StoryEditorOCM
DalmacijaOVO NITKO NA SVITU NE ZNA

Ivan Knezović iz Potravlja: Na čekrku kuljim bakru i tepam joj ka ženi

Piše PSD.
30. listopada 2014. - 22:30
Ivan Knezović iz Potravlja je “posljednji Mohikanac” u tradicijskom lončarstvu ručnog kola na svijetu. Točnije, Ivan, njegov dvije godine mlađi brat Filip Pile i sedamdesetogodišnji stric Dušan. Jedino oni još znaju kako na ručnom kolu, čekrku kako ga zovu, od posebne glinene smjese, koju također još samo njih trojica znaju “skuhati”, izraditi bakru, lonac, peku, ćup, tanjur, zdjelu, vrč...

Tradicijsko lončarstvo ručnog kola u Potravlju, Ministarstvo kulture proglasilo je nematerijalnim kulturnim dobrom. Turistička zajednica grada Sinja pokrenula je postupak da izradu predmeta od gline kako to još rade u Potravlju zaštiti UNESCO kao nematerijalnu kulturnu baštinu čovječanstva. Skupština UNESCO-a zasjedat će u studenome i na njezinu dnevnom redu naći će se i taj prijedlog.

Još sredinom prošlog stoljeća na širemu sinjskom području pedesetak obitelji bavilo se lončarstvom jer je posuđe izrađeno od gline u to vrijeme još uvijek prevladavalo, posebice u seoskim kućanstvima. Najviše ih je bilo iz sela Potravlja. Kako je najčešća posuda koju su izrađivali bila bakra, potravski lončari dobili su nadimak “bakrari”. A Ivan Knezović je stolar. Zaposlen je u “Brodosplitu” na poslovima uređivanja interijera brodova.

Zimi ne radim...

– Tradicijskim lončarstvom ručnoga kola intenzivno se bavim posljednjih dvadesetak godina. Naučio sam od oca, a pamtim kako je radio i moj djed. U obitelji se to umijeće prenosi s koljena na koljeno. Brat i ja smo, za sada, posljednji. Znam da je bio još jedan čovjek na Ižu koji je radio kao i mi, ali je prestao. Ja imam sina. Ima petnaestak godina i još nije zainteresiran. Pomaže mi kad treba, ali se još ne bavi izradom predmeta – kazuje Ivan, te nastavlja:

– Ovo je zadnja tvornica na našem području koja nije propala. Otišle su “Dalmatinka” i “Cetinka” i sve ostalo. Sve je propalo. Ostala je samo ova moja proizvodnja.

Knezović je svoju “tvornicu” organizirao tako da od kraja rujna do polovine travnja priprema sirovinu, a onda kreće s intenzivnom proizvodnjom. Zimi, objašnjava, ne radi jer se oblikovani predmet sporo suši, mjesecima. A ljeti se osuši za desetak dana i onda može na pečenje. Koje se provodi tako da se osušeni glineni predmeti stave na hrpu, oko njih se sa svih strana slože suhe drvene cjepanice i zapale. Kada drva izgore, pečenje je završeno, glineni predmeti se prirodno hlade i spremni su za uporabu, odnosno na tržište.

– Smjesa od koje oblikujem predmete sastoji se od crvene i plave gline, prirodnog pijeska i u prah usitnjenog posebnog kamena koji mi nazivamo vrsta. Glinu nalazimo u Hrvacama, a pijesak i vrstu uz jezero Peruča. Smjesu miješamo bosim nogama. Mi to nazivamo kuvanjem. U samoj proizvodnji propadne nam oko 30 posto napravljenih predmeta, najviše prilikom sušenja i pečenja. Ispucaju, a čim puknu, više ne vrijede – kaže Knezović, objašnjavajući da mu za izradu jedne bakre od osam litara zapremnine treba oko pola sata te da se za taj predmet, poslije urednog pečenja, može dobiti najviše 150 kuna.

Knezović kaže da svoje proizvode prodaje na tržnicama u Sinju, Trilju, Zadvarju, Benkovcu, Splitu, Makarskoj, Zadru...

– Svi me pitaju kupuju li stranci, zašto svoje proizvode ne prodajem njima kao izvorne suvenire. Prodao sam nešto malo, ali samo kada su vidjeli čemu moji proizvodi služe. Najčešći kupci bili su Talijani.
Kada bi ugostitelji pripremali hranu u bakrama i loncima, odnosno pekli meso u potpekama ispod mojih peka, vjerujem da ne bih mogao napripraviti kolika bi bila potražnja. Jer hrani pripremljenoj u glinenim posudama po ukusu nema ravne.

Posebno se to odnosi na sinjske arambaše i kiseli kupus s koštradinom – kaže Ivan Knezović, odlučan da će se ovim zanatom, naučenim od oca, baviti dok god bude mogao. A poslije njega...

toni paštar

Čekrk

Čekrk, ili ručno kolo, postolje je na kojemu se oblikuje svaki okrugli glineni predmet. Nekada je bilo umijeće izrada ručnoga kola. Danas je to, kaže Knezović, vrlo jednostavno. Na glavčinu kotača rashodovanog automobila zavare se tri noge na kojima će stajati. Zatim se na disk vijcima pričvrsti drvena podloga. I eto ručnog kola, odnosno čekrka, koje se s glinom okreće bez ikakvog ekscentra.


Kuljenje

Bakra se radi jednakog promjera od dna do vrha. Kada se završi njezino “zidanje”, odnosno postigne odgovarajuća visina, dobije se lonac. Da bi bila bakra, treba je proširiti u gornjem dijelu, ispod samog vrha. To se u Potravlju naziva kuljenje. Što Knezović objašnjava ovako: “U nas se za ženu u drugom stanju nije govorilo da je trudna, već da je kuljova. Eto koliko nam je značila bakra. Pri izradi smo joj tepali kao ženi.”


Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. travanj 2024 23:19