- I na mnogim drugim autocestama u Hrvatskoj vozačima se ništa ne naplaćuje, počevši od riječke i zagrebačke zaobilaznice do brze ceste prema Vrbovcu - ističe Dadić.
Dadić nije političar da bi na ovoj temi skupljao bodove, nego dugogodišnji stručnjak koji je puno bolje upoznat s problemima vezanim uz promet nego političari i razni građevinski i državni lobiji.
- Zbog koncepta izravne naplate cestarine, kakva je sada u funkciji, moralo se u Hrvatskojizraditi oko 150 nepotrebnih mostova, a to s infrastrukturom naplate cestarine do sada stoji državu više od 700 milijuna eura i taj trošak se radi povećanih troškova eksploatacije iz godine u godinu nepotrebno gomila. Znajte da je svaki most koji s autoceste vodi do sporednog naselja, tzv. T priključak, nepotreban - kaže Dadić.
- Pametnijom prometnom politikom - odgovorno tvrdim - BDP Hrvatske porastao bi za jedan posto, a to iznosi oko 1,2 milijarde kuna godišnje. Pa do sada je u Hrvatskoj utrošeno oko milijardu eura samo u loš sustav naplate cestarina, a čak 50 posto prikupljenog novca od naplate cestarine odlazi na same troškove naplate, dakle na plaće ljudi i organizaciju - decidiran je profesor.
No, Dadić se zalaže za to da se cestarina i tunelarina moraju naplaćivati ne samo na autocestama nego i na svim drugim cestama u Hrvatskoj.
- Ali sigurno ne na ovaj način kao što se sada radi. Ja se već duže vrijeme zalažem za uvođenje vinjete kao prijelaznog rješenja. Vinjeta-naljepnica može biti desetodnevna kao u Sloveniji, koja sada košta 15 eura. Taj sistem vinjeta, koje mogu biti i desetodnevne i mjesečne i godišnje, može se i kod nas uvesti već pred ovu turističku sezonu, no potpuno rješenje, a to je naplata cestarine preko satelitske navigacije, može zaživjeti za najviše pet godina, ako to politika hoće. Satelitskom navigacijom jednostavno se prati kretanje vozila neovisno o tomu vozi li vozač autocestom ili običnom cestom.
- Cestarina se treba naplaćivati isključivo po prijeđenim kilometrima vozila. Tako bi se izbjegle i malverzacije s kilometražom na cestama, oštećivanje manjih cesta po kojoj voze teški kamioni i cisterne, a što je najvažnije, smanjila bi se cijena goriva, jer bi naplata bila isključivo vezana za kretanje vozila - predlaže Dadić.
- Danas je u litri goriva čak kunu i dvadeset lipa uračunato u izdvajanje za autoceste i državne ceste, a to bi drastično palo primjenom ovoga o čemu vam govorim - kaže profesor.
M. DIDIĆ