StoryEditorOCM
Dalmacijaveliki transport

Za čiovski most 3000 tona čelika stiže preko mora

Piše PSD.
16. listopada 2014. - 20:26
Oni koje je možda iznenadila ponuda "Brodosplita", koja je ocijenjena najboljom za izgradnju mosta Trogir – Čiovo, možda i ne znaju da splitsko brodogradilište već godinama sudjeluje u domaćim, ali i inozemnim projektima mostogradnje. Upravo je tzv. vanbrodograđevni sektor splitskog škvera, u suradnji sa sarajevskim Građevinskim fakultetom, prije nekoliko godina izgradio kompletnu čeličnu konstrukciju dvaju željezničkih mostova preko Neretve.

Splitski škverani odradili su sve tehničke spojeve ("mostiće") pontonskog Masleničkog mosta za vrijeme Domovinskog rata. Ne tako davne 2009. godine, "Brodosplit" je visoko kotirao u izgradnji 60 tisuća tona čelične konstrukcije pelješkog mosta koji se tada trebao graditi po projektu IGH. Međutim, zbog ekonomske krize izgradnja mosta Klek – Pelješac odgođena je na neodređeni rok, te je realizacija preusmjerena na fondove EU-a, za koje se vjeruje da bi mogli sufinancirati povezivanje Dubrovnika s kopnenim ostatkom Hrvatske.

Prošle godine "Brodosplit" je dobio posao izgradnje čeličnih komponenti za veliki most preko Drave kod Osijeka, a koji je sastavni dio budućeg europskog koridora 5C koji će sjever Europe povezati s Budimpeštom, Osijekom, Sarajevom i Pločama. Riječ je o najdužemu mostu u Hrvatskoj.

Što se tiče budućega čiovskog mosta, dugog pola kilometra, tu je riječ o, kako doznajemo, točno tri tisuće tona čelične konstrukcije koju će splitski škverani morati izgraditi. Tri tisuće tona čelika ekvivalent je količini čelika koji se, usporedbe radi, ugradio u 100-metarski ruski kruzer "Volga dream", čije se porinuće očekuje s "Brodosplitova" navoza.

Međutim, izgradnja ovog mosta nešto je složeniji proces od izgradnje tog kruzera, s obzirom da će se budući most graditi u dijelovima koje valja prevesti morskim putem, pa sastaviti u jedinstvenu i funkcionalnu konstrukcijsku cjelinu sa svim pratećim hidrauličnim uređajima.

Obrada tri tisuće tona čelika neće biti težak izazov, jer je čelik iz klasične mostogradnje manje zahtjevan za obradu od brodograđevnog čelika visoke čvrstoće. Nakon što čelični profili mosta budu gotovi, posebnim teglenicama bit će transportirani do lokacije istočno od trogirske povijesne jezgre, gdje će biti centar podmorsko-pomorskog gradilišta.

Također, osim najpovoljnije ponude od 124 milijuna kuna, zasigurno je i geografska blizina "Brodosplita" presudila u utrci za ovaj atraktivan projekt. Od proizvodnih hala u uvali Supaval do gradilišta čiovskog mosta samo je 12 kilometara morskog puta. U dosadašnjoj praksi državnih natječaja, napomenimo, odabirana je najjeftinija ponuda, uz naravo, ispunjenje svih uvjeta iz javnog nadmetanja.

Valja istaknuti kako natječaj "Hrvatskih cesta" još službeno traje, pa tek treba proglasiti budućega graditelja desetljećima sanjanog mosta Čiovo – kopno. U "Hrvatskim cestama" očekuju da bi ugovor s izvođačem radova mogao biti potpisan do kraja godine.

denis krnić

Gradili ‘Spaladium’, Omišalj...

“Brodosplit “ ima što ponuditi u nebrodograđevnoj djelatnosti. Prisjetimo se samo krovne konstrukcije za “Spaladium Arenu”, dizelsko-električne centrale za petrokemijski kompleks u Omišlju; po licenciji njemačkoga “Kruppa” izgrađena je i teleskopska dizalica nosivosti 25 tona. Malo je poznato da su u “Brodosplitu” izgradili i golemi scenski ovjes za rusku Akademiju znanosti i umjetnosti, koji se sastoji od dva mehanizma za podizanje i spuštanje zavjesa, rasvjete, akustičnog mosta. Proizveli su škverski inženjeri i kompresorsku jedinicu postrojenja za skladištenje plina “Okoli”, kompletna postrojenja za naftne bušotine, od pumpi do tornjeva, pilone za naftne platforme, visokotlačne cijevi za elektrane “Obrovac” i “Zakučac”…


Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2024 06:29