosti je puno, a učenja nikad dosta. Jer, iznajmljivač mora biti i poznavatelj marketinga, online stručnjak, kompjutoraš, trgovac, govoriti jezike... Ma koliko pričali o tome kako je sve to lak, brz i jednostavo zarađen novac.

 


Čuvajte se overbookinga

Iz cijele te šume ponude i potražnje, novim iznajmljivačima se u želji da imaju što više gostiju i što bolje popunjen kalendar iznajmljivanja vrlo lako može dogoditi višak rezervacija ili takozvani overbooking, kažu iznajmljivači.

Znači da se u isto vrijeme na različitim platformama napravi rezervacija istog smještaja za određeni termin. Neovisno o tome je li uzrok tomu agencija ili iznajmljivač, rješenje je uvijek u traženju zamjenskog smještaja gostu koji za to nije kriv.

Što brže, sa što manje traume, valja gostu naći slobodan apartman iste ili bolje kvalitete, a ako je takav zamjenski smještaj skuplji od onoga što je gost platio, iznajmljivač ili agencija moraju sami nadoknaditi razliku.


Samo za članove

S druge strane, iznajmljivačima se nudi oglašavanje smještaja na portalima bez provizije, ali s plaćanjem članarine.

Članarina se, ovisno o 'jačini' portala koji nudi oglašavanje, kreće od 50 do čak 400 eura za svaki apartman godišnje za oglas, a upit gosta ide izravno iznajmljivaču bez posredovanja oglašivača.

Na tržištu oglašivača najčešće se ne traže dokumenti kojima bi se dokazala registracija za iznajmljivanje pa se događaju i krađe identiteta kuća i apartmana, objavljivanje fotografija tuđih kuća i slične malverzacije.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. studeni 2024 03:32