- Uočili smo da je javni prijevoz putnika u zagorskom dijelu naše županije, posebno od Vrgorca do Vrlike, posljednjih godina postao vrlo ozbiljan problem. To nam je kao problem u razgovorima isticalo desetak gradonačelnika i načelnika.
Kad znamo da je na tom istom području velika nezaposlenost i da je ovogodišnji popis pokazao smanjenje broja stanovnika, nedvojbeno je da bi bez javnog prijevoza bilo još gore.
Županija godišnje za subvencioniranje brodskog prijevoza građana naših otoka izdvaja oko 4 milijuna kuna. Smatramo da jednaki status, kada je u pitanju subvencija prijevoza, imaju i građani zagorskog dijela naše županije - kaže dožupan Luka Brčić.
Na namjeru da subvencioniraju nerentabilne autobusne linije u županiji potakla ih je, vele, spoznaja kako iz velikog broja naselja, čak i općinskih sjedišta, putnici nemaju autobusne linije i do Splita. Kako, primjerice, u jutarnjim satima doći u Dioklecijanov grad iz Zagvozda?
Žrtve zakona profita
Kada je u pitanju javni prijevoz putnika, zagorski dio županije valja podijeliti na dva dijela. Na jednoj strani su općine i naselja koja su do prije 18 godina i novoga komunalnog ustroja na gradove i općine bila u sastavu općina Split, Solin, Kaštela, Trogir i Omiš.
U njima, kao i nekada, javni prijevoz putnika obavlja splitska tvrtka “Promet”. I premda su u dijelu perifernih naselja u tom dijelu županije građani nezadovoljni brojem autobusnih linija, oni zapravo i ne znaju u kolikoj su prednosti u odnosu na novonastale općine i naselja vrgoračkog kraja te Imotske i Cetinske krajine.
U tim područjima uspješno su uništene prijašnje respektabilne prijevozničke tvrtke. Njih i(li) tržište preuzeo je “Promet” iz Makarske. Tako je javni prijevoz putnika umjesto komunalne postao isključivo trgovačka djelatnost bazirana na zakonu profita.
U takvim okolnostima na sinjskom području tijekom prošlog ljeta, poslije završetka školske godine, u dijelu perifernih naselja građani su ostali bez autobusnih linija. U mnogim naseljima jedina autobusna linija je ona koja vozi učenike, s tim da se u istom autobusu voze i drugi putnici.
Početkom školske godine problem s autobusnim linijama i još više cijenama prijevoza eskalirao je u Vrgorcu.
Srednjoškolcima za mjesečnu putnu kartu treba 2000 kuna. Vrgorački gradonačelnik Borislav Matković iznio je podatak da “Promet Makarska” traži subvenciju od 1,2 milijuna, za što su do sada plaćali 280 tisuća.
Monopol i pohlepa
U okolnostima slabe autobusne povezanosti i preskupih cijena prijevoza, što djeci koja, unatoč svemu, naročito neimaštini svojih roditelja, ipak žele ići u školu, ostaje osim autostopiranja?
A onda, kada se dogode slučajevi poput Antonije Bilić, Kristine Šušnjare ili slični, postavlja se pitanje zašto su djeca autostopirala. U tom kontekstu odluka županijskog čelništva za svaku je pohvalu.
Uz uvjet da istodobno na svim linijama potiču i konkurenciju prijevoznika, jer tamo gdje je u pitanju monopol, dokazano je i iz primjera Vrgorca i sličnih, pohlepi nema kraja.